Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac med Windows

rigoletta

Recommended Posts

Hej,

jag ha en PB G4 12" men måste ha tillgång windows nä jag jobbar med sjkuvardsradgivningen.se.

Har provat virtual pc vilket jag bara inte stod ut med, så segt!

Därför stå nu macen staplad på en gammal pc för just det ändamålet.

Funderar på att köpa en ny mac med intelprocessor fö att kunna installera Boot camp eller parallels. Jag vill ha något lätt, snabbt och snyggt utan overkillcapacity för mig. Använde inga spel, behöver ingen märkvärdig grafik

Mina frågor:

är parallell resp bootcamp lika snabba? Andra för- eller nackdelar?

Måste jag köpa en ny XP-licens eller kan jag använda min gamla som hör till virtualpc paketet?

Räcker 1,0 RAM om man ha både OSX och windows?

Min silverfisk är så snygg. Macbook utseendet kanske jag vänjer mig vid. Vit eller svart, vad håller sig snyggast. Den vita som fanns på Inlife såg rätt skitig ut. men det ä ju litet prisfråga även om jag lägger några tusingar på något snyggt.

Finns det någon pc som är lik mac i design Har inte sett några under 25 tkr. Fel fråga, jag vet.

Rigoletta

Parallels är snabbare än virtual PC men bygger på samma idé så det är inte speciellt snabbt men funkar mer än nog till surfande och annat men inte till 3D-spel och liknande... Bootcamp är en helt annan sak, den installerar windows på din mac precis som om den vore en pc och då går det av full fart alltså precis som en pc med samma prestanda enda nackdelen är att man måste starta om för att komma in i windows...

1GB RAM borde räcka men förstod inte riktigt vad du skulle använda datorn till? men har det med internet att göra så funkar parallels perfekt det går bra mycket snabbare än virtual PC!

Den svarta är ju dyrare, det visste du redan antar jag.. Vissa klagar på att färgen flagnar på den svarta och den vita blir smutsig snabbt men å andra sidan är det ju bara att torka av den när det blir för mycket och att tvätta händerna innnan man sätter sig med datorn så är det ju inga problem... Macar som står ute för visning är alltid jätteskitiga men så skitiga tar det år att få den...

Jo, jag har sett prestanda och behöver egentligen bara en Combo med med 1,0 RAM.

Bränner hittills bara av bilder och musik, inte filmer.

Vad tor du om XP-licensen?

Rigoletta

Du får kolla på paketet hur många licenser som den gäller till, vissa xp-skivor kan man bara installera på en dator... Men fråga någon kompis om dom inte kan låna ut eller köp en billig begagnad skiva på blocket...

Tänkte om man kunde avinstallera i den gamla och stoppa in i den nya???

Tänkte om man kunde avinstallera i den gamla och stoppa in i den nya???

490203[/snapback]

Har ingen erfarenhet av windows tyvärr, men jag tror inte det funkar, men köp datorn prova... går det inte så går det inte...

det ska nog gå att avinstallera på gamla och in på nya

kan säga att parallels fungerar helt okej med xp...kör lite internet, office 2007, spelat age of empires II helt utan problem :)

Parallels är snabbare än virtual PC men bygger på samma idé så det är inte speciellt snabbt men funkar mer än nog till surfande och annat men inte till 3D-spel och liknande...

490187[/snapback]

Nej nej nej så är det inte alls. Parallels Desktop bygger på virtualisering och Virtual PC bygger på emulering vilket är två helt skilda tekniker. När man virtualiserar så används datorns processor. Du får en viss prestandaminskning men det går ändå nästan i normal hastighet. Vid emulering däremot så måsta alla processoranrop skrivas om till motsvarande anrop för värddatorns processor och det är det som gör att det blir segt att emulera.

Anledningen till att spel inte fungerar bra i virtuella miljöer trots att processorprestandan finns är att grafikkortet inte kan användas rakt av. VMWare är ett företag som precis som Parallels gör ett virtualiseringsprogram, de håller på med teknik för att lösa det problemet.

För att sammanfatta. Virtual PC går långsamt. Parallels Desktop går jättesnabbt.

Hej och tack,

det låter hoppfullt!

Då köpe jag macbook, parallells och prova att installera mitt gamla xp.

God natt

Rigoletta

Håll lite utkik på VMWare. Deras program VMWare Fusion är visserligen fortfarande i beta. Men sett till Windows-versionen av deras program kommer det troligen att gå ännu snabbare i VMWare än i Parallels när det når skarp version.

Nej nej nej så är det inte alls. Parallels Desktop bygger på virtualisering och Virtual PC bygger på emulering vilket är två helt skilda tekniker. När man virtualiserar så används datorns processor. Du får en viss prestandaminskning men det går ändå nästan i normal hastighet. Vid emulering däremot så måsta alla processoranrop skrivas om till motsvarande anrop för värddatorns processor och det är det som gör att det blir segt att emulera.

Anledningen till att spel inte fungerar bra i virtuella miljöer trots att processorprestandan finns är att grafikkortet inte kan användas rakt av. VMWare är ett företag som precis som Parallels gör ett virtualiseringsprogram, de håller på med teknik för att lösa det problemet.

För att sammanfatta. Virtual PC går långsamt. Parallels Desktop går jättesnabbt.

490267[/snapback]

Okej jag visste att det var skillnad men hade inte undersökt det, faktum kvarstår ändå att parallels alltid kommer vara segare än bootcamp...

Okej jag visste att det var skillnad men hade inte undersökt det, faktum kvarstår ändå att parallels alltid kommer vara segare än bootcamp...

490290[/snapback]

Det är helt korrekt att olika virtualiseringslösningar än så länge går lite långsammare än att köra native. Men att dra paralleller mellan virtualisering och emulering är helt uppåt väggarna felaktigt.

Sedan vill jag passa på att nämna att Boot Camp inte är en miljö som du kör Windows i. Boot Camp är bara ett OS X-program som hjälper till att installera Windows. Då datorn startar upp i Windows körs Windows lika native som om du skulle köra OS X.

Det är helt korrekt att olika virtualiseringslösningar än så länge går lite långsammare än att köra native. Men att dra paralleller mellan virtualisering och emulering är helt uppåt väggarna felaktigt.

Sedan vill jag passa på att nämna att Boot Camp inte är en miljö som du kör Windows i. Boot Camp är bara ett OS X-program som hjälper till att installera Windows. Då datorn startar upp i Windows körs Windows lika native som om du skulle köra OS X.

490299[/snapback]

Ja och därför kan en emuleing eller viritualisering aldrig gå lika snabbt... Sen tycker jag inte att det är helt uppåt väggarna att dra paralleler mellan virtual PC och parallels, det man ser som användare är liknande även om de bygger på olika tekniker... ett xp i en ruta i os x, även om parallels funkar mycket bättre...

Själv tycker jag bootcamp är bästa lösningen.

1. Det är gratis.

2. Det använder ALL din RAM, då OS X inte är igång och snor största delen. STOR skillnad i hastighet alltså.

3. Det är snabbare.

4. Det stöder ditt grafikkort 100%.

Enda nackdelen är en omstart (som tar 20 sekunder max) och det tycker jag gott man kan leva med för alla fördelarna.

jag går över till bootcamp iom. leopard...fram tills dess kör jag parallels och det fungerar hur fint som helst me det jag har behov av

Jag tycker du ska testa CrossOver också, om det fungerar behöver du varken boota om eller installera windows.

Jag lär mig nytt hela tiden här, crossover i datasammanhang, var tvungen leta på nätet.

Det förutsätter en intelprocessor vad jag kunde se, har bara PB G4

Men tack

Rigoletta

gabriel.fjellander

Men både bootcamp och parallells kräver intel. Det är så att säga en förutsättning för att kunna köra dem över huvud taget.

Om du vill prova hur det är att emulera en Intel-processor föreslår jag att du provar programmet Q som är en helt kostnadsfri emulator och som fungerar på PowerPC-Macar. Virtual PC är lite snabbare, men inte nämnvärt.

Q

Nej, det har jag förstått, den ena eller det andra + XP-licens.

Men om virtual pc är snabbare så provar jag inte. Jag har fel personlighet för det.

Var det inte just det som var skillnaden mellan virtualisering - parallells eller bootcamp- resp emulering - virtual pc. Fast terminologin blir missledande.

OK nu såg jag att du skrev Intel, då kanske det är annorlunda.

Tack för alla snabba råd!

Mina söner vägrar att ens försöka - bara pc.

Rigoletta

Ursäkta, ursäkta,

Jag läste " inte" i stället för "Intel"

R

Varken BootCamp eller Parallels fungerar på en PB. Så om du vill använda dem kan du testa CrossOver också, för du måste ha en ny mac med intelprocessor oavsett.

CrossOver har jag själv mest haft problem med dock, så tycker fortfarande du ska köra på BootCamp.

Varken BootCamp eller Parallels fungerar på en PB. Så om du vill använda dem kan du testa CrossOver också, för du måste ha en ny mac med intelprocessor oavsett.

CrossOver har jag själv mest haft problem med dock, så tycker fortfarande du ska köra på BootCamp.

491062[/snapback]

Fast att slippa starta om är faktiskt en vinst i sig. Spelar man inte spel ser jag inte varför man skulle köra Boot Camp, inte när Parallels funkar så bra som det faktiskt gör. Att kunna göra drag'n'drop mellan OS X och XP är ju bara det en tidsvinst och man kan ju faktiskt göra saker i både OS X och XP samtidigt (som ibland är helt nödvändigt).

Jag kör mycket X mot AIX kopplat med en nätverksövervakare i Windows, Remote Desktop i WIndows och VNC direkt i OS X. Allt rullar bara på. Om Linux eller OS/2 får Coherence-mode de med kommer jag få orgasm. :)

drag & drop fungerar väl bara i senaste betan ska väl nämnas !?

i köpversionen fungerar inte det mig veterligen (har den själv)

drag & drop fungerar väl bara i senaste betan ska väl nämnas !?

i köpversionen fungerar inte det mig veterligen (har den själv)

492061[/snapback]

Jo, men betaversioner blir skarpa de med till slut. De har ju nått RC2.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...