Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Defragmentering fungerade inte


Tobberoth

Rekommendera Poster

fast det är klart, man kan ju alltid testa o "reparera behörigheterna" :) kanske man slipper defrag helt o hållet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
fast det är klart, man kan ju alltid testa o "reparera behörigheterna" :) kanske man slipper defrag helt o hållet...

491510[/snapback]

 

 

Ja !

 

Man tar ju för givet att alla gör det.

 

program>Verktygsprogram>skivverktyg

 

Där startar man innan man gör något, uppdateringar m.m. och även efter en uppdatering är det bra att göra det.

 

Även om 10.4.8 skall ha det inbyggt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill köra omkring med massa skräp, så väljer jag att köpa en Scania.

Vill jag åka komfortabelt och bekymmersfritt väljer jag en BMW eller Mercedes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja !

 

Man tar ju för givet att alla gör det.

 

program>Verktygsprogram>skivverktyg

 

Där startar man innan man gör något, uppdateringar m.m. och även efter en uppdatering är det bra att göra det.

 

Även om 10.4.8 skall ha det inbyggt

491516[/snapback]

 

 

Jag var ironisk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför så många går in och klagar om någon föreslår en lösning som fungerar. Nu handlade det om att defragmentera för att lösa ett problem och då kommer det in ett antal personer som säger att defragmentering behöver man inte göra på en Mac. Självklart behöver man defragemntera för att lösa detta problem. Det är ett unikt problem och defragmentering används för att lösa det.

 

Bara för att man inte är tvungen att deframgentera periodvis i Mac OS X betyder inte att det inte kan lösa vissa specifika problem som dyker upp i vissa situationer. Att säga att "det behövs inte" om du inte är säker på vad du säger så är uttalandet kontraproduktivt för den som vill ha svar på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: om ni säger att man kan fylla en HD till 80% utan några problem utan att defragga hur mycket kan man fylla den utan problem om man nu kunde defragga? 90%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: om ni säger att man kan fylla en HD till 80% utan några problem utan att defragga hur mycket kan man fylla den utan problem om man nu kunde defragga? 90%?

491531[/snapback]

Mer än 90%. Hur mycket är svårt att säga, beror på hur man använder datorn. Poängen är bara att OS X behöver en del kontinuerligt tomt utrymme på hårddisken för att allt ska fungera perfekt, journalföring etc etc. En vanlig användare lär inte märka av skillnaden, men den finns där. (Är som sagt erkänd av apple). Det finns tydligen tillochmed viss risk för data loss om disken är för fragmenterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentering handlar inte bara om fil fragmentering utan även drive fragmenterng. Så det handlar fortfarande om defrag, bara en annan sorts än den man oftast tänker på.

Men just drive fragmentation anses ju vara positivt för livslängden på disken (finns mer eller mindre elaborerade sidor om det på nätet - men dom är trista att läsa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag försöker installera Win XP var jag tvungen att defragmentera (OS X är ju otroligt dåligt på att lägga filer där de hör hemma, så hade inget stort fritt utrymme). Så jag skaffade iDefrag och körde en Quick defragmentering. Nån timme senare eller vad det nu var, så var disken defragmenterad. Till min fasa såg jag att den inte hade gjort ALLS vad jag ville. Istället för att skyffla alla filer till diskens början så hade den spritt ut filerna över hela disken. Förr hade jag iaf ca 15GB continuerligt ledigt, nu har jag inte ens 1GB. Hur lyckades iDefrag med detta?

 

Nu står det i programmet att Volume Content är 0% fragmenterat. Volume directory däremot är 100% fragmenterat. MISSLYCKAT.

 

EDIT: Såg nu att det är Compact algoritmen som flyttar saker till rätt ställe.. Detta måste dock köras från en annan volym, så min fråga är, kan jag köra iDefrag från iPodden? (Har en 30GB).

491222[/snapback]

 

Om vi tar det från början. Installera XP, OK, är datorn såpass ny att du kan göra det?

 

Tvungen att defragmentera ? Tvungen ?

 

iDefrag är inte ett APPLE-program utan från en fristående leverantör funkar det till 100.

Tydligen inte.

 

iPod är ingen fristående HD, utan en mediaspelare och alltså har den säkert spärrar för annan användning. Kan ha att göra med garantier m.m.

 

Jag skriver dessa tankar för att kanske komma på en lösning på dina problem och att någon som verkligen kan det här kanske klura ut en lösning.

 

Men jag tror att tanken med Mac är att slippa hålla på med defrag och andra gamla PC-lösningar.

 

UNIX finns ju i bakgrunden.

 

Spåna vidare nu så Tobberoth får ordning på burken.

 

Nu ser jag MacBook ganska ny. Där fanns inlagt en demo windows, har du dragit igång den?

eller har du försökt lägga på en XP från annat håll? Då kan de ha krockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en FW-HD vetja! :ThumbsUp:

 

Det är som de säger (antyder): Mac OS X är betydligt mer genomtänkt och sköter om mycket mer automatiskt än något annat OS vilket har gett den sitt välförtjänta rykte om att vara så lättanvänd.

 

FW-HD:n är ofantligt mycket billigare i längden och kan göra betydligt mer nytta än enstaka defragmenteringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man köper en Mac av några anledningar.

 

Lätt att jobba med foto och film och de flesta tidningar, produktionsbolag använder Mac.

Okomplicerat, enkelt, bara funkar. Korta starttider, inte en massa popup frågor ( vill du verkligen stänga ) Lätta att koppla upp sig både med sladd och trådlöst till internet.

 

Dyrare ja i inköp. Men man behöver inte AD-Ware, virusprogram, man behöver inte spendera dyrbara timmar med att köra virusskydd och defrag.

 

I slutändan så är det billigare att ha en Mac.

 

Mina söner har PC för spelens skull. Men ur många gånger har inte deras PC brakat ihop. Ändå så har de inte berättat allt för pappa som tjatat om Mac.

Nu när de börjar bli vuxna så är de förbannat sugna på Mac.

 

Och jag har kommit på dem många gånger med att "låna" min iMac Globe och iBook

Tar de hem kompisar så visar och skryter de om Mac och alla balla program.

Garageband och tidigare iTunes iMovie m.m. och när iPoden kom YiiiHaaa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missuppfattat allt, men om man ska göra en ny partition på en hårddisk så krävs det ett kontinuerligt utrymme på hårddisken. Om man sedan tidigare har något på hårddisken, exempelvis OS X, så får man, vid behov, möblera om på hårddisken så att det är tomt där den nya partitionen ska vara. Om man jämför med vanlig möblering så kan det vara vettigt att flytta om befintliga möbler innan man flyttar in ett stort biljardbord, även om det finns tillräckligt med ledig yta kanske den är utspridd i rummet...

När jag skulle testa Bootcamp/Win Vista, fick jag också meddelande om partitioneringsbehov, kommer inte ihåg riktigt vad meddelandet var, men något sådant. Jag flyttade tillfälligt över i princip hela min hemmapp till en extern disk, partitionerade, flyttade tillbaka, installerade Vista (RC 1), insåg att det sög (kunde bla inte högerkllicka), tog bort Windowspartitionen...post-16839-1171329518_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missuppfattat allt, men om man ska göra en ny partition på en hårddisk så krävs det ett kontinuerligt utrymme på hårddisken. Om man sedan tidigare har något på hårddisken, exempelvis OS X, så får man, vid behov, möblera om på hårddisken så att det är tomt där den nya partitionen ska vara. Om man jämför med vanlig möblering så kan det vara vettigt att flytta om befintliga möbler innan man flyttar in ett stort biljardbord, även om det finns tillräckligt med ledig yta kanske den är utspridd i rummet...

När jag skulle testa Bootcamp/Win Vista, fick jag också meddelande om partitioneringsbehov, kommer inte ihåg riktigt vad meddelandet var, men något sådant. Jag flyttade tillfälligt över i princip hela min hemmapp till en extern disk, partitionerade, flyttade tillbaka, installerade Vista (RC 1), insåg att det sög (kunde bla inte högerkllicka), tog bort Windowspartitionen...post-16839-1171329518_thumb.png

491904[/snapback]

Vad man gör när man flyttar sina filer så, är att defragmentera. Problemet är att det finns extremt mycket extra information i HSF+ som INTE flyttas korrekt vid denna "lösning". Det är inte en optimerad drive defragmentering. iDefrag flyttar filerna längst ut på hårddisken optimerat, dvs all metadata osv stämmer när det är klart. Att föredra alltså.

 

iDefrag fungerar inte till 100%, men det gör inte Apples mjukvara heller. Dessutom har apple som sagt rekommenderat att man använder tredjeparts mjukvara för att defragmentera hårddisken när det är lite plats kvar om man är orolig för data loss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man köper en Mac av några anledningar.

 

Lätt att jobba med foto och film och de flesta tidningar, produktionsbolag använder Mac.

Okomplicerat, enkelt, bara funkar. Korta starttider, inte en massa popup frågor ( vill du verkligen stänga ) Lätta att koppla upp sig både med sladd och trådlöst till internet.

 

Dyrare ja i inköp. Men man behöver inte AD-Ware, virusprogram, man behöver inte spendera dyrbara timmar med att köra virusskydd och defrag.

 

I slutändan så är det billigare att ha en Mac.

 

Mina söner har PC för spelens skull. Men ur många gånger har inte deras PC brakat ihop. Ändå så har de inte berättat allt för pappa som tjatat om Mac.

Nu när de börjar bli vuxna så är de förbannat sugna på Mac.

 

Och jag har kommit på dem många gånger med att "låna" min iMac Globe och iBook

Tar de hem kompisar så visar och skryter de om Mac och alla balla program.

Garageband och tidigare iTunes iMovie m.m. och när iPoden kom  YiiiHaaa.

491611[/snapback]

Är man kunnig med datorer är inte en PC dyrare än en mac. Jag har aldrig behövt köpa ett virus program, klarat mig hur fint som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra virusprogram finns faktiskt gratis...som dessutom tar väldigt mycket mindre minne än de flesta köp-programmen...men orka me virusprogram och spywareprogram och sånt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden kunde man väl inte partionera utan att formatera om hela disken?

 

Fanns kanske en tanke med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden kunde man väl inte partionera utan att formatera om hela disken?

 

Fanns kanske en tanke med det?

492092[/snapback]

 

Det handlade bara om att utvecklaren inte orkat göra ett program som gör det utan att radera de existerande partitionerna.

 

Att funktionaliteten finns för de som behöver den är inte negativt på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vi som prenumererar på MacWorld kan i senaste numret (2) läsa om Defragmentering eller inte på sidan 71.

Thomas Ytterberg ger svaret. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden kunde man väl inte partionera utan att formatera om hela disken?

 

Fanns kanske en tanke med det?

492092[/snapback]

Japp, tanken är att på gamla filsystem är det inte helt enkelt att flytta filer och sortera dem längst ut på disken. I övrigt finns det ingen som helst anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gah, alltid lika roligt, "fanatiska" Macanvändarna vägrar läsa igenom tråden, vägrar ta till sig det som sägs, även om de får exempel på situationer där en defragmentering är nödvändig så sticker de i fingrarna i öronen och lallar sitt vanliga "Nähähää, på Mac behövs inte det!", när det bevisligen faktiskt behövs. Förlåt att jag blir less, men alldeles för ofta samma sak :/ Om ni inte riktigt vet vad ämnet handlar om, undvik då att svara. Eller ja... första gångerna är väl okej, men när det läggs fram ett antal exempel... varför fortsätta med den linjen ni tog i början då?

 

Exemplet med ett rum och ommöblering var klockren, killen vill in med en ny soffa (windowspartition) i sitt vardagsrum (hårddisken), men har tyvärr ingen ledig yta stor nog för hela soffan, de andra möblerna (filerna på Macpartitionen) är alldeles för utspridda. Men om han tar och möblerar om de gamla möblerna lite så kan han bättre utnyttja det lediga utrymme som finns och göra plats för sin nya soffa. Detta görs alltså genom att defragmentera.

Tänk er hårddisken som ett schackbräde, säg att ledigt utrymme är alla vita fyrkanter, upptaget utrymme är alla svarta. Om man vill få plats med en partition som kommer ta upp 3x3 rutor, kan man göra det med den layout på rutorna som är på ett vanligt schackbräde? Nej, men om man samlar alla svarta (upptaget utrymme/filer) rutor i ena delen på schackbrädet, då får man ett vitt (ledigt) utrymme på 4x8 rutor, där en partition på 3x3 enkelt får plats... okej, mitt exempel sög, jag är urusel på att förklara saker :P

 

Värt att nämna är att också Windows defragmenterar sig själv automatiskt, samt att med NTFS har jag förstått att fragmentering inte är ett fullt så allvarligt problem som förr, med FAT. Jag skulle gissa att en vanlig användare av Windows (bortse från virus och andra negativa aspekter nu :P) inte behöver defragmentera sin hårddisk för hand mer än vad en Mac-användare behöver. Dock sitter det väl fortfarande mycket i folk om hur det var förr i tiden, mer än det kanske gör för er. Men för vissa människor räcker inte det till, varken i Windows/Linux/Mac OS X/*NIX/Whatever. OS X är inte ett sämre operativ bara för att vissa faktiskt behöver defragmentera det själv ibland, var inte så jäkla på att "försvara" det för en sak som faktiskt inte är ett fel :P Powerusers finns överallt, på alla plattformar, i alla OS, de kräver andra saker än vad vanliga användare gör, bara att acceptera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man inte släpar in en pestsmittad soffa vid namn W utan låter Mac OS X husera ensam på ytan behövs ingen defragmentering :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man inte släpar in en pestsmittad soffa vid namn W utan låter Mac OS X husera ensam på ytan behövs ingen defragmentering  :ThumbsUp:

493902[/snapback]

Eller om du av någon annan anledning öht. vill partitionera upp din hårddisk, Windows är inte ensam om att vilja ha det, själv funderat på om det kanske går att ha /Users på en separat partition, underlättar vid ominstallationer... men har inte orkat :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man inte släpar in en pestsmittad soffa vid namn W utan låter Mac OS X husera ensam på ytan behövs ingen defragmentering  :ThumbsUp:

493902[/snapback]

Som redan framlagts i tråden så finns det fler situationer där defragmentering är bra. Dessutom är det rätt tråkigt att betala mer för en dator som inte klarar lika mycket... nej tack, föredrar att ge lite plats till windows så jag kan spela spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Även om jag inte vill gå lika långt i mina ord som Ibasaeg så vill även jag poängtera hur konstigt det känns att sitta på Macworlds forum, som länge har varit ett av sveriges mer seriösa forum med en bra stämning, och läsa fullständigt urblåst korkade (om ni ursäktar uttrycket) svar som är helt och hållet tagna ur luften. Nej dessa ord är inte speciellt hårda mot er i denna tråd som har yttrat er "expertis" i ämnet. Inte nog med att ni trots upprepade försök att påpeka för er att ni faktiskt har fel och att defragmentering kan behövas på en OS X-mac, ni skriver dessutom nedlåtande mot dessa och håller en närmast uppläxande ton när ni skriver trams.

 

Snälla rara macanvändare. Väx upp. OS X må vara världens bästa operativsystem med både en och två hästlängder, men det är inte perfekt. Det är inte oslagbart, och det har sina brister. Dessutom blir det, som redan är påpekat, inte sämre än något annat system bara på grund av att det precis som ALLA andra system kan ha nytta av en defragmentering.

 

Sist men inte minst. Vi hade en väldigt likande tråd för bara någon vecka sedan, och även den tråden var näst intill identisk.

 

Nu får det vara slut med oinsatt babbel om saker man inte begriper sig på. Gissningar är såklart något man får göra så mycket man vill, men då ska man inte heller skriva som om man visste utan medge att man bara "har för sig" eller "tror att" något är på ett visst sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...