Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildskärmshacket till iBook


fredson

Rekommendera Poster

Det finns ju ett "hack" till (nyare) iBook som gör det möjligt att komma runt skärmspeglingsfunktionen (och kunna utöka skärmytan med extra bildskärm). Har läst om det på hack-skaparens sida.

 

Om jag förstått saken rätt är hacket *i princip* ofarligt att använda eftersom inställningen man gör i firmware (att ändra värdet på en variabel) går att återställa genom att zappa pramet. Är detta med sanningen överensstämmande?

 

Om det finns en risk, vad är det då för risk man tar? Jo, "datorn kan bli oanvändbar".

Hur kan den bli det?

 

Läste också på hackarens hemsida att med Pather får man fler val av skärmupplösning när man använder hacket (alltså har man möjlighet att koppla till en skärm med högre upplösning än 1024x768). Det vore ju i så fall kanon, eller?

 

Någon som har något att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man hacket på fel maskin så kan man råka ut för att datorn blir obrukbar det är jag helt övertyga om att det fanns rapporter också på de där sidorna där detta hacket står.

 

Det måste vara 16MB VRAM minst för att hacket ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man hacket på fel maskin så kan man råka ut för att datorn blir obrukbar det är jag helt övertyga om att det fanns rapporter också på de där sidorna där detta hacket står.

Yepp, det finns det rapporter om (t.ex. så funkar inte hacket på min 500MHz iBook) fast jag har uppfattat det som att varningen är mer generell: "Din dator [oavsett modell] kan blir obrukbar". Det var lixom det som jag undrade över. Kan den verkligen bli det om man gör det på en nyare iBook, trots att man zappar pramet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som fått iBook G4 ännu så ;) Men kika på xlr8yourmac eller google den är itne svår att hitta. Jag kan den inte i huvudet och jag har redan aktiverat hacket på min så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag applicerade det lilla hacket på min iBook 700 med Radeon Mobility 16 MB, för ca ett år sedan. Det funkar utan problem. Man får både möjlighet till fetare upplösning på extern skärm samt slipper begränsas till spegling. Funkar kanon :D

 

Fast huruvida det funkar på Radeon 9200 som sitter i nya PB vet jag ej, så här står det om Mobiltiy 9200 på ATIs webbsajt:

 

Multi-monitor management and multi-display support

 

MOBILITY™ RADEON™ 9200 provides the highest quality output support for DVI-I, TV and CRTs.

 

ATI’s HYDRAVISION™* technology brings a rich set of multi-monitor features that are exceptionally easy to use.

 

Connects up to three monitors at one time and HYDRAVISION™ allows user to tailor their desktop to the way they work, improving productivity.

 

*OEM option. Not available on all systems.

 

Brasklappen om OEM gör nog gällande att hydravision inte funkar på iBook, men huruvida det går att låsa upp funktionen via ett firmhack eller ej får man nog vänta och se…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var adressen till den sidan. Säger han något om hur det funkar på iBook G4?

Här kan du läsa om hacket. Och enligt uppgift så skall det funka på nya iBook G4 också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...