Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Koppla ihop 2 datorer

backe

Recommended Posts

Jag undra om det ar mojligt att pa ett enkelt satt koppla ihop tva datorer utan att anvanda sig av en router.

Jag hade en kompis som kopte en ny dator och vi skulle overfora lite filer till hans dator. Jag har sjalv tradlost natverk hemma, men det gar ganska langsamt om man ska skicka over stora filer (foto etc.) Darfor tankte jag att det borde ga att koppla in en natverssladd mellan de tva datorerna och fa upp hastigheten.

Jag kommer ihag att jag gjort det pa windows en gang i tiden, men det var ganska krangligt. Jag har aven hort att det ska ga bra att anvanda sig av en 'rak' kabel da mac ska andra det automatiskt.

1. Hur gor man for att koppla ihop tva mac datorer med ethernet kabel?

2. Hur gor man mellan en mac och en win?

1. Aldrig gjort det med kabel, bara trådlöst, slå på AirPort, i ena macen välj Skapa nätverk..., fyll i allt (hitta på namn), anslut från den andra. Med kabel borde det vara tryck in kabeln. Sedan måste du (i Systeminställningar > Fildelning > fliken Tjänster) aktivera önskad tjänst, mellan macar antagligen "Pesonlig fildelning". Sedan lägger man det som ska delas i en delad mapp

2. Som ovan men välj Windows-delning på macen. Sedan måste Windowsanvändaren logga in på macen (kommer inte ihåg detaljer men tror man väljer, i Utforskaren, Lägg till nätverksenhet (Map network drive), macens IP/användarnamn samt lösenord.) Tänk på att om Windowsanvändaren loggar in med ett Admin-konto, så har han/hon administratörsrättigheter på macen.

Ett tips (beroende på konfiuration): Om macen ansluter till internet via AirPort och Win-burken saknar trådlöst, så ska det gå (har inte testat) att dela ut macens internetanslutning via ethernet. Gå till Systeminställningar > Fildelning > fliken Internet. Så kan båda vara uppkopplade och ha ett snabbt internt nätverk...

Tack Mattias.

Ja, koppla upp via tradlost har jag inte haft nagra problem med. Men jag ska prova att skapa ett natverk. Hur gor man det? Via tradlost kan man ju latt skapa ett natverk... Men om man anvander kabel?

När du dra en kabel mellan datorerna skapar du själva nätverket, sedan måste det ju bara vara att välja tjänst. När jag skulle koppla i mig på en polares Windows nät var det bara att trycka in kabeln, och sedan, i Finder, välja "Gå > Anslut till server", men i det fallet var det ju Windows som körde själva servern/tjänsten och inte macen. Men det borde vara koppla ihop och aktivera Windows/Personlig delning på macen, annars är det ju krångligt och då är det fel...

Ok, tror jag forstar vad du menar...

Lite krangligare an tradlost.. Men tradlost ar ocksa idiotsakert.

Maste man koppla ner det tradlosa natverket for att den ska ga via kabeln?

Dvs: tva datorer som ar kopplade via samma tradlosa natverk. De ar aven kopplade via ethernet kabel utan router. Detta for att det ska ga snabbare. Maste man da koppla bort fran det tradlosa for att den ska borja soka via kabeln??? Jag tror mina installningar soker forst via airport, sen via ethernet...

Inte säker på om jag förstår hur du har kopplat men menar du så här?

post-16839-1171435327_thumb.png

Hur du ska styra nätverkstrafiken i ett fall som ovanstående ligger över min förmåga.

Ja, nu borjar det bli mer komplicerat an vad det borde vara. Men ja. Du har ratt i kopplings schemat ovan. Anda anledningen att jag stoppar i en ethernet sladd ar just bara for attkomma upp i 100mbit/s istallet for det langsamma tradlosa...

Tack for tipsen Mattias. Jag ska kolla om jag kan na den ena datorn fran den andra via ethernet kabel utan tradlost genom att dela ut datorn samt ansluta via Finder- ansluta till server.

Funkar inte det skiter jag i det, kopplar ihop datorerna via tradlost och gar och tar en fika...

Tack

1. Hur gor man for att koppla ihop tva mac datorer med ethernet kabel?

492764[/snapback]

Mellan två macar: det lättaste är väl att koppla ihop dem med en firefire, starta den ena i targetläge (t-tangenen nedtryckt) och häpp! :ThumbsUp:

Jag hade samma problem som häromveckan när jag skulle plocka 23GB från en PC till en mac, med trådlöst hade jag hållit på fortfarande. Det är bara att sätta i en sladd (alla moderna datorer och switchar vänder själv på sladdarna, så korsade sladdar är ett minne blott) mellan datorerna och stänga av det trådlösa. Macen kommer då själv att tilldela sig ett ip-nummer, du måste ha windowsdelning på, det står vad du ska skriva in på pcn längst upp i fildeningsrutan när du har windowsdelningen markerad. I Pcn gör du typ start,sök efter andra datorer och loggar in, kanske inte helt korrekt berättat men det är inte svårt, och fort går det sen!

Kanon, nu har jag lite kott pa benen till nasta gang jag ska overfora stora grejjer...

Tack for bra svar!

Inte säker på om jag förstår hur du har kopplat men menar du så här?

post-16839-1171435327_thumb.png

Hur du ska styra nätverkstrafiken i ett fall som ovanstående ligger över min förmåga.

492810[/snapback]

Det enklaste är troligen att ha helt olika nätverk på det trådlösa och där du kör kabel. T.ex. trådlöst nät=192.168.0.x och där du har kabel 10.0.0.x.

Om du kopplar upp dig mot 10.0.0.x-adresser kommer du gå över kabel, resten (alltså, internet) kommer gå trådlöst.

Hoppas exemplet är klart nog och lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...