Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" sjukt dyr


Emil_

Rekommendera Poster

2 Gb på denna maskin kostar 1600:- INTE dyrt...köp 2 x 1 Gb någon annanstrans får du se

491380[/snapback]

 

...nej, det är uppgraderingen från 2x512MB till 2x1GB som kostar 1700 kr (inte 1600), dvs 1700 kr för att lägga till 1 GB Ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Du tycker att macen är för dyr, har för dålig prestanda och tycker den är ful? Så varför funderar du ens på att köpa en då?

Köp en stor fyrkantig låda och stoppa in lite budget-kort i den, så har du en funktionell dator utan någon känsla eller design överhuvudtaget... Eller köp en mac och ditt vardagsrum får sig ett lyft och du får en känsla av exklusivitet och kvalitet varje gång du sätter dig vid datorn... haha :lol:

Låter som en cheesy bilreklam...

 

Men ärligt när folk kommer hem till mig så höjer alla ögonbrynen både åt minin och imacen...

 

Haha förresten, gillar nätverkskortet du hittade! Med en jävla antenn som sticker ut därbak haha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde oxo förutom nätaggregat mus och tangentbord, firewire och USB(?), ir-port m. fjärr, webbkamera, mikrofon, ljudkort(?), högtalare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haller med all att imac ar en grymm dator och kan knappast jamforas med det hopkoket fran JME.

 

Dock tycker jag personligen att gapet mellan mac mini och mac pro ar ganska stort om man inte vill kopa en inbyggd skarm. Kanske en mini pro? En mac mini med externt grafikkort och standard HD. Det borde man fa ihop for en rimlig peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd på samma tema fast om 24 tummaren så antagligen är 24 tum billigare ån 20???

 

I övrigt håller jag med om luckan i Apples sortiment: MacBook Pro > MacBook, Mac Pro > iMac > Mac mini. iMacen är ju läcker men bygg en Mac (logiskt namn?) med mindre låda än Mac Pro, 1 plats för DVD, max 2 interna diskar, 1 Core2Duo SAMT plats för riktiga grafikkort... Prismässigt borde den hamna lite över iMac (ink skärm). Och varför inte en 10 eller 12 tums Macbook mini???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för att bygga ihop JMEburken är irrelevant då jag tycker det är kul och inte tar mer än 20 minuter.

491236[/snapback]

Den tiden tror jag inte på. Dessutom måste du sitta i timmavis och mecka med drivrutiner och annat elände. Det blir billigare bara om din tid är värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tiden tror jag inte på. Dessutom måste du sitta i timmavis och mecka med drivrutiner och annat elände. Det blir billigare bara om din tid är värdelös.

491944[/snapback]

 

han kanske menaded att det tog 20 min att plocka ihop delarna på sidan, inte sätta ihop i verkliga livet :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det jämföras pris så tycker jag att man ska jämföra Apple med Dell. Ganska orättvist att jämföra En märkesprodukt med en noname produkt. Visserligen så är kanske även Dell en noname fast med ett känt namn.

 

Jag tycker det som att jämföra ex en Sony med en United, och bara titta på priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han kanske menaded att det tog 20 min att plocka ihop delarna på sidan, inte sätta ihop i verkliga livet :elaktflin:

491984[/snapback]

Aha! Och ändå glömde han en massa prylar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, glöm inte det årliga abonnemanget till antivirusföretaget. Så du ska nog lägga till 4000-6000 kr på pc-priset.

491474[/snapback]

Hahaha! :D Ord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det handlar inte om att jämföra med en PC så vista och shit är irrelevant.

 

Det jag menar är att apple tar ut feta överpriser för att de slänger med en skärm i iMacen som jag ändå inte vill ha.

Jag tar hellre en dator som är billigare att producera, t.ex. för att den inte är lika tunn som iMacen men att den ger mer prestanda per spenderad krona, därav vill jag bara ha burken och inte skärmen med i köpet.

 

Nu skulle jag återigen gärna bortse från detta problem om jag kunde köpa en kraftfull mac utan skärm som kostar runt 15000 men det finns ju inte. Det var detta hål i sortimentet som jag ämnade uppmärksamma.

 

Får väl köra programmen på spelburken tills vidare, betydligt billigare och betydligt kraftfullare än en iMac men Vista Business är ingen glädje även om jag fick det gratis. Tips till andra studenter är att kolla om er skola är med i MS Academic Alliance. Bra att ha en Vistalicens när de har släppt SP1 och spelen börjar kräva dx10 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det handlar inte om att jämföra med en PC så vista och shit är irrelevant.

 

Det jag menar är att apple tar ut feta överpriser för att de slänger med en skärm i iMacen som jag ändå inte vill ha.

Jag tar hellre en dator som är billigare att producera, t.ex. för att den inte är lika tunn som iMacen men att den ger mer prestanda per spenderad krona, därav vill jag bara ha burken och inte skärmen med i köpet.

 

Nu skulle jag återigen gärna bortse från detta problem om jag kunde köpa en kraftfull mac utan skärm som kostar runt 15000 men det finns ju inte. Det var detta hål i sortimentet som jag ämnade uppmärksamma.

 

Får väl köra programmen på spelburken tills vidare, betydligt billigare och betydligt kraftfullare än en iMac men Vista Business är ingen glädje även om jag fick det gratis. Tips till andra studenter är att kolla om er skola är med i MS Academic Alliance. Bra att ha en Vistalicens när de har släppt SP1 och spelen börjar kräva dx10 :)

491995[/snapback]

 

var kan man kolla om en s skola är med i det? och hur mycket billigare kan man få det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det handlar inte om att jämföra med en PC så vista och shit är irrelevant.

 

Det jag menar är att apple tar ut feta överpriser för att de slänger med en skärm i iMacen som jag ändå inte vill ha.

Jag tar hellre en dator som är billigare att producera, t.ex. för att den inte är lika tunn som iMacen men att den ger mer prestanda per spenderad krona, därav vill jag bara ha burken och inte skärmen med i köpet.

 

Nu skulle jag återigen gärna bortse från detta problem om jag kunde köpa en kraftfull mac utan skärm som kostar runt 15000 men det finns ju inte. Det var detta hål i sortimentet som jag ämnade uppmärksamma.

 

Får väl köra programmen på spelburken tills vidare, betydligt billigare och betydligt kraftfullare än en iMac men Vista Business är ingen glädje även om jag fick det gratis. Tips till andra studenter är att kolla om er skola är med i MS Academic Alliance. Bra att ha en Vistalicens när de har släppt SP1 och spelen börjar kräva dx10 :)

491995[/snapback]

Köp då en 17" och koppla din skärm till den så får du större arbetsyta. Det är inte mycket som skiljer sig järmfört med en 20" när det gäller grafik och processor men den är ca 2800 kr billigare. Kolla här!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det handlar inte om att jämföra med en PC så vista och shit är irrelevant.

 

Det jag menar är att apple tar ut feta överpriser för att de slänger med en skärm i iMacen som jag ändå inte vill ha.

Jag tar hellre en dator som är billigare att producera, t.ex. för att den inte är lika tunn som iMacen men att den ger mer prestanda per spenderad krona, därav vill jag bara ha burken och inte skärmen med i köpet.

 

Nu skulle jag återigen gärna bortse från detta problem om jag kunde köpa en kraftfull mac utan skärm som kostar runt 15000 men det finns ju inte. Det var detta hål i sortimentet som jag ämnade uppmärksamma.

 

Får väl köra programmen på spelburken tills vidare, betydligt billigare och betydligt kraftfullare än en iMac men Vista Business är ingen glädje även om jag fick det gratis. Tips till andra studenter är att kolla om er skola är med i MS Academic Alliance. Bra att ha en Vistalicens när de har släppt SP1 och spelen börjar kräva dx10 :)

491995[/snapback]

 

Jag fattar fortfarande inte? Vilka program är det du inte kan köra med en mini m. extra RAM? Om det är spela du vill göra varför ens fundera på en mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag återigen gärna bortse från detta problem om jag kunde köpa en kraftfull mac utan skärm som kostar runt 15000 men det finns ju inte. Det var detta hål i sortimentet som jag ämnade uppmärksamma.

 

Du har helt rätt i den iaktagelsen. Apple har säkert sett det men har valt att inte gå den vägen. Antagligen för att en billigare MacPro (Mac Amatör... :lol: ) skulle kannabalisera på den dyrare proffsmaskinen, eller sno iMacköpare, eller för att man inte har kapacitet för fler produkter, eller att man räknar med att man inte tjänar tillräckligt på den eller att den inte skulle sälja i tillräckligt stora volymer. Datorer är affärer inte välgörenhet.... Men nog vore mera valmöjligheter bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett inloggningsnamn av vår ITavdelning på institutionen som jag sedan använde för att tanka ner vista business, sql server, visual studio etc helt utan kostnad. Inget klydd med licenserna heller utan de är helt vanliga.

 

Anledningen till att minin inte funkar är för att den är för slö processormässigt för att rendera tyngre scener, är van vid en amd x2 (dualcore) som tickar i 2.6GHz och den är inte allt för rask så jag vill ha 2 processorer med dubbla kärnor. Det värsta är dock den integrerade grafiken vilket gör att när man modellerar så går det riktigt slött när skärmen ska uppdateras eftersom "grafikkortet" saknar så mycket kraft. Sitter på ett svettigt överklockat 7900gt i spelburken (som används för maya bland annat) i nuläget och det fungerar men det är grotesk skillnad på det kortet och den kretsen som sitter i minin.

 

Nu är det väl iofs ingen som hävdar att minin är en arbetsstation. Den känns mer som en budgetmac för de som surfar och skriver lite men inget tyngre. En korridorare har en mini med ett gig ram (1,66GHz duo) och det var ingen glädje när den skulle läsa in mitt iTunes bibliotek över Gbit (18000+ låtar), det tog faslig tid att starta iTunes och att söka bland låtarna är inte speciellt snabbt heller så det är ingen dator jag skulle vilja ha ens som mediacenter.

 

Spelburken får nog dubbla som arbetsstation ett tag framöver :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i den andra dyrtråden:

 

"Det finns andra egenskaper som jag värdesätter så mycket att jag inte drar mig för att köpa Mac även om den är dyrare..... att jämföra ren hårdvara är bara halva diskussionen.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett inloggningsnamn av vår ITavdelning på institutionen som jag sedan använde för att tanka ner vista business, sql server, visual studio etc helt utan kostnad. Inget klydd med licenserna heller utan de är helt vanliga.

 

Anledningen till att minin inte funkar är för att den är för slö processormässigt för att rendera tyngre scener, är van vid en amd x2 (dualcore) som tickar i 2.6GHz och den är inte allt för rask så jag vill ha 2 processorer med dubbla kärnor. Det värsta är dock den integrerade grafiken vilket gör att när man modellerar så går det riktigt slött när skärmen ska uppdateras eftersom "grafikkortet" saknar så mycket kraft. Sitter på ett svettigt överklockat 7900gt i spelburken (som används för maya bland annat) i nuläget och det fungerar men det är grotesk skillnad på det kortet och den kretsen som sitter i minin.

 

Nu är det väl iofs ingen som hävdar att minin är en arbetsstation. Den känns mer som en budgetmac för de som surfar och skriver lite men inget tyngre. En korridorare har en mini med ett gig ram (1,66GHz duo) och det var ingen glädje när den skulle läsa in mitt iTunes bibliotek över Gbit (18000+ låtar), det tog faslig tid att starta iTunes och att söka bland låtarna är inte speciellt snabbt heller så det är ingen dator jag skulle vilja ha ens som mediacenter.

 

Spelburken får nog dubbla som arbetsstation ett tag framöver :/

492219[/snapback]

 

Jamen är det 3D-modellering du ska hålla på med så finns ju inget alternativ än at köpa en Mac Pro, ta ett lån och slå till... iMacen är oxo för klen om du ska hålla på med Maya...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nej, det är uppgraderingen från 2x512MB till 2x1GB som kostar 1700 kr (inte 1600), dvs 1700 kr för att lägga till 1 GB Ram.

491670[/snapback]

 

 

Du måste ju oavsett vart du köper minnena ändå ha 2 x 1 Gb för att få 2 Gb RAM eller hur...du lär plocka bort dom två 512:or, har du tur så kanske du lyckas sälja dom o då blir det "lite " billigare än att köpa direkt från Apple...o andra sidan så får du bra minnen o slipper göra någon själv :ThumbsUp: inte dyrt alltså...skrev jag 1600? jag menade 1530:- :)

post-700-1171379977.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist: En Skoda/Fiat/Hyundai må på papperet ha bättre prestanda och är billigare än en Mercedes/BMW/Audi, men jag vet vilken jag hellre äger.

491315[/snapback]

Precis!

 

Tänk om bilar kostade x antal tusen kronor per hästkraft, säg 10 000 kronor. Då skulle en Volvo kosta 140 000–170 000 kronor, och en Ferrari Enzo skulle kosta uppåt 700 000 kronor. Fast det gör Enzon inte, den kostar cirka 7 miljoner.

 

Prestanda är således ett mer mångfacetterat begrepp än det synes vara på ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att iMacens skärm är i samma klass som Apple Cinema 20". Och ifall att du lägger på 7000 kronor på den datorn du tog fram så är ju det 17000 kronor. Tänk också att det saknas fjärrkontroll, operativsystem, högtalare, mikrofon, tangentbord, mus, webbkamera och så vidare. Dessutom tror jag också att iMacens hårdvara slår din(om man inte räknar i storlek/hastighet).

 

Därför tycker jag att iMacen nästan är billigare än vad den borde vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här, om du verkligen behöver en snabb maskin med redan existerande skärm och tillbehör, skrapa ihop en PC då.

 

AMD-propparna kan man ju överklocka rätt bra oftast och för ett bra pris, läs på nätet om vilka som är bäst/pris. :D

Kör med grafikkorten i SLI så får du det att gå snabbare.

 

Om du tycker att du får mer för pengarna och inte tror att du blir nöjd med en iMac så är det ju lika bra att du bara bygger ihop PC:n :)

 

Lycka till !

Köper du begagnat så kommer du undan ännu billigare. En bra sak om du vill ha en arbetshäst-winburk är att du försöker hålla den undan från internet så mycket som möjligt, så du minskar chanserna för smittor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till Windows Vista, iLife (ingår nåt liknande i Vista?), nätaggregat, tangentbord & mus (även om du har), webkamera (iSight), Gigabit-ethernet och FireWire-portar.

 

Du har iWork i Mac-paketet men inget liknande i pc-paketet. Du har ett moderkort som klarar max 800 MHz i busshastighet men din processor har 1066 MHz. Vet inte hur bra det går ihop. Går det att ha så där?

 

Det står att moderkortet är kompatibelt med Pentium 4, Celeron D och Pentium D. Core Duo nämns inte.

 

Här är ett kort som har Gigabit-ethernet och FireWire-portar och kompatibelt med Core Duo för 1995:-.

 

Just det, glöm inte det årliga abonnemanget till antivirusföretaget. Så du ska nog lägga till 4000-6000 kr på pc-priset.

491474[/snapback]

Eller skippa vista för att det är värdelöst än så länge och kör på XP som funkar hur fint som helst. Ladda ner iTunes gratis (det enda bra iLife programmet). iWork? Vem behöver sånt när du kan ladda ner OpenOffice gratis.

 

Och visst ja, ladda ner Avast4, ett helt gratis virus program som fungerar hur fint som helst :)

 

6000kr skillnad låter groteskt mycket för en skärm av lite bättre kvalité.

 

Visst ja, något i tråden påstod att datorn ändå skulle vara segare för att den kör windows... personen i fråga har nog aldrig testat att köra windows XP på en modern dator. Det är redigt mycket snabbare än OS X i väldigt många situationer (och väldigt mycket segare i andra). XP startar program groteskt mycket snabbare. Explorern är väldigt mycket snabbare än findern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...