Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med usb-möss och pekaracceleration


nxsty

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyligen skaffat mig en macbook, senaste modellen med C2D och Mac OS X 10.4.8. Det är inte första gången jag äger en Mac eller använder Mac OS X men det var ett tag sen så jag har inte haft någon annan dator att jämföra med.

 

Problemet är med musen. Först tänkte jag använda en optisk logitechmus. Även om den har några år på nacken är upplösningen ganska bra. Problemet var att hastigheten på pekaren blev outhärdligt långsam. Och så fort jag ökade acceleration blev pekaren istället väldigt oprecis och hoppade vid små rörelser. Istället kopplade jag in en Microsoft lasermus från min stationära PC som har väldigt hög upplösning. Även om resultatet var lite bättre med den så kvarstod problemet. Så jag tog helt enkelt och skaffade mig en nys mus, en logitech G5 lasermus, också med väldigt hög upplösning. Men det hjälpte inte heller.

 

Nu har jag med hjälp av programmet USB overdrive ställt in hastighet och acceleration på pekaren i detalj för att få det att fungera så bra som möjligt men rörelsen är fortfarande ryckig för små rörelser så det är svårt att tex. markera text.

 

Jag trodde ett tag att det kanske var så pekaraccelerationen fungerade i Mac OS X och att det inte fanns något att göra åt saken. Lite konstigt visserligen eftersom jag har använt den äldre logitechmusen med en G3 iBook med Mac OS X 10.3 för några år sedan och inte hade några problem då vad jag kan minnas. Det var ända tills jag testade Mac OS X på min farsas stationära Mac. På den flyter muspekaren fint även vid högre hastigheter. Jag tog och kopplade in min äldre logitechmus och även den fungerade.

 

Versionen av Mac OS X är den samma på båda datorerna. Det enda som är annorlunda är att farsans Mac listar mössen under "USB-höghastighetsbuss" medan min Macbook listar dem under "USB-buss". Jag antar att det syftar på USB1 och USB2. Jag har en känsla av att om jag lyckas få min Macbook att även den identifiera mössen som USB2-enheter så skulle det lösa problemet. Andra enheter som jag pluggar in i USB-portarna, tex. ett minne, identifieras korrekt som USB2.

 

Jag försökte söka på nätet men kunde inte hitta någon information. Jag har också hela tiden använt de senaste drivrutinerna från tillverkarna. Så varför har min macbook så stora problem med USB-möss? Är det någon som känner igen det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du sitter med musen direkt på ett bord som inte är helt jämnt, eller ett bord som är helt vitt (har för mig att det kan spöka också) eller dyl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina egna erfarenheter säger att allt spökar med optisk. Är den dessutom trådlös går det spökligt mycket batterier.

 

Köp kula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej ingen mus är trådlös. Och det är nog inte heller musmattan eller bordet efterssom de fungerar fint i min andra dator som står brevid samt att jag skaffade mig en dyr musmatta bara för att eliminera den möjligheten.

 

Jag tror snarare att det är något drivrutinsproblem i Mac OS X. Windows tex. på samma Mac har inga problem och Linux listar musen som en "full speed device".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan macbook som du pratar om och jag använder mig av en Razer ProSolution v1.6 1600dpi -mus på en Razer ProPad och detta fungerar utmärkt.

 

Min mus hamnar under USB 2.0 Höghastighetsbuss. Just nu har jag den kopplad i en USB2-hub. Men kopplar jag musen direkt i macbooken så fungerar det lika bra.

 

Du kanske kan testa att koppla den till en USB2-hub?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag får väll testa med en hub men det ska väll inte behövas egentligen. Så här stod det i hjälpen:

 

Om du använder en kedja of USB-enheter och -hubbar, finns risken att vissa USB-enheter inte fungerar när de ansluts genom en kombination av höghastighets-USB 2.0-hubbar och USB 1.1-hubbar med full eller lägre hastighet. Till exempel visas kanske inte en extern USB-hårddisk på skrivbordet.

Du undviker problemet genom att inte koppla samman USB-enheter av olika hastighet. Anslut höghastighetshubben direkt till datorn och anslut höghastighetsenheterna till den. Anslut full- eller låghastighetshubben direkt till datorn och anslut sådana enheter till den.

 

Det inbygda tangentbordet och touchpaden går ju via en intern USB-buss. Kanske är det som krånglar? Jag ska försöka höra av mig till apple och se vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackade med Apples support i ca. 60 minuter idag och blev inte klokare för det. Jag fick beskedet att de skulle höra med ingenjörerna och återkomma om ett par dagar. Så jag hoppas på det bästa nu.

 

Men tills dess undrar jag om det är någon som har någon av dessa möss: Logitech G5, Logitech MX310 eller Microsoft Laser Mouse 6000 som kan kommentera hur den fungerar i Mac OS X, och vilken USB-buss den är ansluten till enligt systeminformation. Helst i en MacBook av C2D modell men jag är tacksam för information från andra system också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina egna erfarenheter säger att allt spökar med optisk. Är den dessutom trådlös går det spökligt mycket batterier.

 

Köp kula.

492292[/snapback]

Vem tusan kör med kula 2007? Inte ens profesionella spelare av FPS spel använder kulmöss (det finns INGET område av datoranvändning där musprecision är lika viktigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har kört med en massa olika möss till min macbook också rev.b men inte haft några problem liknande dina? Dock har jag vant mig vid att musen beter sig annorlunda än på pc, vilket som är bäst är en smaksak? Ett tips om du vill ha en bra mus tycker jag är mighty mouse bluetooth, funkar kanon för mig med allt jag kör, vilket innefattar ljud/bildredigering och inga spel.

 

Sen måste jag fråga Tobberoth vad han har för belägg för att fps-spelares musprecisionskrav är högst i världen? Jag vet inte om du är medveten om att det finns väldigt många andra områden där precision är minst lika viktigt? Folk som arbetar med grafik, bilder, layout eller kanske forskar etc tycker jag borde ha minst lika höga krav? Iofs använder dom ju oftast trackball så det kanske inte är samma klientel eller krav. Sen är det väl så att fps-spelare vill att musen ska kunna läsa av hastiga rörelser så precist som möjligt, medan folk som arbetar med konst/design etc kanske vill ha hög precision men inte i 180 km/h.?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem tusan kör med kula 2007? Inte ens profesionella spelare av FPS spel använder kulmöss (det finns INGET område av datoranvändning där musprecision är lika viktigt).

 

Det är ju upp till en själv, och ens behov.. Man ska inte gå efter andras behov..

Jag menar, skulle du göra såhär:

 

Shitt alla Formel 1 körare kör F1 Super bilar.. Jag måste också köra fort.. Då måste jag ha en F1 bil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem tusan kör med kula 2007? Inte ens profesionella spelare av FPS spel använder kulmöss (det finns INGET område av datoranvändning där musprecision är lika viktigt).

Precis men som du har märkt finns det dom som är sämre i FPS spel än andra och dom som lyckts dö först.

Troligen dessa som använder kul möss, och tur väl det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Troligen dessa som använder kul möss, och tur väl det :)

 

Det finns faktiska roliga möss både med och utan kula, så vad musens rolighet har med det här att göra förstår jag faktiskt inte. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...