Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa film e kul, men...


Mulle

Rekommendera Poster

Som sagt var vi filmar o fotar, men att arkivera under lång tid, har vi tänkt på det? Om 10 - 20 år finns ingenting kvar på dv banden eller cd dvd skivor. De digitala medierna håller inte så länge. Den dagen vill jag inte vara med om? Visst man kan kopiera på nytt, men vem kommer göra de, en helt vanlig turist som filmar lite semester minnen tänker inte på de, sen blir han pensionär o ska titta på dom, men då e de tomma band.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång livstid har informationen på ett lagringutrymme?

 

En vanlig intern hårddisk tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg det på en disk i ett brandsäkert skåp eller nåt så bör detligga där för evigt nästan, du kan ju komplettera med DLT tejpar också. CD skivor o liknande har väl en något begränsad livslängd om de utsätts för solljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men grejen e att de inte bara jag, de ju tv stationer o en massa andra, den nya tekniken blir ett problem, jämfört med analogt håller de mycket längre.

Ett DV-Cam band kan man inte räkna me att de håller mer än 10 år, en hårdisk e ju en lösning o kommer bli billigare att lagra på än på band. Men hur länge håller en hårddisk, den kan ju kracha. O sen ska nån kopiera i arkivet så att de hålls för eftervärden. Men de kommer dö ut. Man kan ju säga, att de som filmas o fottas idag, kommer inte finnas kvar om 2000 år så som vi har hittat föremål för över 2000 år sen o mycke mer.

Om 2000 kan man säga att ingen kommer kunna forska om oss, nu kanske jag tänker extremt lånsiktigt, men så kommer att ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja använd disken finns ju ingen risk för att den skulle krascha, men diskar som används tar man ju regelbunden backup på om man är npgor lundaseriös så en 100år klarar man nog lätt om det görs rätt och förvaras rätt.

 

Men det är ju väldigt svårt att veta hur det blir i framtiden för diskarna har vi ju inte haft merän ett tiotal år än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo diskar kommer jag nog börja lagra allt på nångång. Men de e ju i största allmänhet, hur många privatpersoner kommer lagra allt på diskar. Tycker bara att de e ett intressant ämne att diskutera, de e ju mäst kunniga som är insatta som tänker så långt att de ställer sig frågan hur länge allt kommer att hålla.

Men så länge ingen informerar om de så kommer nog många drabbas i framtiden. De annaloga formaten är ju ett lite mindre problem de håller ju ganska länge. Har hållt sen lagringsmedier började komma nästan. Vi har inte drabbats än med andra ord. Lagringsmedier e än så länge i barnålder kan man säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intresant tråd.

 

jag inte att mänskligheten som den är nu kommer leva så länge, det kommer nägongång att uppblossa ett kärnvapen krig som förstör civilisationerna. de nu levande civilisationerna kommer att förlora kontakten med varandra och det kommer att "börja om". det finns dock företag som har som mål att lagra allting på nätet i diskar och lägga dem i något berg. dessa tar emot donationer så är du rädd för "historisk minnesförlust" kan du ju ge dem en peng.

 

läs "the bible code" en grymt intresant bok om att spå framtiden i biblen (ingen här tror på det men det är ändå intresant).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo diskar kommer jag nog börja lagra allt på nångång. Men de e ju i största allmänhet, hur många privatpersoner kommer lagra allt på diskar. Tycker bara att de e ett intressant ämne att diskutera, de e ju mäst kunniga som är insatta som tänker så långt att de ställer sig frågan hur länge allt kommer att hålla.

Men så länge ingen informerar om de så kommer nog många drabbas i framtiden. De annaloga formaten är ju ett lite mindre problem de håller ju ganska länge. Har hållt sen lagringsmedier började komma nästan. Vi har inte drabbats än med andra ord. Lagringsmedier e än så länge i barnålder kan man säga.

Privatpersoner i allmänhet har ju ingen backup alls och den data som finns där är väl egentligen oftast inte så intressant.

 

På ett företag däremot krävs det att man har backuper, vi backar både till disk, DLT och ännu fler diskar på ett annat ställe, det borde täcka typ brand och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de ej sant att den inte e så intressant. Men att de inte håller tills man e pensionär e ju tragiskt för de ju då man tar fram sina minnen oftast. O dom som filmar digitalt sin nyfödde son eller dotter kommer inte kunna titta på filmen efter att sonen/dotern fyllt 20. Minnena blir ju mer värda ju mer tiden går. Eller oxå så kanske man inte bryr sig och tänker: Jaha de va de bröllopet de o kastar sin bröllopsfilm som va för 20 år sen o lever vidare. Fast de tror jag egentligen inte. Man får hoppas att de finns nån superbackup som håller länge o tål stora klimatförändringar :-)

Men fler borde nog få veta, för de blir en tråkig historia annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...