Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Obligatorisk A-kassa

Rekommendera Poster

Jag fick f ö blanketten för den nya medlemsavgiften idag, det visar sig att trots att jag som studerande lever på lånade pengar jag ska betala tillbaka en dag ska jag betala högsta medlemsavgiften, dvs ung samma som de som jobbar och har full lön, och mer än dubbelt så mycket som de som går på a-kassan, dvs jag lånar och lever på svältgränsen och betalar mer, andra får mer och betalar mindre, ni förstår. Studerande borde ju minst få betala samma som arbetslösa tycker man, inte mer. Man studerar ju i många fall för att få jobb.

När jag ringde facket och frågade om det var sant sa de ja, och dessutom att det kommer nya regler i mars, jag fasar!

(f ö gillar jag alliansen mer än S men just detta är en stor bedrövelse)

(de som säger skyll dig själv om du röstade på dom säger jag att jag inte röstade)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att höjningen i sig är helt korrekt, dock att studenter, de som gör värnplikt etc. borde få samma avgift som den arbetslöse. Angående att den blir obligatorisk är ju en trygghetsgrej, kan ses som en extra skatt för välfärden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Angående att den blir obligatorisk är ju en trygghetsgrej, kan ses som en extra skatt för välfärden.

Och då ska det vara en skatt, inte en avgift. För varför ska den vara annorlunda, som ett trygghetssystem bland andra, i att inte vara skattefinansierad (med den inkomstproportionalitet det då får)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du, skrev som jag tänkte bara ;).

Grejen är väl att regeringen vill att alla ska ha tryggheten och inte behöva gå direkt till socialen etc. (Bara vad jag tror)

Personligen vill jag ha akassan frivillig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Personligen vill jag ha akassan frivillig.

Jag med, men om den ska göras obligatorisk SKA den vara en skatt, inte en avgift!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...