Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Starta programmen direkt från Dock


daun

Rekommendera Poster

Hej, nybörjare som ni säkert redan förstått.

 

Problemet som jag har är att när jag startat datorn och skall köra igång exempelvis Firefox från docken så kommer det upp en irriterande ruta som när man installerade programmet för första gången, alltså man kan dra firefox ikonen till en mapp.

 

Hmm vet inte om ni förstår vad jag menar, men detta är ett irriteraden moment och jag skulle gärna se att programmet startade utan detta.

 

Någon som har några tips?

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg upp en bild å hur fönstret ser ut så blir det lättare att förstå (iaf för mig) ;) ). Eller skriv vad som står i det.

 

bild tar du genom "äpple + shift + 4" sen dra muspekaren över och markera det du vill få på bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, undrar om du har FireFox på en skivavbild? Isåfall, dra den från skivavbilden till programmappen och släng sedan skivavbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har du inte slängt din disc image som du fick vid installationen och programmet startar från den. Se till att du dragit själva programikonen till "program" och sen släng resten (disc imagen). Dra även ut ikonen från docken så den försvinner i en rökpuff och gå till program och starta Firefox. Då kan du högerklicka i docken och markera "behålla i docken".

Kan det har varit det som var felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har du inte slängt din disc image som du fick vid installationen och programmet startar från den. Se till att du dragit själva programikonen till "program" och sen släng resten (disc imagen). Dra även ut ikonen från docken så den försvinner i en rökpuff och gå till program och starta Firefox. Då kan du högerklicka i docken och markera "behålla i docken".

Kan det har varit det som var felet?

492885[/snapback]

 

Det är med all säkerhet det som är felet.

 

nån moderator borde kanske slänga in en guide hur man installerar program rätt i a_bite_of_the_apples klistrade tråd för nybörjare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det inte någon som skrev en jättebra guide för nybörjar-swichers nyss?

 

 

kan man inte tvångsskicka den till alla nybörjare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem men får inte bort den jobbiga rutan o hittar inte nån fil att slänga. hittar inte ens firefox i program-mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dar har du problemet. Nar den jobbiga rutan kommer upp sa drar du programmet fran rutan till din program mapp.

Sen gar du in i din program mapp och drar samma program till din dock. Sen ska det funka utmarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No problemo.

Ofta nar man laddar hem program sa lagger de sig i en image fil. I denna fil kan du hitta det riktiga programmet. Du hade altsa lagt en image fil i Docken.

 

Nu nar du har installerat det korrekt kan du altsa ta bort image filen. Mao, du behover endast den filen som ligger i din program mapp, alla andra kan du ta bort (utom din genvag som du har i docken, den nya altsa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar också... har haft precis samma problem med Firefox. Det som är lurigt med det programmet är att ikonen inte ser ut som just en ikon, utan det ser ut som just en irriterande ruta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänta nu...

 

de har ju lixom illustrerat installations-instruktionen direkt i finderfönstret. hur svårt kan det bli?

 

 

stor firefoxikon

 

pil med firefoxikonen och ett +-tecken

 

pilen leder till applikationsmappen.

 

 

alltså dra ikonen till applikationsmappen...ibland är det helt enkelt inte så svårt som man vill tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänta nu...

 

de har ju lixom illustrerat installations-instruktionen direkt i finderfönstret. hur svårt kan det bli?

stor firefoxikon

 

pil med firefoxikonen och ett +-tecken

 

pilen leder till applikationsmappen.

alltså dra ikonen till applikationsmappen...ibland är det helt enkelt inte så svårt som man vill tro.

494236[/snapback]

 

Jag håller faktiskt med... Lyckas man göra ett inlägg här på forumet borde man kunna dra en ikon till en mapp...

Sorry det lät lite elakt men det var inte menat så, tycker helt ärligt bara att det är konstigt, eftersom det kommer upp ett sånt här inlägg minst en gång i veckan så det är tydligen många som inte förstår... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl en sak om man aldrig sett en mac förut och får en vanlig diskimage att installera ifrån...men just firefox är riktigt bra exempel på hur man SKA använda sig av instruktioner.

 

 

sen brukade det alltid följa med en liten läsmig-fil förr i tiden, om hur man installerade programmet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen kan man idiotförklara de som inte förstår eller så kan man dra slutsatsen att ambitionen att göra det enkelt gjorde det ännu mer komplicerat.

Själv har jag inte haft några problem med andra installationer än till just Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att switchers är vana att dubbelklicka på ett installationsprogram och följa en guidad tur meddelst klick på en massa ok-knappar, så är faktiskt Macinstallationen svår - i all sin enkelhet! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...