Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Obligatorisk A-kassa

Pocahontas

Recommended Posts

Nu är det frivilligt att vara med i A-kassa, nu vill Alliansen "tvinga" alla att vara med.

Vad tycker ni om det ?

Blir med all säkerhet genomfört under denna mandatperioden...

Håller med Jerry. Det är dumt.

Allt obligatoriskt ska ligga som skatt. Allt som är avgift ska vara frivilligt. (När det gäller saker på den här nivån - inte parkering alltså...)

snart så är det väll obligatorisk röstning på moderaterna

493443[/snapback]

Självfallet, är du med i A-kassan är du automatisk medlem i Moderarata Insamlingspartiet

Jag gillar inte alls moderat politik och därmed gillar jag verkligen inte detta.

Vad kommer hända med facken efter detta? Blir så sur...

A-kassa, försäkringskassa och socialförsäkring borde slås ihop till en enda ersättningsfunktion finansierad med skattemedel.

Den som vill ha guldkant på tristessen bör som nu teckna egna försäkringar utöver grundskyddet.

Jag gillar inte alls moderat politik och därmed gillar jag verkligen inte detta.

Vad kommer hända med facken efter detta? Blir så sur...

A-kassa, försäkringskassa och socialförsäkring borde slås ihop till en enda ersättningsfunktion finansierad med skattemedel.

Den som vill ha guldkant på tristessen bör som nu teckna egna försäkringar utöver grundskyddet.

493468[/snapback]

Håller med helt! Har själv haft samma åsikt ett bra tag. Mina bekanta tycker jag är knasig när jag föreslår det.

Man kan då helt enkelt kalla det "bidraget" och slippa allt velande hit och dit, och skyfflande av personer mellan olika instanser...

Skippa allt vad bidrag och ersättningar heter, lär folk att arbeta och spara. Gör som i USA.

Skippa allt vad bidrag och ersättningar heter, lär folk att arbeta och spara. Gör som i USA.

493488[/snapback]

Men under tiden man skall lära dom arbeta och spara, hur skall de överleva under tiden, eller skall marknaden självsaneras? Det blir en synlig samhällsklass av anorektiker.

493488[/snapback]

För ja, ett samhälle som USA vill vi ha.. Bra förebild poca, verkligen bra... :bla:

Glömde visa att jag ironiserar...

För mig är det moment 22

Jag har varit arbetsgivare och betalt in miljoner.

Jag har varit anställd och dragit in miljoner

Jag har varit med i facket som anställd och som tjänsteman och ansluten som företagare.

Blivit lovad hjälp av fackets jurister men enligt alla dagböcker på länsrätt,kammarrätt så har de inte visat en enda inlaga under de 7 år jag haft att göra med dessa myndigheter, nu är ärendet hänvisat till Regeringsrätten.

Jag är sjuk orkar inte slåss med myndigheter, min skit det funkar, man måste vara frisk för att bråka. Och ha jävligt gott om pengar.

Det känns som att fackföreningar är lika mycket hittepå som allt annat i detta samhälle. Det finns inga riktiga jobb, inga hantverkare inte ett någe.

Har inte lärt mig namnet på ministern som var med i Rapport. Men han sa ju att det kommer att skjutas upp nåt år eller så om jag tolkat honom rätt. Det kommer inte att ske valåret i alla fall, det gjorde han klart. Och man förstår varför! :bla:

OK, jag kan förklara för er (utan att ha läst de riktiga motiveringarna, utan bara genom att tänka efter lite).

Obligatorisk akassa av samma anledning som obligatorisk sjukförsäkring (via skatt) och skolförsäkring etc.

Via egen avgift då den ska baseras på LÖN, som utbetalningen är direkt proportionerlig mot och inget annat (skatt baseras på en hel del andra inkomster som inte berättigar till akassa som kapitalinkomster, socialbidrag etc).

Kul att se "vänsteranhängare" vända sig mot obligatorium och tvångsanslutningar.

Andra exempel på "obligatorium" som inte finansieras av skatt: Kårobligatoriumet, TV-licens, trafikförsäkring, kollektivavtalobligatorium för arbetsgivare (annars får man stryk), jaktkort...

Jag utalar mig här inte om jag är för eller emot, varken obligatorisk akassa eller något anant jag nämner, jag bara förklarar hur man förmodligen tänker. Det känns som om många här är automatiskt emot bara för att det är ett borgerligt förslag. Jag tycker förslaget känns socialdemokratiskt till sin natur.

artopaakkonen

Som om att tvinga folk att var amed i fackliga oraganisationer, dvs; totalt fel och så jävla vänsteraktigt med statlig makt.

Usch :deppig:

Kul att se "vänsteranhängare" vända sig mot obligatorium och tvångsanslutningar.

Det är precis lika kul att se "högeranhängare" anamma kollektiva tvångslösningar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...