Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft vill avskaffa jpeg


Pocahontas

Rekommendera Poster

Nya format är inte helt fel, men att etablera ett nytt format och samtidigt knuffa undan gamla som används runtom i hela världen samt överallt på internet är väl lite väl mycket att tro att man kan göra... bleh..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även längst ner på sidan, Samsungs "iPhone"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Vårt övergripande mål är att det ska bli den standard som alla ska använda för digital fotografi, säger Josh Weisberg, chef för Microsofts marknadsföring av digitalbilder, till nyhetstjänsten Cnet.

... för att göra det allt mer obekvämt att använda något annat OS än Windows.

Microsoft underhåller sitt monopol alltså och jag kommer att fortsätta vara mycket skeptisk till detta om det inte omvandlar de facto standard till de jure standard genom att skicka det till ISO.

 

Jäkla Microsoft! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen älskare av JPEG, en förstörande komprimering.

Ett bättre format vore önskvärt. Frågan är bara om MS är kapabla till att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även längst ner på sidan, Samsungs "iPhone"

489888[/snapback]

 

Det är ju bara töntigt att kalla den för "Samsungs iPhone" den är grymt mycket bättre utrustad än vad iPhone är och den har riktigt tangentbord vid sidan av touchscreen. 5Mp kamera och HSDPA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen älskare av JPEG, en förstörande komprimering.

Ett bättre format vore önskvärt. Frågan är bara om MS är kapabla till att göra det?

489899[/snapback]

 

Ja MS är ju bäst!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eller?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blir den första att gotta mig åt iphones misslyckande, eller åtminstone åt det faktum att det inte blir den revolutionerande succé alla tror på.. för det finns redan härligare å bättre lurar, som är alive n kicking..

 

å angående HD photo, ni har inte ens sett det ännu å så tycker ni det är otrevligt å gud vet vad..jisses ge er geekboys.. vem mår gott av fördomar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är grymt mycket bättre utrustad än vad iPhone är

489903[/snapback]

Är den lika lättanvänd och skojig?

Är den en hit?

och den har riktigt tangentbord vid sidan av touchscreen.

Går det att modifiera tangentbordet efter vad som görs? (mer lättanvänt så)

5Mp kamera och HSDPA.

Och till vad nytta är 5 megapixels om linsen är suboptimal? (de flesta mobilkameror har just sämre linser)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blir den första att gotta mig åt iphones misslyckande, eller åtminstone åt det faktum att det inte blir den revolutionerande succé alla tror på.. för det finns redan härligare å bättre lurar, som är alive n kicking..

 

å angående HD photo, ni har inte ens sett det ännu å så tycker ni det är otrevligt å gud vet vad..jisses ge er geekboys.. vem mår gott av fördomar..

489909[/snapback]

 

Fördomar sa Bull..."gotta mig åt iphones misslyckande"...hoppas att du är ironiskt lagd. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya format är inte helt fel, men att etablera ett nytt format och samtidigt knuffa undan gamla som används runtom i hela världen samt överallt på internet är väl lite väl mycket att tro att man kan göra... bleh..

489884[/snapback]

Format blir inte bättre för att de är fler.

 

Det finns ju redan jpeg2000 som är bättre än jpeg och dessutom har ju Adobe också ett eget format. Att M$ nu kommer med ett nytt är ju självklart för att de vill fortsätta med vad dom så framgångsrikt gjort med ett antal andra format: hitta på en eget format t ex .doc, kräva att man kör deras program och helst i deras eget operativsystem så länge det går.

 

Klart man kan "uppfinna" nya och bättre format, problemet är just genomslag. Om det ska bli något bra av det så måste åtminstone M$, Apple, Adobe och de flesta kameratillverkarna komma överens om ett gemensamt öppet format. Anledningen till att vi fortfarande har jpeg är inte att det inte finns bättre utan att dom inte kan komma överens och implementera något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre för världen om MICROSOFT avskaffar sig själva...B)

 

:shifty::ThumbsUp::pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre för världen om MICROSOFT avskaffar sig själva...B)

 

:shifty:  :ThumbsUp:  :pompoms:

489929[/snapback]

Nää, vem skall vi då spy på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, vem skall vi då spy på?

489937[/snapback]

 

Man skulle alltid hitta något annat företag att basha.. :lol:

 

Microsoft måste sluta dominera, trots att det är en ganska logisk taktik.. dåligt för konsumenterna är dåligt för alla på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni alla missar är att Microsoft ÄGER filformatet HD Photo. De bestämmer hur det ska se ut och VEM som får använda det. Som exempel kan nämnas att Microsoft inte tillåter att HD Photo används i program som ligger under öppen källkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl hålla med fotograf kompisen.

 

Standard är inget man bestämmer att det ska vara,

om det är underlägset den rådande.

Blir det bättre än JPeg, så blir det.

Annars blir det en tummetott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni alla missar är att Microsoft ÄGER filformatet HD Photo. De bestämmer hur det ska se ut och VEM som får använda det. Som exempel kan nämnas att Microsoft inte tillåter att HD Photo används i program som ligger under öppen källkod.

490270[/snapback]

 

Men vill de introducera det som standard tror jag inte att de kan fortsätta på den banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vill de introducera det som standard tror jag inte att de kan fortsätta på den banan.

490281[/snapback]

Om allt fler börjar använda det, t ex om Microsoft har det som standardformat i Windows och resten av deras program så blir det lätt en standard. Det finns inget som säger att de inte skulle kunna fortsätta precis så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

en ny standard vore kanske bra

 

dock ska den absolut under inga omständigheter bestämmas av Microsoft

 

:bla:

 

kan de inte lägga energi på att göra nåt vettigt, typ

 

kanske investera pengar i ny personal så slipper de sno alla andras idéer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

som sagt

 

är man störst behöver man inte vara bäst, man behöver inte äns anstränga sig...tycker Pyttemjuk är ett utmärkt exempel på detta :shifty:

 

 

annars kan man ju lansera en webbläsare som säger att den ska vara på svenska men som sedan anser att den inte är kompatibel med Windows på svenska :lol:

 

tur att det finns så många bra alternativ så man slipper krälla med Internet Explorer, eller vafan den nya versionen nu kallas :armskeptisk:

 

just nu kör jag Opera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den lika lättanvänd och skojig?

Är den en hit?

 

Går det att modifiera tangentbordet efter vad som görs? (mer lättanvänt så)

 

Och till vad nytta är 5 megapixels om linsen är suboptimal? (de flesta mobilkameror har just sämre linser)

489912[/snapback]

 

B-Ä-T-T-R-E UTRUSTAD

 

Vad du tycker är det väl ingen som förvånas över, jag får klistra på ett äppelklistermärke på hundskit och sälja det till dig som iTurd!

 

Blir inte mer användarvänligt än bajs vettu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror inte de har förstått varför jpeg är så populärt, och många av er här i tråden likaså. Jpegs bästa egenskaper är att alla vet vad det är, att det komprimerar bilder väldigt mycket, och att det bebehåller kvaliteten lagom bra. Här är ordet lagom det viktigaste. De flesta bryr sig inte om att PNG eller jpeg2000 eller något annat format tekniskt sett är bättre, de vill ha så små filer som möjligt, så enkelt som möjligt, och med lagom bra kvalitet för att skriva ut i "vanligt" format eller titta på en skärm.

 

Det behövs inget annat format så länge människor inte börjar titta på sina bilder på andra sätt. Alltså tror jag alla försök att "fasa ut" jpeg är dömda att misslyckas, såtillvida de inte lyckas göra en ännu bättre komprimering med samma eller bättre kvalitet och lyckas sprida det till både programmakare och kameratillverkare. Och säg mig den kameratillverkare som skulle våga skicka sina konsumentkamerar inställda på ett annat format än jpeg (och nej, inte ens Sony är så dumma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...