Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" sjukt dyr


Emil_

Rekommendera Poster

Konfade en 20" med 2Gb ram och bättre grafik och den går loss på 17720kr.

Gick in på JME och satte ihop en dator med likvärdig prestanda. Inte samma chassi men å andra sidan tycker jag inte att iMacen är speciellt snygg heller så jag har gärna lådan på golvet. JMEburken går loss på 9734kr. Det är en skillnad på 7986kr. Om jag drar av kostnaden för tiger (1195kr) så är Apples skapelse fortfarande 6791kr dyrare och då kan den inte uppgraderas heller.

Kostnaden för att bygga ihop JMEburken är irrelevant då jag tycker det är kul och inte tar mer än 20 minuter.

 

Detta är sjukt surt för det är inget alternativ att köpa en windowsburk och köra en crackad version av os x.

Jag tycker det saknas en modell prismässigt för de som redan har en bra skärm och tangentbord.

Minin med sin integrerade grafik och klena processor är inte realistisk och mac pron är på tok för dyr.

Jag har redan en Apple 20" och tangentbord etc. så det jag vill ha är en stationär Appleburk för ungefär 13000kr där tyngdpunkten ligger på prestanda och inte delvis på en skärm men det finns ju inte i Apples sortiment, wtf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple

många som delar den åsikten, inklusive mig själv. Hoppas att det kommer under året

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du ska använda datorn till?

 

Kommande Mac Mini Core2Duo kanske skulle vara något? Eller vad ska du köra för grafiska apps?

 

Varför iMacen är dyrare:

- 20" TFT-skärm av högsta kvalitet

- Tangentbord

- Mus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Vad är det du ska använda datorn till?

 

Kommande Mac Mini Core2Duo kanske skulle vara något? Eller vad ska du köra för grafiska apps?

 

Varför iMacen är dyrare:

- 20" TFT-skärm av högsta kvalitet

- Tangentbord

- Mus

491252[/snapback]

 

 

kostar knappast så mkt

 

dock får du mer program med en ny Mac, som iLife

 

dock, Mac är mindre prestande per krona än Pc...sen kan man jubla över alla program man får med, men faktum kvarstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfade en 20" med 2Gb ram och bättre grafik och den går loss på 17720kr.

Gick in på JME och satte ihop en dator med likvärdig prestanda. Inte samma chassi men å andra sidan tycker jag inte att iMacen är speciellt snygg heller så jag har gärna lådan på golvet. JMEburken går loss på 9734kr. Det är en skillnad på 7986kr. Om jag drar av kostnaden för tiger (1195kr) så är Apples skapelse fortfarande 6791kr dyrare och då kan den inte uppgraderas heller.

Kostnaden för att bygga ihop JMEburken är irrelevant då jag tycker det är kul och inte tar mer än 20 minuter.

 

Detta är sjukt surt för det är inget alternativ att köpa en windowsburk och köra en crackad version av os x.

Jag tycker det saknas en modell prismässigt för de som redan har en bra skärm och tangentbord.

Minin med sin integrerade grafik och klena processor är inte realistisk och mac pron är på tok för dyr.

Jag har redan en Apple 20" och tangentbord etc. så det jag vill ha är en stationär Appleburk för ungefär 13000kr där tyngdpunkten ligger på prestanda och inte delvis på en skärm men det finns ju inte i Apples sortiment, wtf?

491236[/snapback]

 

Bara o köpa PC'n då :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Bara o köpa PC'n då  :ThumbsUp:

491259[/snapback]

 

Nu ska du inte vara sån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JMEburken går loss på 9734kr.

Är det inklusive en 20" skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inklusive en 20" med 1680x1050.

Jag skulle vilja köra maya och en del cad på den men som student är det inte realistiskt att köpa en mac pro. Klart jag kan köra programmen i windows istället men det är väl relativt få här som föredrar det ;)

post-12064-1171285944_thumb.png

post-12064-1171285960.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inklusive en 20" med 1680x1050.

491305[/snapback]

Men den skärmen har ju både sämre kontrast och sämre betraktningsvinklar än iMacens skärm.

 

Dessutom är det ju välkänt att extra RAM är svindyrt på Apple Store. Köp det på annat håll så får du ner priset.

 

Till sist: En Skoda/Fiat/Hyundai må på papperet ha bättre prestanda och är billigare än en Mercedes/BMW/Audi, men jag vet vilken jag hellre äger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemfri datordrift. En riktigt bra 20-tums skärm. Det skulle jag säga är fördelarna med en iMac jmf en PC. Visst - har du redan är skärm så är det ju onödigt.

 

Sen ska man _aldrig_ jämföra en Mac med en hembyggd PC... bättre då att jämföra med en Dell eller HP med motsvarande konfiguration.

 

Edit: snabbkollade en Dell med ungefär samma prestanda: 17730:- och då var det bara 1,86 GHz... :armskeptisk:

 

Och minnen köps billigare på annat håll och stoppas i själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag backar upp johnadler här, visst är mac dyrare än hemmabyggen, om man ska jämföra rättvist måste man ju faktiskt jämföra med en PC som är byggd av ett företag tex Dell eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den skärmen har ju både sämre kontrast och sämre betraktningsvinklar än iMacens skärm.

 

Dessutom är det ju välkänt att extra RAM är svindyrt på Apple Store. Köp det på annat håll så får du ner priset.

 

Till sist: En Skoda/Fiat/Hyundai må på papperet ha bättre prestanda och är billigare än en Mercedes/BMW/Audi, men jag vet vilken jag hellre äger.

491315[/snapback]

 

Men iMacens skärm är inte så snabb va? I hans bygge var ju skärmen 6 ms...

 

Istället för att jämföra med dyra dell kan man ju jämföra med exempelvis kompletts färdigbyggda datorer med lika bra garanti och support som från apple... Då får man också ett liknande pris som den datorn trådskaparen fixade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den skärmen har ju både sämre kontrast och sämre betraktningsvinklar än iMacens skärm.

 

Dessutom är det ju välkänt att extra RAM är svindyrt på Apple Store. Köp det på annat håll så får du ner priset.

 

Till sist: En Skoda/Fiat/Hyundai må på papperet ha bättre prestanda och är billigare än en Mercedes/BMW/Audi, men jag vet vilken jag hellre äger.

491315[/snapback]

 

 

2 Gb på denna maskin kostar 1600:- INTE dyrt...köp 2 x 1 Gb någon annanstrans får du se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iMacens skärm är inte så snabb va? I hans bygge var ju skärmen 6 ms...

491362[/snapback]

Det vet vi tyvärr inget om. jag har inte hittat någon responstid på skärmen i iMacen. Dessutom säger det inte så mycket eftersom olika tillverkare verkar ha olika mätmetoder.

Istället för att jämföra med dyra dell kan man ju jämföra med exempelvis kompletts färdigbyggda datorer med lika bra garanti och support som från apple... Då får man också ett liknande pris som den datorn trådskaparen fixade.

491362[/snapback]

Men de är väl också "hemma"byggda? Jag menar, det är väl också ett hopplock av olika delar som passar mer eller mindre bra ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Sen kan det ju vara så att Apple vill sälja dom dyrare men färre, och på det sättet tjäna en lika stor summa pengar.

 

Alla får tycka vad dom vill.

 

Sen att skapa maskineri till att sätta ihop massvis med datorer äter nog upp en rätt stor del utav den där mellanskillnaden. Men ändå, det är du som köper som väljer :)

 

Själv skulle jag värdesätta iMacens form jämfört med den ihopplockade rätt högt. Men det betyder inte att det är lika viktigt för dig :)

 

 

Osv... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att iMacens skärm ligger på 8ms. Men då är det äkta 8ms plus att den visar äkta 16.7M färger och inte simulerade (genom bliknkning mellan två olika färger) 16.2M färger som samsungen gör. Dett gör en enorm kvalitetsskilland på hur bilden visas och hur mycket man kan lita på att skärmen verkligen visar den äkta färgen. En skärm med "äkta" färger brukar oftast vara 2-3ggr dyrare än en "vanlig" billigare såkallad gamerskärm. D.v.s med 6ms responstid och skabbigare färger. Jag har precis köpt mig en 20.1" skärm som visar äkta 16.7M färger och den kostade mig ca 6500KR (och då var det en av de billigare).

 

Så ja, mycket utav priset ligger i den bra skärmen!

 

Du glömde också att räkna med den grymm webkameran som sitter i macen. Plus att jag skulle verkligen tro att din PC som du plockade ihop låter en aning mera än macen :shifty:

 

Men det är som du säger, köper du en PC får du kanske flera MHz för pengarna men likfan så går den segare eftersom du måste köra windows på den. Det var redan illa med XP, tänk nu hur det blir med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du glömde nätdelen också.

 

dessutom så är nog inte dom dära d-link prylarna ens i närheten av lika bra som det som sitter i imacen.

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några till saker som ingen har nämnt än som man får med macen jämfört med hembygget, och det är att man får en snygg lösning(dator och skärm i ett) som dessutom är tyst, vilket man knappast får utan en rejäl modifikation till komplettdatorn. Sen använder komplettdatorn flera lågbudgetkomponenter, såsom ett billigt moderkort, lågbudgetchassi, och dessutom ingår det inget nätaggregat i det där, och inte heller något operativsystem. En pc med enbart kvalitetskomponenter som dessutom är lika tyst som imacen och där os ingår kommer väldigt nära vad imacen kostar. Så det är inte en rättvis jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att du skulle ha lagt till den version av Vista som mest liknar Os X istället för att dra bort 1200 för OS X. Att Apple är relativt billiga på sitt fabulösa op ligger dem i fatet om du räknar som du gjort här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det bli en del dyrare, men jag struntar i det. :armskeptisk:

Sen kostar en 24 tums skärm 6100:- som billigast och då är det en Acer.

 

Jag vill ha en dator som funkar i alla lägen,

som ha ett OS som jag gillar

och som kan stå på bordet, så jag inte får in en massa damm,

utan att ta för stor plats.

 

Då blir det en iMac. :ThumbsUp:

 

Ska jobba med den, så jag tar dock och drar av den på firman.

 

Väntar bara på processor uppgraderingen.

 

24-tums iMac, Intel Core 2 Duo

2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB

NVIDIA GeForce 7600 GT med 256 MB SDRAM

summa: SEK 21.915,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till Windows Vista, iLife (ingår nåt liknande i Vista?), nätaggregat, tangentbord & mus (även om du har), webkamera (iSight), Gigabit-ethernet och FireWire-portar.

 

Du har iWork i Mac-paketet men inget liknande i pc-paketet. Du har ett moderkort som klarar max 800 MHz i busshastighet men din processor har 1066 MHz. Vet inte hur bra det går ihop. Går det att ha så där?

 

Det står att moderkortet är kompatibelt med Pentium 4, Celeron D och Pentium D. Core Duo nämns inte.

 

Här är ett kort som har Gigabit-ethernet och FireWire-portar och kompatibelt med Core Duo för 1995:-.

 

Just det, glöm inte det årliga abonnemanget till antivirusföretaget. Så du ska nog lägga till 4000-6000 kr på pc-priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, glöm inte det årliga abonnemanget till antivirusföretaget. Så du ska nog lägga till 4000-6000 kr på pc-priset.

491474[/snapback]

 

Haha! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! :lol:

491536[/snapback]

Hehe, jag menade förstås inte att virusbekämpningen skulle bli så dyrt utan kostnaden för allt, även om en raderad hårddisk kan kosta mycket mer än så. :lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, glöm inte det årliga abonnemanget till antivirusföretaget. Så du ska nog lägga till 4000-6000 kr på pc-priset.

491474[/snapback]

Amen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...