Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ripped off?


isnisn

Rekommendera Poster

Hej.

 

I förrgår så var jag nere och träffade en kille som hade svarat på min annons på blocket där rubriken löd: "Acer Ferrari 4006 säljes"

 

Denna kille hörde av sig och vi träffades för att då byta mot hans svarta MacBook.

 

Väl när vi satt där i hans bil och kollade på varandras datorer, kvitton m.m så verkade allt stämma.

Även min kompis som har en likadan MacBook sa att det var ok.

 

Vi skakade hand och allt det sedvanliga följde....

 

Kort därefter när vi satte oss ner jag och min kompis på ett Café så upptäckte jag att datorn sa att modellen var en MacBook 1,1 samt processorn Intel Core Duo, hårddisk 80gb..

 

Men på kvittot och reklamen ifrån firman där han hade köpt sakerna så hade han betalt 14,795:-

för hela kalaset, då kvittot/reklamen säger Intel Core 2 Duo, 120gb hdd... Och denna killen var ingen hejare på datorer direkt. Knappt så han visste hur man bytte sensivity på musen...

 

Vad har hänt här egentligen tror ni? Åker man verkligen för att träffa en IT-Tekniker i tron att man ska kunna lura honom? Eller har firman han köpte datorn ifrån(Som ligger i Malmö och är en Premium reseller) blandat ihop datorerna på något sätt?

 

Jag skickar gärna serienummer till någon som kan kolla upp lite mer info om datorn.

 

VÄLDIGT Tacksam för svar. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker man verkligen för att träffa en IT-Tekniker i tron att man ska kunna lura honom?

 

Jomen...det gick ju tydligen aldeles utmärkt...? Eller? Något jag inte fattar? Har ni bytt eller inte?

 

Jag tror i alla fall att sannolikheten att återförsäljaren har blåst/misstagit är ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen...det gick ju tydligen aldeles utmärkt...? Eller? Något jag inte fattar? Har ni bytt eller inte?

 

Jag tror i alla fall att sannolikheten att återförsäljaren har blåst/misstagit är ganska liten.

492711[/snapback]

 

Jo vi bytte. Allting gick bra, men jag personligen hade inte åkt till en datorkille med en gammal P2a när han tror att han ska få en Amd Turion 64 processor. Förstår du? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vi bytte. Allting gick bra, men jag personligen hade inte åkt till en datorkille med en gammal P2a när han tror att han ska få en Amd Turion 64 processor. Förstår du? :)

492715[/snapback]

 

Jag fattar inte. Du säger att allting gick bra, hade du inte fått en sämre burk än du avtalat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva affären gick bra, men fick en sämre burk än avtalat vilket jag upptäckte en halvtimme senare.

 

Kvittot säger MacBook 13" Svart - 2.0GHz 14,795:-

Datum 2006-09-14

 

Dock inget serienummer på kvittot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva affären gick bra, men fick en sämre burk än avtalat vilket jag upptäckte en halvtimme senare.

 

Kvittot säger MacBook 13" Svart - 2.0GHz 14,795:-

Datum 2006-09-14

 

Dock inget serienummer på kvittot.

492722[/snapback]

 

Bra och bra, jag skulle säga att du blivit lurad... tog du personuppgifter av killen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp jag har hans uppgifter... Han var inte direkt skum på något sätt eller nervös.. Väldigt medgörlig och lämnade gärna ut halva sitt liv :)

 

Hm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp jag har hans uppgifter... Han var inte direkt skum på något sätt eller nervös.. Väldigt medgörlig och lämnade gärna ut halva sitt liv :)

 

Hm..

492724[/snapback]

 

Låter lite för trevlig och lite för okunnig om datorer *misstänksam*

Du får väl kontakta honom och se vad han säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva affären gick bra, men fick en sämre burk än avtalat vilket jag upptäckte en halvtimme senare.

 

Kvittot säger MacBook 13" Svart - 2.0GHz 14,795:-

Datum 2006-09-14

 

Dock inget serienummer på kvittot.

492722[/snapback]

 

Eftersom C2D-modellen kom ut i början av november så kan det ju omöjligt vara en sådan.. finns det datering på reklamen?

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar gärna serienummer till någon som kan kolla upp lite mer info om datorn.

492689[/snapback]

Du kan kolla själv:

http://support.apple.com/specs/

Mata in serienumret till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen inte lurade dig så blev han iaf själv grovt lurad. Berätta det för honom och låt honom lösa det. (Du var för övrigt smådum som inte kollade datorn innan du köpte den om ni nu satt i kollade i en bil. Bara starta den och kolla About this mac.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Ska ringa butiken idag och höra lite med dom...

 

Serienummret sa 2.0Ghz Core Duo med 80gb disk.. 512mb ram..Så det är MacBook 1,1.

 

Min ferrari var värd 9,000:- och kostar 11-12.000 ny. Gav honom 2000 emellan, och då borde han ha fått en dator + pengar till en totalsumma av 11,000:- . Förlorade jag på denn affären?

 

I vilket fall som helst så är datorn svart och har samma söta utseende som C2D modellen :).

Och någon prestanda skillnad märks inte direkt heller direkt. Kör iof bara paralells med XP och Visual Studio... OS X med Photoshop och Flash...

 

Men datorn hade 1,25gb DDRII ram när jag fick den så killen har nog uppgraderat det lite ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dude, du bytte PC mot MAC

 

du gjorde en bra deal :D , men du kanske inte hade behövt lägga imellan ..

rakt av hade varit sjyst.

 

CD cpun funkar bra jag har vit CD och den tuffar på.

 

Men ramet han har nog plockat bort en av orginal 256mb o sattit dit en 1GB ram.

det går snabbare om man har lika stora minnen typ

 

2x256, 2x512, 2x1024 MB

 

Så det kan väll vara en framtida grej att uppgradera till 2GB ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag gjorde en riktigt sweet deal :). Vi har ett företag och dom andra 3 har MacBook svart, så jag stack ut lite i mängden när vi satt tillsammans och jobbade... Ser rätt kungligt ut med 4st äpplen på rad nu ;)

 

2gb ram är ingen framtida investering, det är en investering som redan är beställd :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på kvittot och reklamen ifrån firman där han hade köpt sakerna så hade han betalt 14,795:-

för hela kalaset, då kvittot/reklamen säger Intel Core 2 Duo, 120gb hdd... Och denna killen var ingen hejare på datorer direkt. Knappt så han visste hur man bytte sensivity på musen...

 

492689[/snapback]

 

 

Vilken reklam menar du? Förstår inte riktigt...

 

Priset är ju för en standard svart macbook och den är köpt innan C2D kom så kvittot verkar stämma tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...