Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Decibelförfrågan


extralars

Rekommendera Poster

Är det någon som har en någorlunda tillförlitlig uppgift om högsta ljudnivå från en eMac, mätt i dB (A)?

 

Apple har inga uppgifter hur mycket en eMac väsnas. Jag har kollat. På jobbet har vi alla modeller, och de blir alla rejält högljudda efter ett tag (temperaturstyrda fläktar). Många tycker rent subjektivt att oljudet ger huvudvärk och hörseltrassel.

 

Svara gärna med ett PM, om ni orkar. :geros: Jag utreder arbetsmiljön på mitt jobb, ser ni...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De eMacar jag har bullermätt har legat kring 45-46 dB(A) och då är det mätt från en meters håll. De flesta sitter närmare än så.

 

Knappast några viskande och diskreta fläktar hos eMacen. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en någorlunda tillförlitlig uppgift om högsta ljudnivå från en eMac, mätt i dB (A)?

 

Apple har inga uppgifter hur mycket en eMac väsnas. Jag har kollat. På jobbet har vi alla modeller, och de blir alla rejält högljudda efter ett tag (temperaturstyrda fläktar). Många tycker rent subjektivt att oljudet ger huvudvärk och hörseltrassel.

 

Svara gärna med ett PM, om ni orkar.  :geros: Jag utreder arbetsmiljön på mitt jobb, ser ni...

490973[/snapback]

 

Man kan montera en Zalman Fan Mate 2 så får man ner varvet på fläkten och den blir nästan tyst.

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan montera en Zalman Fan Mate 2 så får man ner varvet på fläkten och den blir nästan tyst.

 

B.D

497820[/snapback]

Fläktarna varvar ju upp av en anledning. Komponenterna i datorn mår inte allt för bra av att arbeta på hög temperatur under en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktarna varvar ju upp av en anledning. Komponenterna i datorn mår inte allt för bra av att arbeta på hög temperatur under en längre tid.

497893[/snapback]

 

Har aldrig haft några problem med mina.

 

 

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De eMacar jag har bullermätt har legat kring 45-46 dB(A) och då är det mätt från en meters håll. De flesta sitter närmare än så.

 

Knappast några viskande och diskreta fläktar hos eMacen.  :armskeptisk:

497235[/snapback]

Tack för ditt svar. Guld värt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tja, guld värt, det visar sig att arbetsgivaren och skyddsombudet (som vanligt) inte gör något åt saken. Så jag lade rabarber på en av de hörselskyddskåpor som besökare i tryckeriet får låna. Tyst och skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
iMac_for_life

Sen om du vill gå hårdhänt tillväga för att verkligen få en eMac tyst så kan du installera en FanMate2 OCH göra en sådan fläktmodd som jag gjorde på min, dvs såga/borra ett hål i plasten ovanför CRT skärmen och montera en viskande tyst 120mm fläkt. Min eMac är tystare än de flesta maskiner jag provat nu och till temperaturer som knappt var möjliga innan jag satte in extrafläkten. Bara ett tips om du verkligen måste få ner ljudet...

 

http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc01263vc2.jpg

 

OBS! tänk dock på att en CRT skärm innehåller farliga spänningar även efter du stängt av datorn, så var försiktig om du ens tänker utföra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du vill gå hårdhänt tillväga för att verkligen få en eMac tyst så kan du installera en FanMate2 OCH göra en sådan fläktmodd som jag gjorde på min, dvs såga/borra ett hål i plasten ovanför CRT skärmen och montera en viskande tyst 120mm fläkt. Min eMac är tystare än de flesta maskiner jag provat nu och till temperaturer som knappt var möjliga innan jag satte in extrafläkten. Bara ett tips om du verkligen måste få ner ljudet...

 

http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc01263vc2.jpg

 

OBS! tänk dock på att en CRT skärm innehåller farliga spänningar även efter du stängt av datorn, så var försiktig om du ens tänker utföra detta.

Jag misstänker att det hos extralars finns lite mer än en eMac som väsnas, + att datorn vid hans bord inte är hans egen... men i övrigt bra tips. Själv har jag moddat min MDD till att bli en tämligen tyst dator. Med mycket hjälp från marcushedenström!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...