Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HTML-kodning


malin_c

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en relativt nybliven macanvändare som har börjat en kurs i webbdesign 5 poäng. Jag har inte programmerat speciellt mycket och nu har jag stött på problem.

 

Jag har kodat en början som ser ut som det som följer:

 

<html>

<head>

<title> Malins hemsida</title>

</head>

<body>

Här kan ni läsa bla bla bla bla.......

</body>

</html>

 

till en början då första uppgiften går ut att göra lite grundläggande saker. Jag sparade detta som ett html dokument. Nu är problemet att när jag öppnar det i min webbläsare så ser sidan ut som koden jag har skrivit ovan. Jag skapade koden i min textredigerare samt provade även i word men samma sak där.

 

Är det någon som kan förklara för mig vad jag gör för fel så skulle jag bli väääldigt glad!!

 

:cry: Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använd inte Textredigeraren eller word för att skriva kod. Då blir det fel.

 

Smultron är bra.

http://smultron.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder textredigeraren, ska du bara skriva

 

Här kan ni läsa bla bla bla bla.......

 

resten fyller den i själv. Det är ju bra ibland men kanske inte om man ska lära sig hur det fungerar :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till en början då första uppgiften går ut att göra lite grundläggande saker. Jag sparade detta som ett html dokument. Nu är problemet att när jag öppnar det i min webbläsare så ser sidan ut som koden jag har skrivit ovan. Jag skapade koden i min textredigerare samt provade även i word men samma sak där.

488837[/snapback]

Det där med vilken text-editor man ska använda är en återkommande diskussion:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=35466

Jag föredrar Text-Wrangler som är gratis.

 

Tänk på att filen måste sparas som ren text om du använder TextEdit.

 

Filensändelse måste alltid vara .html så att webläsaren vet vad det är.

 

Kan passa på att rekommendera att du ser till att spara filen med teckenkodning utf-8 (om det inte sker automatiskt i din texteditor) och du bör lägga till raden:

[/CODE]
här i din html:
[CODE]<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
<title> Malins hemsida</title>
</head>
<body>
Här kan ni läsa bla bla bla bla.......
</body>
</html>

Annars kommer du nog snart tillbaks till forumet med frågan: mina å ä ö ser fel/konstiga ut…

 

(Du behöver inte förstå raden nu, den talar bara om för webläsaren hur den ska tolka tecknen så att de inte blir fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan passa på att rekommendera att du ser till att spara filen med teckenkodning utf-8 (om det inte sker automatiskt i din texteditor) och du bör lägga till raden:

[/CODE]
här i din html:
[CODE]<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
<title> Malins hemsida</title>
</head>
<body>
Här kan ni läsa bla bla bla bla.......
</body>
</html>

Annars kommer du nog snart tillbaks till forumet med frågan: mina å ä ö ser fel/konstiga ut…

 

(Du behöver inte förstå raden nu, den talar bara om för webläsaren hur den ska tolka tecknen så att de inte blir fel)

488868[/snapback]

 

Jag skulle nog faktiskt föreslå att man använder iso-8859-1 istället för utf-8, då utf-8 är tänkt för engelska och därmed egentligen saknar stöd för just å, ä och ö.

 

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog faktiskt föreslå att man använder iso-8859-1 istället för utf-8, då utf-8 är tänkt för engelska och därmed egentligen saknar stöd för just å, ä och ö.

 

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1" />

488885[/snapback]

Där har du helt fel. Unicode (utf-8) gör det möjligt att använda i stort sett hela världens alfabet, iso-8859-1 är begränsat till de flesta latinska tecknen i västeuropeiska språk (och där med för all del t ex å ä ö). Med iso-8859-1 kan man inte skriva t ex polska tecken. Unicode är en vidareutveckling som löser begränsningarna med iso. Därför är det alltid att rekommendera att använda utf-8 och det är också den teckenkodning som har fått brett genomslag på senare tid.

 

malin_c: Jag hoppas att du nu fått igång ditt första provexempel (början är ju alltid svårast). Diskussionen om vilken teckenkodning man använder inte en så viktig sak i början, det viktiga (om man vill se å ä ö riktigt) är att man anger den och också sparar i den teckenkodningen.

 

Hoppas du inte blir avskräckt av allt detta, som sagt, just att få sina första sidor att fungera är det svåraste, när man väl kommit över det så blir det enklare…

 

Mitt tidigare inlägg blev visst lite otydligt

<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
<title> Malins hemsida</title>
</head>
<body>
Här kan ni läsa bla bla bla bla.......
</body>
</html>

är vad det skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog faktiskt föreslå att man använder iso-8859-1 istället för utf-8, då utf-8 är tänkt för engelska och därmed egentligen saknar stöd för just å, ä och ö.

488885[/snapback]

Du måste skämta?

 

Som "Tema" redan påpekat:

UTF-8 innehåller tusentals tecken, iso-8859-1 litet drygt 200.

Se själv vilka alfabeten som stöds:

http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode#Scripts_covered

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är en relativt nybliven macanvändare som har börjat en kurs i webbdesign 5 poäng. Jag har inte programmerat speciellt mycket och nu har jag stött på problem.

 

Jag har kodat en början som ser ut som det som följer:

 

<html>

<head>

<title> Malins hemsida</title>

</head>

<body>

Här kan ni läsa bla bla bla bla.......

</body>

</html>

 

till en början då första uppgiften går ut att göra lite grundläggande saker. Jag sparade detta som ett html dokument. Nu är problemet att när jag öppnar det i min webbläsare så ser sidan ut som koden jag har skrivit ovan. Jag skapade koden i min textredigerare samt provade även i word men samma sak där.

 

Är det någon som kan förklara för mig vad jag gör för fel så skulle jag bli väääldigt glad!!

 

:cry: Malin

488837[/snapback]

Hej Malin,

 

Skälet till att det blir fel i webbläsaren är att TextEdit automatiskt gör om texten till Rich Text Format (rtf). Det är ett format som gör att det är lätt att formatera texten, dvs göra den tjusigare på olika sätt. Det är ju ganska bra om man gör vanliga text-dokument.

 

Men eftersom du ska använda TextEdit till att skapa webbsidor, så ska texten vara helt oformaterat. Då kallas det "Plain Text" eller "ascii" eller "ASCII". Du kan antingen ändra i bara just det dokumentet har öppet genom att välja "fomat -> gör till plain text" (jag har engelskat system, så jag vet inte exkat vad det kan stå i ett svenskt OS X). Men om du vill att TextEdit alltid ska skapa nya dokument i plain text, så gå in i inställningarna och ändra.

 

Som du ser i andra inlägg så finns det speciella textredigerare för webben som bl.a. Smultron. Finessen med dessa är bl.a. att dom automatiskt färgar olika kodsnuttar i olika färger så att man lättare hittar (nej, färgerna syns giivetvis inte när man kollar i en webbläsare). Ibland kan dom också kolla koden åt dej så att den stämmer, osv.

 

Men jag föreslår att du ändå håller dig till TextEdit ett tag och lyssnar på läraren. För idén med att handkoda och lära sig från grunden är ju att handkoda och lära sig från grunden. Inte att du ska lära dig handkoda (delvis) och sedan överlåta till ett program att sköta sånt som kursen syftar till att lära dig, som t.ex. att läsa/kolla att koden stämmer osv. Visst underlättar specialprogram, men jag tror du gör dig själv en björntjänst i längden... OK, det beror väl lite på hur seriöst du vill lära dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Jag ville bara tacka för hjälpen hittills!! Jag har både laddat ner Smultron och ställt om min textredigerare och båda alternativen fungerar, så nu skall jag ge mig ut i htmldjungeln och se vad jag kan ådstakomma ;)

 

Hälsningar,

 

Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malin!

 

Koda med utf-8 från början

Själv tillhör jag hemmasnickrarna som inte gärna visar upp mitt verk offentligt - bara för datorokunniga medlemmar som blir såååå imponerade.

 

Men förr eller senare kommer något som gör att man behöver mer än svenska och engelska (skulle inte bli förvånad om det ingår som "problemlösning" på kursen) och då sitter man där! Dessutom är det onödigt arbete att behöva gå in och ändra på gamla sidor. Jo, ett gott råd i detta forum har varit att man bör ha alla sidor på webbplatsen i samma kodning.

 

Dra dig inte för att återkomma med frågor - jag är själv imponerad över hur mycket kunskap och villighet att hjälpa oss nybörjare det finns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du helt fel. Unicode (utf-8) gör det möjligt att använda i stort sett hela världens alfabet, iso-8859-1 är begränsat till de flesta latinska tecknen i västeuropeiska språk (och där med för all del t ex å ä ö). Med iso-8859-1 kan man inte skriva t ex polska tecken. Unicode är en vidareutveckling som löser begränsningarna med iso. Därför är det alltid att rekommendera att använda utf-8 och det är också den teckenkodning som har fått brett genomslag på senare tid.

488887[/snapback]

 

 

My mistake.

 

Jag måste dock påpeka att iso-8859-1 brukar räknas som mest "korrekt" om man kodar sidor på de flesta europeiska språk, och också den standard som är helt klart vanligast här.

 

Jag anser därför att, om hemsidan är på svenska, så ska man också köra på iso-8859-1. Det behövs ändå inte något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My mistake.

 

Jag måste dock påpeka att iso-8859-1 brukar räknas som mest "korrekt" om man kodar sidor på de flesta europeiska språk, och också den standard som är helt klart vanligast här.

 

Jag anser därför att, om hemsidan är på svenska, så ska man också köra på iso-8859-1. Det behövs ändå inte något annat.

489131[/snapback]

Suck! Ja, iso-8859-1 har varit mest utbredd (och kanske fortfarande är i västeuropa). utf-8 är dock långt bättre. Det avgörande är inte vilken teckenkodning man använder utan att man märker ut den som jag visade tidigare. iso-8859-1 är begränsad till ett litet antal tecken och är inte att rekommendera.

 

Att mena att det vore mest korrekt att använda iso-8859-1 för europeiska språk är rena galenskapen. Storföretag som har flerspråkiga sidor kan hamna i en sits där de måste koda om hela webplatsen för att de använt iso-8859-1 när de utvidgar verksamheten till t ex Polen där de använder iso-8859-2. Enda rimliga lösningen för flerspråkiga sidor är utf-8.

 

Dessutom borde det väl vara klart att språk som ryska och grekiska med andra alfabet aldrig skulle kunna återges med iso-8859-1 men det kanske inte är Europa för dig (Europa är ju för övrigt ett ord från grekiskan). För att ge några ytterligare språk som inte kan återges fullständigt med iso-8859-1 (utf-8 fungerar däremot utmärkt): estniska, lettiska, litauiska, polska, turkiska, tjeckiska, ungerska, serbiska och dessutom samiska och irländska om jag inte missminner mig. Det finns naturligtvis många fler mer (för svenskar) obskyra språk som ukrainska och slovakiska som inte heller kan återges med iso-8859-1. Genomgående är alltså utf-8 att rekommendera speciellt för europeiska sidor (utf-8 har också fördelar för rent svenska sidor).

 

Om man använder utf-8 behöver man aldrig tänka på sådant som om det finns ett tecken för mikrogram, euro eller tankstreck. Unicode har en full uppsättning av att tecken man kan tänka sig.

 

Du säger att man ändå inte behöver annat än iso-8859-1, jag tror snarare att det då blir teckenkodningen som bestämmer vilka tecken man behöver – jaha du skulle vilja skriva ett alfa-tecken på sidan – nej det går inte. Med utf-8 slipper man den begränsningen. Varför vara emot att slippa en begränsning?

 

Det kan ju tilläggas att iso-8859 standarden var ett stort steg framåt för länge länge sedan när bara ascii (helt utan stöd för icke-amerikanska bokstäver) fanns. Äntligen kunde man skriva å ä ö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer Tema!

Jag har bara orkat ändra på halva den webbplats jag ansvarar för. Behöver dina :byrakrat:

 

Lovar att fixa en avdelning till i kväll :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTF-8 ska ALLTID användas. Finns INGEN anledning att köra något annat då UTF-8 är ljusår bättre än iso-8859-1 men inte har någon som helst nackdel. Att iso-8859-1 skulle vara mer utbrett är knappast något argument. UTF-8 är den nya moderna standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My mistake.

 

Jag måste dock påpeka att iso-8859-1 brukar räknas som mest "korrekt" om man kodar sidor på de flesta europeiska språk, och också den standard som är helt klart vanligast här.

 

Jag anser därför att, om hemsidan är på svenska, så ska man också köra på iso-8859-1. Det behövs ändå inte något annat.

489131[/snapback]

 

utf8 (s k unicode) är det du ska använda, det tål att upprepas. Det Tobberoth, tema med flera säger är det du ska lyssna på. utf8 är standard hos oss som har web som arbetsmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utf8 (s k unicode) är det du ska använda, det tål att upprepas. Det Tobberoth, tema med flera säger är det du ska lyssna på. utf8 är standard hos oss som har web som arbetsmiljö.

489719[/snapback]

 

Om du syftar på webb-branschen i överlag i Sverige när du säger att utf-8 är standard, så håller jag inte med. Surfa runt lite på diverse större svenska sidor, de flesta skapade av sådana som jobbar just med att göra hemsidor, så är jag ganska säker på att det är betydligt vanligare med iso-8859-1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj - en diskussion som tycks återkomma standard/vanligast

 

Som jag ser det kan standard vara två saker

1. Något som en "organisation" (med formell eller informell makt) bestämt men som kommer att uppfattas som standard först när användare ser det som standard.

2. Något som utvecklas på informell väg och vid en viss punkt blir det enda som finns/används

 

Vanligast är ett kvntitativt mått på förekomsten av något

 

(Ett roligt exempel är att Storbritannien blev ett "metric country" på 60-talet - det var ett parlamentsbeslut om att man skulle införa kilo, meter etc. Men inte "blev" det standard. Folk fortsatte att köpa frukt i pund och mäta sig foot och inch.)

 

När det gäller iso-8859-1 och utf-8 så finns det säkert "organisationer" som beslutat att deras är "standard" men vad jag förstått så har ingen legal makt att driva igenom det och inte heller har något av det "blivit" standard hos alla användare.

 

Så kanske diskussionen om iso-8859-1 och utf-8 istället kunde handla om fördelar/nackdelar, istället för om det är standard eller ej.

 

Jag ser det inte som osannolikt att det är vanligare att webbplatser i länder med latinska bokstäver använder iso-8859-1. En anledning kan vara att webbprogram har det som standardinställning. En annan kan vara historik - det var med den man först kunde skriva å, ä, ö etc utan problem. Detta innebär ju inte att man måste fortsätta med det om det finns bättre.

 

Så förespråkare för utf-8, jag tror att ni gör er själv en otjänst med att använda "standard" som argument. Använd snarare dess motsats - att det inte finns ett totalt accepterad standard (vilket förespråkare för iso-8859-1 ofta framför, dessutom signalerar "iso" just standard). Argumentera istället med de fördelar som utf-8 har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hemsidan vi är på just nu är kodad med iso-8859-1

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xml:lang="en" lang="en" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<title>MacWorld Forum - allt om Mac och iPod -> HTML-kodning</title>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

 

Men för Malins del är väl detta något som kan komma lite senare i kursen. Jag lärde mig mycket av Annika Tigers hemsida för en himla massa år sedan...

 

Och på den här sidan lärde jag mig grunderna till javascript. Kul att båda sidorna fortfarande existerar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu ändå är inne på det här hur udda tecken visas, lite OT men intressant. Jag har testat att koda med utf-8 i det eminenta programmet Smultron och åäö visas då precis som de ska, men när jag lägger upp sidan på servern och tittar på den över internet så försvinner alla åäö helt och hållet! Nån som kan förklara varför? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för Malins del är väl detta något som kan komma lite senare i kursen. Jag lärde mig mycket av Annika Tigers hemsida för en himla massa år sedan...

 

Och på den här sidan lärde jag mig grunderna till javascript. Kul att båda sidorna fortfarande existerar! :)

489943[/snapback]

Ja, vi är nog många som har bl a dessa att tacka, jag är också en av dom :)

 

EDIT: Här är en :cake: till Annika Tiger m fl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller iso-8859-1 och utf-8 så finns det säkert "organisationer" som beslutat att deras är "standard" men vad jag förstått så har ingen legal makt att driva igenom det och inte heller har något av det "blivit" standard hos alla användare.

 

Så kanske diskussionen om iso-8859-1 och utf-8 istället kunde handla om fördelar/nackdelar, istället för om det är standard eller ej.

489939[/snapback]

 

 

Fast ska vi vara petiga så betyder "iso" att det just är en standard. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu ändå är inne på det här hur udda tecken visas, lite OT men intressant. Jag har testat att koda med utf-8 i det eminenta programmet Smultron och åäö visas då precis som de ska, men när jag lägger upp sidan på servern och tittar på den över internet så försvinner alla åäö helt och hållet! Nån som kan förklara varför?  :fundersam:

489970[/snapback]

Kan t.ex. bero på att servern inte har annan charset inställd. Sidorna skickas så ut till webbläsaren med info att "nu kommer det en sida i charset 'nånting'".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ska vi vara petiga så betyder "iso" att det just är en standard.  :kaffe:

489975[/snapback]

ISO betyder att det är en standard skapad av ISO, ja. Det betyder inte att det är en accepterad stadard eller ens en använd sådan. I detta fallet kan vi nog alla enas om att det var en mycket bra standard, men nu är en föråldrad sådan. UTF-8 är bättre på alla sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du syftar på webb-branschen i överlag i Sverige när du säger att utf-8 är standard, så håller jag inte med. Surfa runt lite på diverse större svenska sidor, de flesta skapade av sådana som jobbar just med att göra hemsidor, så är jag ganska säker på att det är betydligt vanligare med iso-8859-1.

489922[/snapback]

 

Det beror snarare på att man inte hänger med i utvecklingen, vilket utf8 kontra latin1 handlar om, eller är särskilt insatt i web även om man framställer sig som sådan. Som jag ser det är unicode en mycket viktig utveckling, en given "standard", inom professionella kretsar. Inte bara för web utan programmering i stort. Varför INTE använda unicode? Men vill man hellre skriva å istället för å så varsågod :-)

 

Nu har t ex nya Ruby on Rails stöd för unicode, och snart även Ruby självt. Och alla icke engelskspråkiga webutvecklare jublar. Tro tusan dom gör det! Finns inget att ens fundera på, speciellt för en nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu ändå är inne på det här hur udda tecken visas, lite OT men intressant. Jag har testat att koda med utf-8 i det eminenta programmet Smultron och åäö visas då precis som de ska, men när jag lägger upp sidan på servern och tittar på den över internet så försvinner alla åäö helt och hållet! Nån som kan förklara varför?  :fundersam:

489970[/snapback]

 

Kan vara som Danne säger. Det är då en "felinställning" (även om det går att ställa det där, om vi nu pratar Apache).

 

Jobbar du i utf8? Har du deklarerat att det är utf8 i sidan? Se meta-taggen nedan.

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />
<title></title>
</head>
<body>
</body>
</html>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...