Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM-minnesbrist på MacBook


lilleskutt

Rekommendera Poster

hej alla glada!

jag upptäckte något konstigt igår när jag tittade på film med min mb. jag hade kopplat in macen till tv:n via dvi och såg på en film som låg på en extern hd, inkopplad via usb. efter en och en halv timmes tittande hackade ljudet plötsligt till i filmen (vlc 0.8.6a). jag pausade och satte på igen och sen var det ok.

efteråt så kollade jag aktivitetshanteraren och såg att jag bara hade ca 20 mb ledigt ram och att jag inte hade 0 sidor ut. nu till min fråga, eftersom jag har två gb ram och inte hade något annat program igång, är detta normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt. Vad du tittade på var free, men du skulle ha tittat på inactive. Free är minne som inte använts än, medans inactive är RAM minne som använts men nu står till förfogande. Free + Inactive är vad som är ditt riktiga fria minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt. Vad du tittade på var free, men du skulle ha tittat på inactive. Free är minne som inte använts än, medans inactive är RAM minne som använts men nu står till förfogande. Free + Inactive är vad som är ditt riktiga fria minne.

491500[/snapback]

 

 

aha, äntligen så fick man reda på det. har funderat en del över detta jag med ^_^

 

men vad är det då för skillnad på wired och active? :fundersam:

(jag använder iStatPro)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, äntligen så fick man reda på det. har funderat en del över detta jag med  ^_^

 

men vad är det då för skillnad på wired och active? :fundersam:

(jag använder iStatPro)

491897[/snapback]

Skulle anta att wired är reserverad RAM, dvs det används inte för tillfället, men ett visst program har reserverat det för framtida bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...