Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jordnötter eller chips?


Pantern

Rekommendera Poster

Finns nötter i semlor faktiskt.

Om nu mandel är en nöt el balja…

 

Rostade solrosfrön finns att köpa i affären. Finns rostade och saltade oxå men de är lite för salta…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om frön så ska ni akta er för bullar med vallmofrön på. Såg ett avsnitt av mythbusters där dom lät en kille äta två bullar med vallmofrön på, sen gjorde de en drogtest på honom. Enligt testet var han påverkad :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av opium då?

Undrar om det blir nya innedrogen- man går på stormarknaden och köper sig 1 kg vallmofrö.

Kanske går att röka vem vet. Hoppas ingen testar.

Goda är dom i alla fall på bröd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag svårt att tänka mig, av vallmofrö, måste vara skröna, dels så finns det otaliga vallmosorter, dels utvinner man inte opium ur fröna utan av frökapselns skal, det snittas och av saften görs opium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Finns nötter i semlor faktiskt.

Om nu mandel är en nöt el balja…

 

Rostade solrosfrön finns att köpa i affären. Finns rostade och saltade oxå men de är lite för salta…

490487[/snapback]

 

 

mandel är en stenfrukt, räknas dock till släktet nötter eftersom de har liknande egenskaper

 

för mig fyller de samma syfte, UNDVIK!!!

 

farligt värre blir det annars, svullnad, andnöd, blodtrycksfall...hjärtstopp tillslut tydligen, lyckligtvis har det aldrig hunnit gå så långt att pumpen lägger av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att det kan kännas riskabelt att pröva men många som inte tål nötter tål solrosfrön och dom har ju en nötliknande smak.

Har bytt ut mandel mot sesamfrö och hackade solrosfrön när jag gjort knäckig äppelkaka tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man väl iofs tänka sig att i vallmofröna finns kvar små mängder av några substanser man kan bli konstig av i stora mängder.

 

 

Pumpafrön är ganska gott oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Kan man väl iofs tänka sig att i vallmofröna finns kvar små mängder av några substanser man kan bli konstig av i stora mängder.

Pumpafrön är ganska gott oxå.

491816[/snapback]

 

 

Pumpafrön rostade i ungnen med salt är smaskens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är nyttigast vete tusan.... men jag tar med mig en chips påse till bion

istället för en påse jordnötter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micropopcorn innehåller delvis härdat fett = transfetter. Det är INTE nyttigt. Poppa själv i rapsolja (den nyttigaste oljan efter olivolja, fast popcorn i olivolja, njae...)

 

Chips är okej, de friteras i olja (fast antagligen i riktigt billig varmpressad blandolja).

 

Jordnötter innehåller bra oljor. Sonen är dock allergisk som tusan, många är det.

 

Allt är dock kaloririkt, och alldeles för salt. Inte bra för blodtrycket eller midjan...

 

Själv käkar jag helst så kallade Spanish corn. Det är bamsestora majskorn som rostas och lättsaltas. De sitter fint till en hyfsad maltwhisky!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag svårt att tänka mig, av vallmofrö, måste vara skröna, dels så finns det otaliga vallmosorter, dels utvinner man inte opium ur fröna utan av frökapselns skal, det snittas och av saften görs opium.

491745[/snapback]

 

 

Poca talar av erfarenhet? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...