Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ipod 30Gb, föra över musik


vasy

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis köp en Ipod 30gb och ska nu föra över musiken.

Har mappar på datorn med t.ex Hip-Hop, RnB, Soundtrack. Och i dessa mappar ligger ytterligare Album mappar.

 

Kan jag på något smart sätt föra över detta till Ipoden så strukturen är den samma eller kan man bara för över alla låtar på en gång och sedan vara tvungen att strukturera och ska mappar i Itunes??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde id-taggar innan jag körde över dom till iTunes - alltså Genre, Artist och Album. Det fungerade finfint! - lite jobb bara...

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

id3-taggarna fixar man ju lättast inne i iTunes. itunes håller sedan reda på dina låtar och sorterar in dom enligt Artist -> album -> låt.

 

Genres fixar man lättast med spellistor i iTunes sedan. antingen med statiska eller ännu smartare med smarta spellistor. Välj att en spellista ska innehålla alla låtar inom genren "Pop" så uppdateras den automagiskt när du lägger in nya låtar på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Notera att du måste använda iTunes. Du kan inte bara dra över filerna till iPod-hårddisken. Så, in i iTunes med musiken, och sen synkar du iPoden med iTunes.

 

Tyvärr kan det bli en del jobb om inte taggarna på musiken är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Så man måste om jag förstår rätt sätta tags på varje låt. Blir lät ta bra med tid om man har över 2000 låtar

490624[/snapback]

 

Korrekt, det måste fixas.

 

Lyckligvis finns det massa bra scripts för iTunes. Ska se om jag kan hitta något passande. Typ, ett skript som sätter musikfilens namn som låttitel. Nåt i den stilen.

 

Doug's AppleScripts for iTunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missar nåt här, men iTunes sätter ju automatiskt rätt genre, albumnamn etc på musiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använd detta.

 

http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/...amestosongnames

 

"Filenames to Song Names

 

written by Doug Adams

posted: Apr 15, 2005

total downloads: 3649

View the Read Me as PDF

 

This script will rename the selected tracks in iTunes with their filenames (minus the extension).

• There is no accounting for track numbers that may prefix the filename. To remove characters from the beginning of your Song Names try using the script Remove n Characters From Front."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag kanske missar nåt här, men iTunes sätter ju automatiskt rätt genre, albumnamn etc på musiken...

490628[/snapback]

 

Nej. iTunes kan titta i en databas, så om du har CD-skivan stämmer det, att alla taggar sätts.

Men annars har ju iTunes svårt att veta vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. iTunes kan titta i en databas, så om du har CD-skivan stämmer det, att alla taggar sätts.

Men annars har ju iTunes svårt att veta vad det är för något.

490633[/snapback]

 

Aha, det finns folk som inte har CD-skivorna.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Aha, det finns folk som inte har CD-skivorna....  :whistling:

490664[/snapback]

 

Kastar inte du dina, när du har rippat in musiken på datorn? :huh::D Nej, jag har mina stående här jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera rockbox mycket bättre än ipods orginal OS då är det bara å att dra in mappar i ipoden och de visas på samma sätt...

495241[/snapback]

Men då sitter du med "manuell" filhantering, och hur kul är det med 10/20/30 GB musik. Att fixa sin musik till iPoden med iTunes är så enkelt, mycket lättare att fixa spellistor än att sitta och dra-släppa mappar.

 

Jag rekommenderar att man lägger ner lite tid på att fixa id3-taggarna i iTunes, det gör livet så mycket lättare efteråt. Och har du inte det fixat, så får du ju ingen snygg presentation i iPoden heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...