Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har lyckats rengöra min Mighty Mouse


boevil

Rekommendera Poster

Efter att ha använt "normalt" underhåll av scroll-kulan med våta trasor och kraftigt masserande, la min scrollkula definitivt av. :cry:

Den rullade upp men inte ned. Gned lite mer med våt trasa, höll den upp och ned... var färdig att kasta den. :bla:

 

Som sista utväg tog jag fram dammsugaren och höll den hårt mot musen och kulan- det blev lite bättre, rullade ibland i båda riktningarna. Tog fram en plast-tandpetare (tunn och spetsig) tryckte ned den och "grävde" runt kulan- vola små dammtussar frigjordes. På med dammsugaren igen.... unt so weiter--- nu fungerar den som ny(?).. får se hur länge...

 

Med katter i huset är nog inte den här typen av mus att rekomendera.

Synd att jag trivs så bra med apple-musen (när den fungerar) - annars skulle jag inte ha den kvar.

Gamla typer av mus med kula, istället för laser, gick åtminstone att rengöra på ett lätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Apple kan inte bygga musar, möjligtvis med undantag för den genomskinliga som kom för nåra år sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant Apple kan det mästa men dom kan inte bygga musar :) dock är Mighty en bra mus när den fungerar...

 

Tack som fan för tippset ska testa det med frugans och min mus...

 

opps frugans data mus alltså.. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

 

Tack som fan för tippset ska testa det med frugans och min mus...

 

opps frugans data mus alltså..  :ThumbsUp:

491860[/snapback]

 

hahahahaha :lol::pompoms::skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant Apple kan det mästa men dom kan inte bygga musar :) dock är Mighty en bra mus när den fungerar...

 

Tack som fan för tippset ska testa det med frugans och min mus...

 

opps frugans data mus alltså..  :ThumbsUp:

491860[/snapback]

 

Var lite försiktig med tandpetaren på frugans,, :lol:

 

Näää om du prövar med damsugaren ska du försöka trycka ned kulan samtidigt som du suger, dvs så att ev damm kan komma ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har endast eller inga problem med min Mighty, om den mot förmodan får för sig att verka fastna eller slira så får den en rejäl omgång motion, har haft den ett par år nu och den fungerar perfekt utan att jag dammsugit eller något.

 

Misstänker att när den väl fastnar gör den det kanske med besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite försiktig med tandpetaren på frugans,,  :lol:

 

Näää om du prövar med damsugaren ska du försöka trycka ned kulan samtidigt som du suger, dvs så att ev damm kan komma ut.

492667[/snapback]

 

haha ja har hört att det kan sticka lite anars. :ThumbsUp:

 

ja ska verkligen testa ditt tipps här vid tillfälle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Tog fram en plast-tandpetare (tunn och spetsig) tryckte ned den och "grävde" runt kulan- vola små dammtussar frigjordes.

 

testade plast-tandpetaren och it worked like a charm!

 

tackar tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak har hänt min mighty mouse endast ett fåtal månader gammal. Scrollen fungerar endast åt sidorna och uppåt, ej ned. Det känns inte som jag meckar isär den för att rengöra när den fortfarande har garanti?

 

Kanske vet någon om det är utbytesgaranti på denna? Köpte via AppleStore - finns möjligheten att gå förbi en auktoriserad åf för Apple och få den utbytt tro? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha plockat isär min mus skulle åtminstone jag avråda från användandet av tandpetare vid rengöring på odemonterad mus. Både glidytor och de ytterst små rullarna talar för att mekanisk åverkan i längden riskerar att skada dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det funka att dränka den i Spiritus Dilutus (75-85 procentig sprit om jag minns rätt)? Låta den ligga där en halvtimme eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det funka att dränka den i Spiritus Dilutus (75-85 procentig sprit om jag minns rätt)? Låta den ligga där en halvtimme eller så...

 

Man säger ju att drunkningsdöden skall vara skall var skön, men om den är lika skön för en mus törs jag inte ha en mening om. Undrar om inte spriten kan ha en uttorkande effekt på kula och rullar, de verkar ju vara av nåt gummiaktigt material?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni missat att man rengör en MM med en lång smal pappersremsa som man för under kulan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni missat att man rengör en MM med en lång smal pappersremsa som man för under kulan :)

 

Hurdå, hurdå? (min scrollar inte neråt längre; orkar inte 17 ta isär den heller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni missat att man rengör en MM med en lång smal pappersremsa som man för under kulan :)

 

Om man har plockat isär musen inser man snabbt att en pappersremsa bara är en temporär lösning under gynnsamma omständigheter.

Förutom ludd som kan ligga och hindra så blir blandningen från fingerfett och damm/ludd en beläggning på rullarna som ingen pappersremsa av människor uppfunnen kan åtgärda.

Det är till att skrapa av rullarna när man till slut har plockat isär prylarna. Beläggningen sittet ganska fast och faller av som flagor när man skrapar med en kniv. Luddet snurrar sig kring axlarna, och lossnar inte utan att dessa lossas från infästningarna.

Usel konstruktion, men det är ju Appledesignat och då är det ju förlåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har plockat isär musen inser man snabbt att en pappersremsa bara är en temporär lösning under gynnsamma omständigheter.

Förutom ludd som kan ligga och hindra så blir blandningen från fingerfett och damm/ludd en beläggning på rullarna som ingen pappersremsa av människor uppfunnen kan åtgärda.

Det är till att skrapa av rullarna när man till slut har plockat isär prylarna. Beläggningen sittet ganska fast och faller av som flagor när man skrapar med en kniv. Luddet snurrar sig kring axlarna, och lossnar inte utan att dessa lossas från infästningarna.

Usel konstruktion, men det är ju Appledesignat och då är det ju förlåtet.

Du får köra ofta med remsan :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska du inte vara ful i munnen :behave:

 

Nej, jag vet, men det är ju i alla fall nåt som fungerar, och som är lätt att serva.

Men det är ju klart, det är ju fienden, och då spelar det ju ingen roll hur bra det funkar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde av mig till en servicepartner för Apple ang. min trådlösa Mighty Mouse idag. Inga problem att få den utbytt under garantin bara jag har med mig kvittot från Apple Store Online samt serienummret på min dator. Gissa om jag ska bege mig dit?

 

Förövrigt började den fungera lite efter att blåst och pillat försiktigt med en tandpetare kring kulan. Känns dock långt från så bra som vid nyleverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Jag har endast eller inga problem med min Mighty, om den mot förmodan får för sig att verka fastna eller slira så får den en rejäl omgång motion, har haft den ett par år nu och den fungerar perfekt utan att jag dammsugit eller något.

 

Misstänker att när den väl fastnar gör den det kanske med besked.

 

 

 

 

Funkar faktiskt ännu, inget problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelpost!!! Flåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...