Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Defragmentering fungerade inte


Tobberoth

Rekommendera Poster

Då jag försöker installera Win XP var jag tvungen att defragmentera (OS X är ju otroligt dåligt på att lägga filer där de hör hemma, så hade inget stort fritt utrymme). Så jag skaffade iDefrag och körde en Quick defragmentering. Nån timme senare eller vad det nu var, så var disken defragmenterad. Till min fasa såg jag att den inte hade gjort ALLS vad jag ville. Istället för att skyffla alla filer till diskens början så hade den spritt ut filerna över hela disken. Förr hade jag iaf ca 15GB continuerligt ledigt, nu har jag inte ens 1GB. Hur lyckades iDefrag med detta?

 

Nu står det i programmet att Volume Content är 0% fragmenterat. Volume directory däremot är 100% fragmenterat. MISSLYCKAT.

 

EDIT: Såg nu att det är Compact algoritmen som flyttar saker till rätt ställe.. Detta måste dock köras från en annan volym, så min fråga är, kan jag köra iDefrag från iPodden? (Har en 30GB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Som jag fattar det på iDefrags FAQ måste det vara en startbar (bootable) enhet, vilket antagligen krånglar tilldet för iPoden. Jag kommer ihåg en gammal artikel i (troligtvis) MacWorld som handlade om att installera OS X på en iPod (alltså använda iPoden som startdisk till datorn), så det kan kanske fungera??? En idë annars vore väl att försöka starta med OS X DVDn och sedan starta iDefrag från ett (så stort som möjligt) USB-minne, så får programmet använda USB-minnet som virtuellt minne.

Men, jag har ingen erfarenhet av iDefrag, så hoppas inte på för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt installera OS X på ipodden, den vägrar. Påstår att ipodden inte kan boota OS X (vilket den visst kan, står att den är bootable i Disk Utility). Tror det är spärrar som Apple satt in för att man inte ska bränna sönder sin iPod. (Som vanligt tvingar Apple på oss sina bäbis spärrar).

 

Får helt enkelt köra en extern hårddisk imorgon för att få detta skräpet fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defrag? Något man gör på PCWIN inte på Mac

 

man köper väl en Mac för att slippa defrag, virus och en annan massa onödigt skit.

 

ÖÖÖhh va trött jag blir. Windows är windows Mac är Mac

 

Varför tvinga en Mac till WINSHIT-kommandon som inte har där att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defrag?  Något man gör på PCWIN inte på Mac

 

man köper väl en Mac för att slippa defrag, virus och en annan massa onödigt skit.

 

ÖÖÖhh  va trött jag blir. Windows är windows Mac är Mac

 

Varför tvinga en Mac till WINSHIT-kommandon som inte har där att göra?

491429[/snapback]

Du har sjukt dålig koll. Defragmentering behövs visst på en Mac om du ska partitionera den. Lär dig hur datorer fungerar så kan du prata sen. kThxBye.

 

(Apple erkänner för övrigt själva att om man vill använda OS X med hårddiskar som är över 80% fyllda så måste man defragmentera dem om man vill att de ska fungera som de ska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionera He he Det är väl bara att köpa FW-hårddiskar och lämpa över överflödet.

 

och formaterar man så behöver man väl inte gå omvägen med defrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sjukt dålig koll. Defragmentering behövs visst på en Mac om du ska partitionera den. Lär dig hur datorer fungerar så kan du prata sen. kThxBye.

 

(Apple erkänner för övrigt själva att om man vill använda OS X med hårddiskar som är över 80% fyllda så måste man defragmentera dem om man vill att de ska fungera som de ska)

491454[/snapback]

 

 

Precis! jag var tvungen att köra iDefrag innan jag kunde installera Boot Camp..."kunde inte flytta filer" hette det...körde defrag o det funkade perfekt sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionera He he  Det är väl bara att köpa FW-hårddiskar och lämpa över överflödet.

 

och formaterar man så behöver man väl inte gå omvägen med defrag.

491457[/snapback]

Du kan gå och köpa massa FW hårddiskar. Själv sparar jag hellre pengar och defragmenterar så jag slipper slösa bort 20% av en hårddisk. (20% av 500GB är 100GB. Snacka om sjukt slöseri.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! jag var tvungen att köra iDefrag innan jag kunde installera Boot Camp..."kunde inte flytta filer" hette det...körde defrag o det funkade perfekt sen :)

491458[/snapback]

Exakt. OS X är väldigt bra på att hantera fragmenterade filer, varje gång man använder en fil som är över 20MB så defragmenterar OS X automatiskt filen. Däremot är OS X HELT värdelöst på att hantera var filer i sig ligger på hårddisken, vilket gör att efter att man använt disken en längre tid så finns det nästan ingen kontinuerlig tom plats på hårddisken. Då blir det helt omöjligt att partitionera, och till slut kan OS X inte hantera sina egna swapfiler pga att det inte finns någonstans att lägga dem i sin helhet.

 

Slutledning: Vill man partitionera eller använda sina diskar fullt ut måste man betala för iDefrag, för Apple är för slöa och korkade för att ge oss riktiga verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan gå och köpa massa FW hårddiskar. Själv sparar jag hellre pengar och defragmenterar så jag slipper slösa bort 20% av en hårddisk. (20% av 500GB är 100GB. Snacka om sjukt slöseri.)

491459[/snapback]

 

 

Mac "defragmenterar" automatiskt varje natt i bakgrunden. Så du skall inte behöva göra något manuellt.

 

Du är nog för inrotad i WIN som inte är ett dugg likt Mac.

 

Mac är för enkelt, krångla inte till det i onödan.

 

Min HD är på 80GB och jag använder min dator med CS2, foton och ibland videofilm

med stora bildfiler 6MB-900MB Har haft min dator i 4 år. Inga problem.

 

Lägger över ibland på Extern HD 160GB och bränner skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket påhitt att defragmentera ....ha säger jag bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac "defragmenterar" automatiskt varje natt i bakgrunden. Så du skall inte behöva göra något manuellt.

 

Du är nog för inrotad i WIN som inte är ett dugg likt Mac.

 

Mac är för enkelt, krångla inte till det i onödan.

491462[/snapback]

 

Jag har inte hört talas om att något defragmenteras i bakgrunden varje natt. Däremot körs en del script som har med loggar och dylikt att göra klockan 03.15 varje natt.

 

Om man är intresserad av att partitionera så kan defragmentering vara nödvändigt. Om man inte ska partitionera så räcker den defragmentering som OS X gör varje gång en fil på 20MB eller mindre öppnas helt och fullt.

 

Ingen mening med att skriva hårda ord mot personer som tipsar om lösningar eller försöker lokalisera ett problem i datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac "defragmenterar" automatiskt varje natt i bakgrunden. Så du skall inte behöva göra något manuellt.

 

Du är nog för inrotad i WIN som inte är ett dugg likt Mac.

 

Mac är för enkelt, krångla inte till det i onödan.

 

Min HD är på 80GB och jag använder min dator med CS2  foton och ibland videofilm

med stora bildfiler 6MB-900MB  Har haft min dator i 4 år.  Inga problem.

 

Lägger över ibland på Extern HD 160GB och bränner skivor.

491462[/snapback]

Du och Pocca har, precis som många andra mac användare, fått för er en massa strunt. En massa dålig apple propaganda som bara riktigt inbitna fans får för sig.

 

Läs detta och lär dig själv inför framtiden: http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-31774

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har skrivit hårda ord ?

 

Det är väl bara onödigt att lägga ner en massa timmar och arbete på något som egentligen inte behövs, det kan istället ställa till det och bli en massa problem.

 

Här på Macworld hjälper vi varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har skrivit hårda ord ?

 

Det är väl bara onödigt att lägga ner en massa timmar och arbete på något som egentligen inte behövs, det kan istället ställa till det och bli en massa problem.

 

Här på Macworld hjälper vi varandra.

491473[/snapback]

Läs tråden är du snäll. Det är OMÖJLIGT att partitionera en hårddisk om den inte är defragmenterad. Vad i den meningen är det du inte förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du och Pocca har, precis som många andra mac användare, fått för er en massa strunt. En massa dålig apple propaganda som bara riktigt inbitna fans får för sig.

 

Läs detta och lär dig själv inför framtiden: http://www.macattorney.com/ts.html#Anchor-31774

491471[/snapback]

 

 

Jag går endast på egen erfarenhet.

 

Jag använde IBM stordator 1982 och sedan PCWIN började med Mac för 4-5 år sedan efter övertalning av min svåger och andra Macfrälsta, Ångrar inte en sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hade jag läst och tar med en klackspark.

Har haft Mac i över 15 år och aldrig ens behövt tänka Defragmentera.

PC på jobbet fick man ju sätt in det på automatik att den skulle defragmentera.

 

PC-hypokondri :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hade jag läst och tar med en klackspark.

Har haft Mac i över 15 år och aldrig ens behövt tänka Defragmentera.

PC på jobbet fick man ju sätt in det på automatik att den skulle defragmentera.

 

PC-hypokondri  :ThumbsUp:

491479[/snapback]

Och hur många gånger har du partitionerat en fragmenterad hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs tråden är du snäll. Det är OMÖJLIGT att partitionera en hårddisk om den inte är defragmenterad. Vad i den meningen är det du inte förstår?

491476[/snapback]

 

 

Till att börja med

 

INGET är omöjligt

 

Positive attitudes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med

 

INGET är omöjligt

 

Positive attitudes.

491481[/snapback]

Tyvärr så lyssnar inte OS X när jag ber den att lägga en partition där det inte finns plats för den. Min positiva attityd verkar inte hjälpa datorn alls, konstigt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är intresserad av att partitionera så kan defragmentering vara nödvändigt. Om man inte ska partitionera så räcker den defragmentering som OS X gör varje gång en fil på 20MB eller mindre öppnas helt och fullt.

Fast själva vitsen inför partitioneringen är inte defrag per se utan mer att få plats med allt på en yta på disken så att den andra delen kan göras om till annat filsystem.

Om det är filer i sekvens eller fildelar utspritt lite hipp som happ spelar ju noll roll för själva partitioneringen...

 

När det gäller defragmentering så är det lite omtvistat - för tar man många unix filsystem så sprider man ju medvetet ut filerna lite här och var över hela diskytan.

Att lägga allt ytterst å innerst å vad det nu var norton speeddisk höll på mer är kanske en idé som hör hemma på PersonalComputer på 90-talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket påhitt att defragmentera ....ha säger jag bara

491465[/snapback]

 

 

Tydligen behövs det som sagt...tog bort en 32 Gb Boot Camp partition o skulle göra en större på 50 Gb...var tvungen att partitionera!!

 

http://discussions.apple.com/message.jspa?...3410455#3410455

 

Läs där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gammalt uttryck som är gångbart även i denna digitala världen...

 

Skomakare, förbliv vid din läst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast själva vitsen inför partitioneringen är inte defrag per se utan mer att få plats med allt på en yta på disken så att den andra delen kan göras om till annat filsystem.

Om det är filer i sekvens eller fildelar utspritt lite hipp som happ spelar ju noll roll för själva partitioneringen...

 

När det gäller defragmentering så är det lite omtvistat - för tar man många unix filsystem så sprider man ju medvetet ut filerna lite här och var över hela diskytan.

Att lägga allt ytterst å innerst å vad det nu var norton speeddisk höll på mer är kanske en idé som hör hemma på PersonalComputer på 90-talet

491487[/snapback]

Du har rätt, men samtidigt fel. Visst, filfragmentering spelar ingen som helst roll vid partitionering. Men Defragmentering handlar inte bara om fil fragmentering utan även drive fragmenterng. Så det handlar fortfarande om defrag, bara en annan sorts än den man oftast tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...