Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbfråga: I vilket format importerar du musik?


Dragonilm

Frågan är enkel: I vilket format importerar du (oftast eller alltid) dina musikskivor?  

91 medlemmar har röstat

  1. 1. Frågan är enkel: I vilket format importerar du (oftast eller alltid) dina musikskivor?

    • Lägre än 128 kbit MP3
      0
    • 128 kbit MP3
      0
    • 160 kbit MP3
      3
    • 192 kbit MP3
      25
    • 224 kbit MP3
      1
    • 256 kbit MP3
      3
    • 320 kbit MP3
      9
    • Lägre än 128 kbit AAC
      0
    • 128 kbit AAC
      13
    • 160 kbit AAC
      4
    • 192 kbit AAC
      8
    • 224 kbit AAC
      1
    • 256 kbit AAC
      8
    • 320 kbit AAC
      4
    • Apple Lossless
      6
    • AIFF-format
      1
    • WAV-format
      0
    • Jag importerar till annat/annan format/bithastighet
      2
    • Jag vet inte vad jag importerar i för format/bithastighet
      2
    • Jag importerar inte musik
      1


Rekommendera Poster

Let the fun begin! :skondans:

 

Förresten, jag måste få tipsa er alla om de (snarlika) Macintosh- och iPod-omröstningarma här på forumet, som jag skapade tidigare:

 

Vilken är den mest populära Macen?

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...51entry491451

 

Vilken är den mest populära iPoden?

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=43262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag importerar till Apple lossless i itunes. Sedan har jag kodat om det mesta till 128k AAC för ipoden annars får det inte plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag importerar till Apple lossless i itunes. Sedan har jag kodat om det mesta till 128k AAC för ipoden annars får det inte plats.

491725[/snapback]

 

Så du har alla dina låtar kodade i två format? Tar inte det väldigt mycket onödig plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde AAC tills jag kom på att det inte funkar med min iAudio spelare;

synd att iTunes inte har ogg, annars vore det det givna valet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får fundera över natten... men försöker använda det minst förstörande formatet

i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får fundera över natten... men försöker använda det minst förstörande formatet

i alla fall

491853[/snapback]

 

AIFF eller WAV då, kanske? Fast mest får man ut utav Lossless, icke-förstörande men megabytekomprimerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mp3 på 128 bit, det hör jag är dålig kvalitet, men inte 160 eller över. Så därför kör jag 160 så att jag sparar utrymme. Andra format är inte aktuella, min iRiver kan bara spela Ogg 128 bit. Inget bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har alla dina låtar kodade i två format? Tar inte det väldigt mycket onödig plats?

491770[/snapback]

 

Du kan ställa in iTunes att koda om det man importerar till iPoden ifall man vill få plats med mer. Jag antar att det är så Kaylee gjort. Fast det är ju tur att Kaylee har en snabb maskin, jag skulle inte vilja göra så med min dator. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa in iTunes att koda om det man importerar till iPoden ifall man vill få plats med mer. Jag antar att det är så Kaylee gjort. Fast det är ju tur att Kaylee har en snabb maskin, jag skulle inte vilja göra så med min dator.  :pompoms:

491882[/snapback]

 

Nej så har jag inte gjort, det visste jag inte att man kan. Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så har jag inte gjort, det visste jag inte att man kan. Hur gör man?

491883[/snapback]

 

Ärligt talat, jag vet inte.. Det dök upp som alternativ när man anslöt shuffeln. Jag kan inte komma ihåg att jag sett det som alternativ när jag anslutit den vanliga iPoden. Måste kolla lite.. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar funka för shuffle iaf.. utdrag ur manualen:

 

Få plats med fler spår på iPod shuffle

Om du importerat spår till iTunes i format med hög bithastighet, t.ex. AIFF, kan du ange

att iTunes automatiskt ska konvertera spår till AAC-filer på 128 Kbit/s när de överförs till

iPod shuffle. Varken kvaliteten eller storleken på spåren i iTunes påverkas av detta.

Obs! Spår i format som inte stöds av iPod shuffle, t.ex. Apple Lossless, måste

konverteras om du vill överföra dem till iPod shuffle. Vill du ha mer information om

vilka format som stöds av iPod shuffle läser du ”Om du inte kan överföra ett spår eller

någon annan fil till iPod shuffle” på sidan 24.

Så här konverterar du spår med hög bithastighet till AAC-filer:

1 Öppna iTunes och markera iPod shuffle i källpanelen.

2 Klicka på fliken Inställningar.

3 Markera ”Konvertera spår med högre bithastighet till 128 Kbit/s AAC”.

4 Klicka på Utför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar funka för shuffle iaf.. utdrag ur manualen:

 

Få plats med fler spår på iPod shuffle

Om du importerat spår till iTunes i format med hög bithastighet, t.ex. AIFF, kan du ange

att iTunes automatiskt ska konvertera spår till AAC-filer på 128 Kbit/s när de överförs till

iPod shuffle. Varken kvaliteten eller storleken på spåren i iTunes påverkas av detta.

Obs!  Spår i format som inte stöds av iPod shuffle, t.ex. Apple Lossless, måste

konverteras om du vill överföra dem till iPod shuffle. Vill du ha mer information om

vilka format som stöds av iPod shuffle läser du ”Om du inte kan överföra ett spår eller

någon annan fil till iPod shuffle” på sidan 24.

Så här konverterar du spår med hög bithastighet till AAC-filer:

1 Öppna iTunes och markera iPod shuffle i källpanelen.

2 Klicka på fliken Inställningar.

3 Markera ”Konvertera spår med högre bithastighet till 128 Kbit/s AAC”.

4 Klicka på Utför.

491886[/snapback]

 

Det låter faktiskt bekant det där. En smart funktion, i vilket fall som helst. Tidskrävande, kanske, men smart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256 VBR. Jag är inte audiofil och tänker inte försöka påstå att man kan höra en "tydlig" skillnad mellan lossless och mp3 med högbitrate. Därmot hör man tydlig skillnad mellan mp3 med låg och hög bitrate, därför importerar jag alltid mina i hög sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både mp3 och aac och ibland båda samtidigt så att alla här hemma kan lyssna... Creative dominerar här och jag har en Shuffle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar funka för shuffle iaf.. utdrag ur manualen:

 

Få plats med fler spår på iPod shuffle

Om du importerat spår till iTunes i format med hög bithastighet, t.ex. AIFF, kan du ange

att iTunes automatiskt ska konvertera spår till AAC-filer på 128 Kbit/s när de överförs till

iPod shuffle. Varken kvaliteten eller storleken på spåren i iTunes påverkas av detta.

Obs!  Spår i format som inte stöds av iPod shuffle, t.ex. Apple Lossless, måste

konverteras om du vill överföra dem till iPod shuffle. Vill du ha mer information om

vilka format som stöds av iPod shuffle läser du ”Om du inte kan överföra ett spår eller

någon annan fil till iPod shuffle” på sidan 24.

Så här konverterar du spår med hög bithastighet till AAC-filer:

1 Öppna iTunes och markera iPod shuffle i källpanelen.

2 Klicka på fliken Inställningar.

3 Markera ”Konvertera spår med högre bithastighet till 128 Kbit/s AAC”.

4 Klicka på Utför.

491886[/snapback]

 

Det verkar inte som jag kan göra det med min ipod. Iallafall kan jag inte hitta något som påminner om detta :deppig: i itunes.

Jag använder engelska i min mac så jag är inte säker på vad källpanelen är, jag provade med att klicka på min ipod till vänster i itunes, då får man upp inställningarna för den men där finns inget om att konvertera till lägre bithastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som jag kan göra det med min ipod. Iallafall kan jag inte hitta något som påminner om detta  :deppig: i itunes.

Jag använder engelska i min mac så jag är inte säker på vad källpanelen är, jag provade med att klicka på min ipod till vänster i itunes, då får man upp inställningarna för den men där finns inget om att konvertera till lägre bithastighet.

492587[/snapback]

 

Surt, då fungerar det antagligen inte. Jag ska kolla med min vanliga (20GB) iPod vid något tillfälle. :chockadskeptisk:

 

Men för att svara på frågan som ställs i forumet så kör jag mp3 med variabel bitrate. Runt 225-256 kbit/s brukar den hamna på. Inställningen är preset extreme i LAME.

post-12124-1171405917_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag jämfört inställningarna med iPod och iPod suffle. Valet att konverta till 128kbit/s finns inte för den vanliga iPoden. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För tillfället kör jag MP3 320 kbps, VBR. Brukade köra AAC eftersom formatet är en vidareutveckling av MP3 och helt enkelt (enligt utsaga) gör ett bättre jobb. Vad jag hört så motsvarar AAC 192 kbps MP3 256 kbps osv i ljudkvalité. Så man sparar alltså plats med AAC.

 

Vore intressant om någon kunnig som har mer erfarenhet av skillnaden formaten emellan kunde komma med ett utlåtande!

 

En nackdel med AAC är ju att det som bekant tillåter kopieringsskydd, vilket MP3 inte gör. Fördelen är väll isf den betydligt mer sofistikerade komprimeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Flera månader död tråd. Nu är det dags för ett uppvaknande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

192 MP3, enligt mig funkar allt över 100kbps på MP3 bra (låter bra), Så 96 är bra ibland..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

�����������������������������������������������������

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256 Kbit AAC för det mesta men Apple Lossless för Pink Floyd och klassisk musik. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge kört 192 mp3 men ska nu prova 256 för att se, eller snarare höra, om jag hör nån skillnad. Jag kan nämligen inte höra skillnad på CD-ljud och mp3 respektive AAC. WMA kan jag höra skillnad på, det blir nåt brusigt ljud i bakgrunden som inte hörs annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...