Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Leopard till Tiger

Mattiasgbg

Recommended Posts

Hej, jag kanske är lite tidigt ute med frågan men testar ändå...

Min MacBook börjar bli lite ostrukturerad och har dessutom diverse program mm som bara tar upp onödiga bytes. Så jag tänkte installera om. Men jag tänkte vänta på Leoparden, den lär ju smyga runt hörnet. Nu till problemet, eller möjligheten:

Min första tanke var att rensa hårddisken, göra en anpassad installation av Tiger (för att få med iLife osv) och därefter uppgradera till Leopard.

Jag tycker bara att det känns onödigt, och fel, att blanda in gamla tigrar i processen, så jag tänkte:

Kan man rensa håddisken, installera Leopard och sedan ta Tigerskivan som medföljde datorn och plocka ut iLife & co?

Jag skule bli förvånad om någon här på forumet har testat detta med Leoparden, men har det här fungerat med tidigare versioner?

När Leopard kommer kör du bara en Arkiv/Install så bibehålls alla dina program.

Om din dator inte känns OK nu kan du köra en Arkiv/Install även med Tigerskivan och uppdatera via Programuppdatering igen på vanligt sätt.

Men det är sista steget, brukar först se om man kan kurera Tigern på annat sätt...

Jo, det där är jag helt med på, men jag tänkte ända göra en stor städning när 10.5an landar, och då känns det ju väldigt 2005 att blanda in Tiger. Datorn är väl inte helt 100 just nu men ska väl lätt klara sig ett par månader vid behov, så frågan var väl mest av typen "Kan man?" än "Ska man?". Dessutom Arkiv/Installation behövs väl inte då jag har fullständig backup, både på HD & DVD?

Vill du bli av med något så drar du det till Papperskorgen bara, värre är det inte.

Jag städar regelbundet bort sådant jag inte inte vill ha.

Vill du vara säker på att diverse inställningsfiler (plist) följer med så kan jag rekommendera program som AppZapper (finns på Versiontracker) Men det är inte nödvändigt.

Vad är det på Tigern som inte fungerar?

Lita inte på Leopard kommer frisk och felfri, såpass erfaren Macanvändare är jag..

Lär dröja fram till 10.5.9 innan den fungerar tillfredställande, så har det varit med de tidigare kattorna.

Kör lite verktygsprogram, först skivverktyget, Onyx för att tömma div cache, sedan ex.vis Applejack

Förstår att du är PC-van och van vid att radera och formattera :lol:

Något vi sällan gör i mac-världen.

Bla. stör jag mig på att det sedan jag testade Opera så dyker det upp opera lite överallt, högerklick på html-dokument dyker Opera upp som öppningalternativ, dessutom har Opera trängt sig in i Tjänster-menyn. Jag har rensat bort allt jag vågar som nämner opera, inte musiken då men den har väl inte med det att göra, inget hjälper.

Vidare så har någon Codec-plugin till QT placerat en egen mapp vid namn Applications i min hemmapp(!), som förvisso bara innehäller text dokument plus ett Unistall program, efter tips här har jag Perian och behöver inte den gamle pluginen...

Sen då det vanliga: Skrivare jag inte använder och språk med tecken jag inte fattar.

Men visst, jag är avslöjad, jag har använt Windows, men jag mår bättre nu...

:lol:

Du verkar "rört" tlll det lite , men inte värre än att det gå att rensa bort.. :ThumbsUp:

Alla program du tillfört efter du fick din dator kan du som jag nämnde bara hiva ut om du inte gillar dem.

Bara du inte rör de som medföljde datorn, likaså aldrig flytta eller döpa om dem..

Förstår att det inte är helt lätt att komma in från den "mörka sidan"" och förstå allt om hur Macen fungerar :lol:

Tack Poca, Onyxen funkar bra, men AppleJack väntar jag med. Problemet med Opera löste sig jag klickade på Öppna med > Opera bara för att se vad som händer, jag har ju slängt programmet. Men... Photoshop Elements 3, som ska finnas kvar, har tydligen en inbyggd opera (Photoshop Elements 3.app > Contents > MacOSClassic >opera.app)

I övrigt är jag väl bara nojjig av gammal Windowsvana, jag är ensam på datorn och har 2 konton, ett admin som jag inte använder och ett standard som jag använder för att inte göra något dumt i onödan. Har faktiskt även en "egen" Programmapp i ~/Dokument/ för småprogram som ImageWell, Smultron, Google Earth mm, enligt tankesättet "ligger programmen i min icke-admin mapp har de inte admin behörighet och kan därför inte sabba något". Dessutom kan man ju lägga saker var som helst nu pga Spotlight.

Tack för mig!!!

Ha en extren disk för backup av det som du absolut inte kan förlora,

sen har du inget att oroa dig för. :ThumbsUp:

Relax and enjoy the ride. :geros:

Ha en extren disk för backup av det som du absolut inte kan förlora,

sen har du inget att oroa dig för.  :ThumbsUp:

Relax and enjoy the ride. :geros:

491203[/snapback]

Självklart har jag både livrem och hängslen, jag har kört Wirus XP tidigare... :ThumbsDown:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...