Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Formatera extern hdd vilket format?

Tino

Recommended Posts

hejsan

har precis varit inne och beställt mig en mac mini med tillhörande extern hårddisk 750 gb.

jag har bytt ifrån pc, och jag har en massa filmer samt annat på mina diskar i min pc, kan jag lägga över det på den externa disken direkt eller ska jag vänta tills jag får hem min mac mini och formatera den externa disken eller kan jag formatera din via windows xp.

jag vet att i windows så heter ju diskarna NTFS. kommer det att fungera som det ska med macen sen.

den externa disken jag har köpt är kompatibel med både pc och mac.

Hoppas att ni kan förstå nått av det jag har skrivit....=)

mvh

Tino

Kan man formatera den externa HDD:n i HFS+ utan att förlora någon info på den?

Och hur gör jag för att formatera den?

ne tror att information alltid raderas när man formaterar...har iallafall varit så och TROR att det fortfarande är så

lägg över innehållet på en dator - formatera externa disken - lägg tillbaka

Tyvärr har jag typ 150GB med data på den externa. Och min interna har bara 60GB.

Ska försöka låna en extern till att lagra allt på under tiden... phuu

Tyvärr har jag typ 150GB med data på den externa. Och min interna har bara 60GB.

Ska försöka låna en extern till att lagra allt på under tiden... phuu

493074[/snapback]

Men du har väl backup???

Du ska givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

börjar nästan bli tjatigt me backupsnacket som istortsett är copy-paste samma kommentar varje gång :P även om man bör ha backup så är det faktiskt upp till var och en och inget man ska känna sig påtvingad att ha...jag har exempelvis inte råd med att ha tillräckligt me externa för att ta backup på allt jag har på både interna och externa diskar

börjar nästan bli tjatigt me backupsnacket som istortsett är copy-paste samma kommentar varje gång :P även om man bör ha backup så är det faktiskt upp till var och en och inget man ska känna sig påtvingad att ha...jag har exempelvis inte råd med att ha tillräckligt me externa för att ta backup på allt jag har på både interna och externa diskar

493086[/snapback]

"istortsett"?

Det ÄR samma kommentar jag klistrar in varje gång. ;)

Tyvärr är det (alltför) många som inte tänkt på backup förrän det är för sent.

Min kommentar hoppas jag ska få så många som möjligt att tänka efter vilka risker de är beredda att ta. Jag tvingar ingen.

du kan nästan ha den som signatur i dina inlägg ;)

493095[/snapback]

Nog för att det blivit ovanligt många uppmaningar idag, men DET hade blivit för mycket av det goda. :ThumbsUp:

Självklart ska han INTE ha backup mer än på intern och extern om han inte har ett fast jobb med bra lön. Snacka om slöseri med pengar för att man är paranoid.

Lämna du den i FAT32. Är lite segare och något instabilare, men funkar på både PC och Mac. När du sen känner att du ska gå över helt till Mac, fixa en lösning för att spara median på annan plats och formatera till HFS+.

Självklart ska han INTE ha backup...

493119[/snapback]

Jag tycker inte att du har rätt att bestämma det. Jag föreslår att du lämnar det till hans EGET omdöme och till hur mycket han själv värderar sina filer. Är filerna värdelösa så ska han självklart inte ha backup. Men å andra sidan, varför alls spara på värdelösa filer?

Jag tycker inte att du har rätt att bestämma det. Jag föreslår att du lämnar det till hans EGET omdöme och till hur mycket han själv värderar sina filer. Är filerna värdelösa så ska han självklart inte ha backup. Men å andra sidan, varför alls spara på värdelösa filer?

493144[/snapback]

Haha, det där kom ju verkligen från rätt person :D

Så du får alltså säga åt folk att de "självklart" ska ha backup, men jag får inte säga motsatsen?

Gnäll inte på flisan i mitt öga när du har en balk i ditt eget.

Haha, det där kom ju verkligen från rätt person :D

Så du får alltså säga åt folk att de "självklart" ska ha backup, men jag får inte säga motsatsen?

Gnäll inte på flisan i mitt öga när du har en balk i ditt eget.

493146[/snapback]

Tja, jag tycker att folk ska ha exempelvis hemförsäkring också. Att säga att de inte ska ha det är oansvarigt. Nästan lika oansvarigt som att säga att de inte ska ha backup.

Nu är det så att det flesta vet att man ska ha hemförsäkring, men backup är det (alltför) många som inte tänker på.

Men jag kan gärna ändra mitt "ska ha backup" till "bör ha backup", så blir alla glada, eller hur?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...