Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

E-post


Inger

Rekommendera Poster

Den senaste tiden har programmet Mail börjat kräva att jag anger lösenord för båda de adresser jag har nästan varje gång jag vill ladda ner ett nytt mail. Dessemellan fungerar programmet utan problem ett par dagar innan felet dyker upp igen.

 

Jag har ADSL från Tele2 och deras support säger att det beror på programmet, inte på deras server.

 

Inställningarna har jag kollat många gånger och allt verkar rätt, men säker kan jag inte vara.

 

Någon som har något tips?

 

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att det är irriterande...

Pröva först med att öppna din Programmapp > Verktygsmapp.

Där finner du Nyckelhanterare, se om det hjälper att köra Nyckelringsreparation.

 

post-113-1171356593_thumb.jpg

 

Kan även vara Tele2 server, trots att de inte vill erkänna det, haft liknande problem med Telia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visst ett stadigvarande problem med mail. :armskeptisk:

Testa som Poca sa och prova oxå att starta om Macen.

Annars försvinner problemet efter ett tag i de flesta fall.

Jag hade en period över två veckor på ena Macen, inget hjälpte.

Borta nu sen en vecka, men förväntar att problemet återkommer. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckelhanteraren öppnar av någon anledning i Classic-läge. Inte heller ligger den i verktygsprogram i OSX programmapp.

 

Förra gången det här hände för en månad sedan var jag utan möjlighet att såväl skicka som ta emot e-post. Nu får jag inte så många mail per dag, 3-4 st, jag tillhör inte den åldersgruppen som skickar mail till varandra. Men efter 4 dagars paus spottade plötsligt mailprogrammet ut 27 st på en gång.

 

Något mer jag kan göra?

 

inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Mac OS X har du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då så...

 

ska det se ut ungefär så här i din verktygsmapp om du sorterat i bokstavsordning

 

 

post-113-1171364634.jpg

 

 

Ja den heter ju inte verktygsmapp förstås, utan Verktygsprogram :blushing:

 

post-113-1171364722_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig händer samma sak mot Tele2. Men istället för att ange lösenord trycker jag avbryt och försöker igen. Lösenordet verkar finnas kvar men det är i Tele2s ända som det strular. Nästa gång så ska jag logga trafiken och verkligen kontrollera det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då så...

 

ska det se ut ungefär så här i din verktygsmapp om du sorterat i bokstavsordning

post-113-1171364634.jpg

Ja den heter ju inte verktygsmapp förstås, utan Verktygsprogram  :blushing:

 

post-113-1171364722_thumb.jpg

492113[/snapback]

 

Vilken snygg ordning du har i programmet och inte något onödigt heller. Jag har nästan alla objekten, men ingen nyckelhanterare. Däremot en massa annat, sammanlagt 29 objekt, men min kompetens räcker inte till för att jag skall våga rensa ut något.

 

Skulle man kunna använda Arkiv/Install och då kanske få nyckelhanteraren? Måste man i så fall därefter ladda ner alla uppdateringarna av OSX?

 

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var märkligt, själv har jag 36 objekt i min Verktygsmapp.

 

Och du har förhoppningsvis inte slängt något ur din mapp.

 

Arkiv/Install återställer troligen bara Systemmappen, men jag är inte helt 100 på det.

Nyckelhantering är "rätt viktig"..den har inte hamnat någon annanstans.

I Classic, dvs Mac OS 9 fanns den aldrig med. Om du använder Spotlight, eller Sök under Arkiv i Findermenyn och kollar efter så din nyckelhanterare inte fått fötter... :fundersam:

 

 

Skivverktyg hoppas jag att du har kvar, du borde köra Reparera Skivbehörighet.

Måhända dyker Nyckelhantering upp då..

Detta "problemet" var nytt för mig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid sökning med Spotlight finns Nyckelhanteraren i Systemmapp/Inställningar, men när jag öppnar den så blir det plötsligt Classic-läge.

 

Nej, jag vågar inte slänga något som jag inte är bombsäker på.

 

Om någon använder Reparera Skivbehörighet mer än du så är det i så fall jag, det har jag lärt mig under årens lopp.

 

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig konfunderad :fundersam:

I Systeminställningar skall inte Nyckelhanteraren ligga.

 

 

Vad är det för dator, är det en som du kan köra Mac OS 9 på?

 

Ligger den i Mac OS 9 ???

 

Kan du ta en skärmdump på var den ligger? (shift+äpple+4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en "sökning" själv nu via Spotlight för att se hur det ska se ut.

 

post-113-1171369443.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en e-Mac 1,25 GHz PowerPC G4.

 

Systemmappen ligger i OSX och där ligger då också Nyckelhanteraren i Inställningar.

 

Man kan inte köra OS 9 på den, men i Classic-läge fungerar fortfarande ett par gamla program, exempelvis OrgaNicer av Niclas Frykholm, som jag fortfarande använder som kalender.

 

Skall försöka med en skärmdump (shift+äpple+3) men jag har aldrig tidigare försökt skicka någon.

 

Inger

post-2232-1171370927.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har den kunnat hamna där, ?????

ser genast att du är inne i Mac OS 9 Systemmapp.

 

Leta upp Nyckelhanteraren i Mac OS 9 och se om du kan dra in den i mappen Verktygsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag flyttat nyckelhanteraren till Verktygsprogrammet, startat om datorn och nu kan inte ens Spotlight hitta den. Men den fungerade ju ändå inte som den skulle. Jag får visst fortsätta att manuellt fylla i lösenorden om nu inte Mail kan komma ihåg dom. Under förutsättning att Mail fungerar förstås.

Tack för all hjälp.

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod...

 

Inte bra att program hamnat fel, har du möjlighet att ta en backup, och sedan göra en Arkiv/Install så borde du testa det. :ThumbsUp:

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Arkiv/Install och nu finns i alla fall Nyckelhanteraren på rätt plats - Applications Utilities. Men Mail fungerar fortfarande inte, jag är alltmer övertygad om att det är Tele2:s server som tjurar. Får väl ge mig till tåls även om det är svårt.

 

Inger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejer kan :ThumbsUp:

Tele2 kan inte :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...