Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig iMac igen...


imacg5

Rekommendera Poster

Det jag strax skall berätta är en historia så osannolik att jag aldrig trodde det skulle kunna inträffa. Jag ifrågasätter starkt om Apple bryr sig om sina trogna kunder.

 

Det började med att jag hjälpte min son att köpa en 20 tum iMac G5 rev A (iMac #1) när den precis kommit ut på marknaden. Den häftigaste dator jag sett under mina 20 år som Mac ägare. Den höll ca 1 år innan den började stänga av sig själv. Med facit i hand vet jag Apple hade stora problem med power supply'en i dessa maskiner. Jag ringde Apple support som ville skicka in den på lagning. Den skickades till Lanmaster i Stockholm. Enligt Apple skulle detta inte kosta något men Lanmaster ville ändå ha betalt för frakten vilket jag vägrade. Efter många turer slapp jag betala frakten. Jag ringde efter en vecka till Lanmaster och frågade om den var klar. Vi hittar inget fel på den fick jag som svar. Mycket konstigt eftersom den stängde av sig själv flera gånger/dag. Jag sa, byt power supply för Apple har redan skrivit om detta på apple.se så det är tveklöst problem med power supply'et.

 

Lanmaster blev mycket otrevliga mot mig som kund och sa att jag minsann inte skulle lära dom deras jobb. Vidare sa dom att vi skall skicka tillbaka datorn för vi hittar inget fel. Jag sa att det kan ni inte göra för det innebär bara att jag måste skicka den ännu en gång. Lanmaster slängde på telefonluren i örat på mig och någon dag senare var datorn tillbaka hos mig. Den gick 20 minuter innan den stängde av sig igen. Under dom närmaste 2 timmarna stängde den av sig ett tiotal gånger. Hur Lanmaster kan ha missat detta är för mig en gåta. Jag ringde Apple och förklarade hur elaka dom varit mot mig och att datorn fortfarande inte var lagad. Apple beslutade då att byta ut den mot en G5 rev B (iMac #2) eftersom dom inte hade samma power supply problem. (Med facit i hand vet jag att detta inte stämmer). Och det kan man läsa om på apple.se som förlänger garantin på vissa serienummer i 3 år pågrund av detta.

 

Jag köpte kort därefter en likadan iMac G5 rev B (iMac #3). Trodde inte mina ögon då jag öppnade kartongen. Mitt i den fina 20 tums plattskärmen satt en grön klisterlapp!!! Och datorn verkade använd. Fingeravtryck överallt. Jag ringde Apple som bad om ursäkt. Jag hade tydligen fått en begagnad dator fast jag betalat för en ny. Apple har tydligen ett ställe på Irland som säljer ut begagnade Mac'ar. Jag fick en ny och denna dator höll ca 1 år innan power supply gav upp. Den skickades mycket motvilligt till Lanmaster och dom bytte power supply. På köpet fick jag tjutande fläktar som går upp i varv utan att jag ens sitter vid datorn och pressar den. Dessutom har den ett högfrekvent ljud som hörs i hela lägenheten, mycket jobbigt. Jag har krävt att få en Intel i utbyte men Apple säger blankt nej. Den skall tydligen in på reparation igen. Något jag totalvägrar.

 

Samtidigt brakade iMac #2 ihop. Samma fel som vanligt, power supply. Jag krävde även där en ny Intel men fick nobben.

 

Sedan fyllde min dotter år och jag köpte en Intel iMac 20 tum (iMac #4) till henne på dustinhome. Denna dator var trasig redan vid leverans. Så fort jag satte den i sleep läge och startade den igen så började skärmen att fladdra hysteriskt och så fortsatte den hur länge som helst, tills jag stängde av den. Jag kontaktade genast dustinhome och fick ej byta den. Den skulle lagas. Jag blev mycket irriterad och krävde en ny. Det gick så långt att jag var tvungen att blanda in en advokat som skrämde livet ur dom. Först då fick jag pengarna tillbaka. Min dotters födelsedag blev totalt förstörd eftersom hon inte fick sin dator.

 

Jag ringde då Apple butiken i Gävle och berättade vad jag varit med om. Och frågade vad dom hade för garantier ifall jag skulle råka ut för något liknande igen. Inga problem sa som, kom bara in i butiken, lämna din iMac och ta en ny med dig hem. Bra tänkte jag. Jag åkte därefter till Gävle och köpte datorn (iMac #5). Innan köpet pratade jag igenom samma sak igen bara för att vara på den säkra sidan. Fick samma svar, du kan vara lugn. Vi tar hand om våra kunder. Vi vill att Apple skall vara en totalupplevelse... (på vilket sätt undrar jag)

 

Tyvärr hade denna dator precis samma fel med skärmen efter sleep och jag ringde Gävle och bad om att få byta. Men då var det tvärnit! Gick så långt att jag tvingades prata med högsta chefen som sa. Mina anställda kan aldrig ha lovat dig detta för vi löser inte såna här problem på det viset. Jag tycker som kund att jag skall kunna lite på vad en anställd säger till mig. Det finns ingen anledning att ifrågsätta det. Efter många tråkiga turer så gick chefen med på att byta ut den till en dator som hade varit och vänt på en reklambyrå (iMac #6). Han försäkrade att den var oanvänd, något som jag aldrig kommer att få veta. Denna dator går fortfarande (men hur länge?) och min dotter är glad igen.

 

Jag var så frustrerad av allt detta så jag slängde iväg ett email till Steve Jobs. Trodde givetvis inte att någon skulle svara. Blev ganska häpen när jag fick ett svar, inte från Steve, men någon som sysslade med Costumer relations eller något liknande. Trodde äntligen att någon skulle ta mig på allvar och hjälpa mig. Men det blev tvärnit även där. Dom båda iMac G5'orna rev B skall repareras säger dom.

 

En Apple anställd ringde mig för några dagar sedan och skulle konstatera att det inte handlade om handhavandefel. Man tror ju inte sina öron längre. Jag är programmerare, webdesigner och datalärare, it-samordnare och har sysslat med datorer (Mac, PC och mycket annat) sedan 20 år tillbaka, handhavandefel? Jag berättade om alla problemen och han sa till min stora förvåning att det bara är 110 v supply'en i USA som har dessa problem. (Vad jag vet så är detta samma supply som känner av 110 och 220 automatiskt) Jag bad honom omgående att läsa om den 3-åriga förlängda garantin på apple.se men han vägrade och var otroligt stöddig.

Ända till han hittade sidan och insåg att han hade fel.

 

Han sa dock att detta är en högst akademisk fråga eftersom jag faktiskt fått power supply lagat. Jag blev riktigt förbannad och frågada om det är min sak som kund att utbilda Apple's support? Han bara babblade på och jag bad honom dra så långt han kunde. Krävde att han skulle ordna ett nytt telefonsamtal med en person som vet vad han pratar om. Jag har varken tid eller lust att försöka lösa problem på sandlådenivå.

 

Jag väntar fortfarande på att Apple skall ringa. Har åter igen krävt att Apple byter ut dom båda G5'orna mot Intel. Där ligger ärendet just nu. Dessutom har en tangent på min sons spritt nya MacBook gott sönder. En dator som aldrig varit utanför hemmet. Vet inte längre vad jag skall tycka om Apple och hur dom behandlar sina trogna kunder... jag är på väg att ge upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag strax skall berätta är en historia så osannolik att jag aldrig trodde det skulle kunna inträffa. Jag ifrågasätter starkt om Apple bryr sig om sina trogna kunder.

 

Det började med att jag hjälpte min son att köpa en 20 tum iMac G5 rev A (iMac #1) när den precis kommit ut på marknaden. Den häftigaste dator jag sett under mina 20 år som Mac ägare. Den höll ca 1 år innan den började stänga av sig själv. Med facit i hand vet jag Apple hade stora problem med power supply'en i dessa maskiner. Jag ringde Apple support som ville skicka in den på lagning. Den skickades till Lanmaster i Stockholm. Enligt Apple skulle detta inte kosta något men Lanmaster ville ändå ha betalt för frakten vilket jag vägrade. Efter många turer slapp jag betala frakten. Jag ringde efter en vecka till Lanmaster och frågade om den var klar. Vi hittar inget fel på den fick jag som svar. Mycket konstigt eftersom den stängde av sig själv flera gånger/dag. Jag sa, byt power supply för Apple har redan skrivit om detta på apple.se så det är tveklöst problem med power supply'et.

 

Lanmaster blev mycket otrevliga mot mig som kund och sa att jag minsann inte skulle lära dom deras jobb. Vidare sa dom att vi skall skicka tillbaka datorn för vi hittar inget fel. Jag sa att det kan ni inte göra för det innebär bara att jag måste skicka den ännu en gång. Lanmaster slängde på telefonluren i örat på mig och någon dag senare var datorn tillbaka hos mig. Den gick 20 minuter innan den stängde av sig igen. Under dom närmaste 2 timmarna stängde den av sig ett tiotal gånger. Hur Lanmaster kan ha missat detta är för mig en gåta. Jag ringde Apple och förklarade hur elaka dom varit mot mig och att datorn fortfarande inte var lagad. Apple beslutade då att byta ut den mot en G5 rev B (iMac #2) eftersom dom inte hade samma power supply problem. (Med facit i hand vet jag att detta inte stämmer). Och det kan man läsa om på apple.se som förlänger garantin på vissa serienummer i 3 år pågrund av detta.

 

Jag köpte kort därefter en likadan iMac G5 rev B (iMac #3). Trodde inte mina ögon då jag öppnade kartongen. Mitt i den fina 20 tums plattskärmen satt en grön klisterlapp!!! Och datorn verkade använd. Fingeravtryck överallt. Jag ringde Apple som bad om ursäkt. Jag hade tydligen fått en begagnad dator fast jag betalat för en ny. Apple har tydligen ett ställe på Irland som säljer ut begagnade Mac'ar. Jag fick en ny och denna dator höll ca 1 år innan power supply gav upp. Den skickades mycket motvilligt till Lanmaster och dom bytte power supply. På köpet fick jag tjutande fläktar som går upp i varv utan att jag ens sitter vid datorn och pressar den. Dessutom har den ett högfrekvent ljud som hörs i hela lägenheten, mycket jobbigt. Jag har krävt att få en Intel i utbyte men Apple säger blankt nej. Den skall tydligen in på reparation igen. Något jag totalvägrar.

 

Samtidigt brakade iMac #2 ihop. Samma fel som vanligt, power supply. Jag krävde även där en ny Intel men fick nobben.

 

Sedan fyllde min dotter år och jag köpte en Intel iMac 20 tum (iMac #4) till henne på dustinhome. Denna dator var trasig redan vid leverans. Så fort jag satte den i sleep läge och startade den igen så började skärmen att fladdra hysteriskt och så fortsatte den hur länge som helst, tills jag stängde av den. Jag kontaktade genast dustinhome och fick ej byta den. Den skulle lagas. Jag blev mycket irriterad och krävde en ny. Det gick så långt att jag var tvungen att blanda in en advokat som skrämde livet ur dom. Först då fick jag pengarna tillbaka. Min dotters födelsedag blev totalt förstörd eftersom hon inte fick sin dator.

 

Jag ringde då Apple butiken i Gävle och berättade vad jag varit med om. Och frågade vad dom hade för garantier ifall jag skulle råka ut för något liknande igen. Inga problem sa som, kom bara in i butiken, lämna din iMac och ta en ny med dig hem. Bra tänkte jag. Jag åkte därefter till Gävle och köpte datorn (iMac #5). Innan köpet pratade jag igenom samma sak igen bara för att vara på den säkra sidan. Fick samma svar, du kan vara lugn. Vi tar hand om våra kunder. Vi vill att Apple skall vara en totalupplevelse... (på vilket sätt undrar jag)

 

Tyvärr hade denna dator precis samma fel med skärmen efter sleep och jag ringde Gävle och bad om att få byta. Men då var det tvärnit! Gick så långt att jag tvingades prata med högsta chefen som sa. Mina anställda kan aldrig ha lovat dig detta för vi löser inte såna här problem på det viset. Jag tycker som kund att jag skall kunna lite på vad en anställd säger till mig. Det finns ingen anledning att ifrågsätta det. Efter många tråkiga turer så gick chefen med på att byta ut den till en dator som hade varit och vänt på en reklambyrå (iMac #6). Han försäkrade att den var oanvänd, något som jag aldrig kommer att få veta. Denna dator går fortfarande (men hur länge?) och min dotter är glad igen.

 

Jag var så frustrerad av allt detta så jag slängde iväg ett email till Steve Jobs. Trodde givetvis inte att någon skulle svara. Blev ganska häpen när jag fick ett svar, inte från Steve, men någon som sysslade med Costumer relations eller något liknande. Trodde äntligen att någon skulle ta mig på allvar och hjälpa mig. Men det blev tvärnit även där. Dom båda iMac G5'orna rev B skall repareras säger dom.

 

En Apple anställd ringde mig för några dagar sedan och skulle konstatera att det inte handlade om handhavandefel. Man tror ju inte sina öron längre. Jag är programmerare, webdesigner och datalärare, it-samordnare och har sysslat med datorer (Mac, PC och mycket annat) sedan 20 år tillbaka, handhavandefel? Jag berättade om alla problemen och han sa till min stora förvåning att det bara är 110 v supply'en i USA som har dessa problem. (Vad jag vet så är detta samma supply som känner av 110 och 220 automatiskt) Jag bad honom omgående att läsa om den 3-åriga förlängda garantin på apple.se men han vägrade och var otroligt stöddig.

Ända till han hittade sidan och insåg att han hade fel.

 

Han sa dock att detta är en högst akademisk fråga eftersom jag faktiskt fått power supply lagat. Jag blev riktigt förbannad och frågada om det är min sak som kund att utbilda Apple's support? Han bara babblade på och jag bad honom dra så långt han kunde. Krävde att han skulle ordna ett nytt telefonsamtal med en person som vet vad han pratar om. Jag har varken tid eller lust att försöka lösa problem på sandlådenivå.

 

Jag väntar fortfarande på att Apple skall ringa. Har åter igen krävt  att Apple byter ut dom båda G5'orna mot Intel. Där ligger ärendet just nu. Dessutom har en tangent på min sons spritt nya MacBook gott sönder. En dator som aldrig varit utanför hemmet. Vet inte längre vad jag skall tycka om Apple och hur dom behandlar sina trogna kunder... jag är på väg att ge upp...

488825[/snapback]

 

 

Oj oj oj har precis varit med om en liknade runda med apple angående min imac Intel som hade problem med trådlösa nätverkskort som fortfarande inte är åtgärdat från Apple.

Jag talade med höga ingenjörer på Apple USA där de konstaterade att något var inte riktigt rätt med det trådlösa kortet hastighet. Beviset är att min MacBook står exakt på samma plats som imacen gjorde och mycket bättre trådlöst hastighet än imacen varför är det ingen som kan svara på saken. En kompis hade en PowerBook som vi hade som test.

Detta lede till att jag bytte till en bärbar dator ( MacBook, Svart ) som har fungerat väldigt bra förutom lite mjukvara strul och knäppande i högtalarna men det är inget att göra åt det.

 

Det enda jag kan råda dig till är att jaga Apple dagligen och begär en lösning och en riktig kompensation. Det gjorde jag och efter stor möda fick jag en mycket bra kompensation av Apple, vilket lede till att jag gav Apple en sista chans med att prova en macbooken och jag fick en fullträff för datorn har fungerat 99%. 1% är för strul med mjukvaran och min mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

aj aj aj :tyst:

 

 

det låter inget vidare det där, själv har jag också bråkat med idioterna som sitter i Apple support. När jag sedan kontaktade MacForum på Föreningsgatan därför att Apple sa att min tre veckor nu dator skulle lagas där fick jag höra att jag säkert haft den i min skolväska med en massa tunga böcker, det var mitt fel att datorn gick sönder. (sprucket chassi, högfrekvent pip, hög värme och iLife som inte fungerade vad jag än gjorde)

 

 

Som tur var köpte jag inte datorn direkt av Apple utan via Media Markt. De spärrade upp ögonen och undrade om Apple verkligen sagt så. Två och halv minut senare gick jag därifrån med pengarna i handen, det var inget att bråka om alls.

 

Mitt råd till dig är att ligga på och fortsätta bråka. Hade jag varit du hade jag heller inte köpt nån mer dator från Apple, hur fantastiskt OS X än må vara så hade jag aldrig stått ut med 6 st trasiga datorer :bla:

 

Att skriva till konsumentverket eller gå till ARN kan kanske vara något, då Apple sedan MacBookarna fått riktigt dålig publicitet i Sverige, de vill säkert inte ha ännu sämre. Sedan kan du ju alltid slänga iväg ett brev till Sverker och SVT med programet PLUS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverker hade macbooken med i ett program. De hade försökt få kontakt med Apple men Apple USA har lagt munkavle på alla. Inga kommentarer från Apple blev resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Sverker hade macbooken med i ett program. De hade försökt få kontakt med Apple men Apple USA har lagt munkavle på alla. Inga kommentarer från Apple blev resultatet.

488962[/snapback]

 

 

hm jo jag såg det programet

 

 

inga kommentarer alls är ännu värre än nån dålig bortförklaring

 

om det skulle åka upp på tapeten igen så blir det ohållbart för Apple att återigen hålla tyst

 

pinsamt är bara förordet

 

visst för att Microsoft ofta gör bort sig, men de förnekar det iaf inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att alla på Apple som jag pratat med hela tiden säger. Oj vilken otur du har haft. Vi har inte upplevt detta med någon annan kund. Skitsnack säger jag. Detta är kvalitetsproblem av stora mått. Jag har läst om samma problem på hundratals ställen på nätet. Människor runt om i världen som har precis samma problem. Och som behandlas precis lika dåligt av Apple. Dessutom har Apple förlängt garantin pågrund av dessa fel. Hur kan det tolkas som otur? Men det vill Apple inte svara på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte till Applecare nu när jag bytte till nya imacen från G5'an som krävde reparation. (jag behövde inte gå via Apple då)

 

Nu undrar jag om Applecare verkligen kommer fungera eller om bortförklaringar från Apple gör "garantin" ogiltig?

Applecare är ett dyrt tillägg som borde vara gratis eftersom allt som står i det ska gälla enligt svensk konsumentlag. Apple USA bryr sig inte om andra lagar utan gör som de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis kollat igenom konsumentköplagen och hittar utan vidare 5 olika anledningar till att detta köp skall hävas. Det enda jag är osäker på är följande.

 

Hur många gånger har Apple (eller något annat företag) rätt att laga en vara?

 

Jag vet att för några år sedan så var det upp till tillverkaren att bestämma om en vara skulel lagas eller bytas ut. Detta ändrades dock för några år sedan så att det är kunden som bestämmer vad som skall hända.

 

Jag skall räkna upp alla punkter som gör att jag borde ha rätt till en ny vara:

 

När är varan felaktig?

 

Din vara är felaktig om:

- den inte stämmer överens med vad du avtalat om med säljaren.

 

I detta fall sa Apple att Rev B inte har power supply problem, men detta var inte sant.

 

- den inte kan användas till det den skall användas till.

 

I detta fall är det ju soklart så att jag inte kan använda varan.

 

- den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.

 

I detta fall är det så eftersom den skulle vara tyst när det gäller fläktar, vilket inte stämmer.

 

- säljaren inte upplyst dig om detaljer som du borde ha blivit upplyst om.

 

I detta fall är det så att jag blev lurad då ingen sa att det fortfarande var problem med power supply. Trots att jag särskilt frågade om detta.

 

- den avviker i något annat avseende från vad du borde kunnat förutsätta.

 

Den höll ett år pågrund av konstruktionsfel, är det tillräckligt?

 

- Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris.

 

I detta fall är det så att varan kostade närmare 20000:- Man tror att dem skall hålla längre än 1 år då.

 

Som jag ser det har Apple tagit på sig skulden för konstruktionsfel i och med att dom förlängt garantin för dessa problem. För om varan vore rätt konstruerad från fabrik så skulle det ju inte behövas en förlängd garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chksix,

 

Den känslan har jag också fått, att Apple har egna lagar. Jag tror att man måste lita på sig själv i det här läget och verkligen hävda sin rätt och hänvisa till konsumentköplagen. Oavsett om man råkar träffa på en och annan Apple support människa som hävdar motsatsen. Applecare ger jag inte mycket för. Skulle inte förvåna mig om dom hittar en anledning till att den inte gäller. Jag menar, jag har ju blivit anklagad för handhavandefel pågrund av ett fabrikationsfel som Apple själva förlängt garantin för. Så allt är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chksix,

 

Den känslan har jag också fått, att Apple har egna lagar. Jag tror att man måste lita på sig själv i det här läget och verkligen hävda sin rätt och hänvisa till konsumentköplagen. Oavsett om man råkar träffa på en och annan Apple support människa som hävdar motsatsen. Applecare ger jag inte mycket för. Skulle inte förvåna mig om dom hittar en anledning till att den inte gäller. Jag menar, jag har ju blivit anklagad för handhavandefel pågrund av ett fabrikationsfel som Apple själva förlängt garantin för. Så allt är möjligt.

488990[/snapback]

 

Kontakta komnsumentverket i din kommun, bara för att rådfråga. Dom är jättehjälpsamma och kan hjälpa dig kontakta ARN om det krävs. Jag har själv haft mycket strul med Apple...4 iMacs, 1 PB och 2 MBPs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att alla på Apple som jag pratat med hela tiden säger. Oj vilken otur du har haft. Vi har inte upplevt detta med någon annan kund. Skitsnack säger jag. Detta är kvalitetsproblem av stora mått. Jag har läst om samma problem på hundratals ställen på nätet. Människor runt om i världen som har precis samma problem. Och som behandlas precis lika dåligt av Apple. Dessutom har Apple förlängt garantin pågrund av dessa fel. Hur kan det tolkas som otur? Men det vill Apple inte svara på...

488977[/snapback]

 

Detta är jag också JÄVLIGT LACK på! Varenda gång man pratar med dem säger alltid" Nej men ojdå, det har vi aldrig hört om förut, alla kunder är otroligt nöjda. Under mina 20 år som säljare har jag aldrig hört om att man haft så mycket problem blablablabla..."

 

Blir så trött på dessa säljare osv. Tror de att vi är dumma i huvudet eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Vi köpte en Imac 17, med 2 gig rammine till min lillasyster i present.

Tog inte ens 1 min i OS X tills skärmen började flimmra. Och blev tvungen att ringa till Applecare för att fråga vad som kan vara problemet.

Efter 1 timmes daltande om skapa nya användare, och andra försök. Sa dom att jag skulle lämna in den till Inlife på Sveavägen för reparation. För dom hade tydligen aldrig hört någon som har haft problem med flimmrande skärmar.

 

Det första teknikern sa när vi hade berättat om att det var problem med skärmen som flimmrar. "Jaha en till som flimmrar", blev jag och min far lite fundersamma när han sa en till om flimmrar och frågade är det ett vanligt problem?

Svarade han ja det var ett vanligt problem, som oftast berodde på grafikortet eller något med "grat", vi hörde inte det sista pga var så hes.

Då sa jag till honom att dom på Applesupporten aldrig hade hört talas om det problemet innan och fick sitta över en timme med dom och prata med högre instanser. Och svara över 20 gånger ifall man verkligen såg flimmret. Och vägrade tro på att det var ett flimmer.

Teknikern gav oss verkligen ett fint svar tillbaks att dom på Applesupporten inte kan någon, att det var 18-20 åriga arroganta grabbar som inte kunde något om datorer. Och att han skulle skicka den direkt till Irland så ska dom skicka en ny data.

 

Sen nyss har vi ringt till Apple support ifall man kan få något i kompensation för den var mindre än 3 dar gammal och ska service redan.

Så svarar högsta chefen där bestämt att vi inte ska få något i kompensation, inte en ny data för dom ska försöka reparera den till den är fixad, bara skicka en helt ny data ifall inte kan lösaproblemet.

Och enda sättet att få en helt ny data av Apple svarade han, får ni häva det här köpet och beställa en ny data, eller gå och köpa en dell ifall ni vill.

 

Personligen börjar jag nu undra ifall Apple verkligen har så bra kvalitet på sina datorer verkligen.

Om de verkligen hade tagit dom tre dagar att sätta ihop den och kollat om ramminet fungerar så hade redan märkt att den flimmrar.

 

Ursäkta om det är lite dåligt skrivet är bara så himla arg och frustrerat på supporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Pröva att ring till Apples svenska huvudkontor och be att få prata med någon produktansvarig. Dom kommer antagligen villja koppla dig till supporten men kräv att få prata med någon ansvarig chef. Håller man bara vänlig ton och förklarar felen så brukar dom hitta nån lösning. Dom har lite mer att säga till om än dom som sitter på irland och sköter supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

det enda Apple i dagsläget gör bättre än konkurrenterna är mjukvaran, dvs OS X och iLife

 

annars är allt ihopskruvat för minsta möjliga pris och i Kina, hårdvara som de förövrigt tar överpris på

 

 

skäms Apple :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kontrast till allt som händer till alla macanvändare som har problem med inte bara Apples produkter utan även supportens kaxiga attityd som ger Apple bara mer problem än de redan har.

 

Mina rundor med apple har tyvärr varit ett par st 1 PowerMac G5, 2 st PowerBook G4 17, 1st iMac G5, 2st Intel iMac och en MacBook Pro 15- skadat hölje!. Alla med någon fel. 7st Totalt.

 

Men efter att ha fått en bra kompensation ( Inte utan stort motstånd ) så gav jag Apple en sista chans med en MacBook. Jag tog en medveten risk för jag hade hört att många hade fel med sina macbook’s vilket gjorde att jag var väldig tveksam till valet av datorn, men kunde inte motstå en svart liten gullig manick som är så snygg och kör Os X = Sotis Lisa.

Av någon oförklarlig anledning har gudarna börjat att le mot mig på grund av att min Sotis Lisa = MacBook fungerat så det ska ha gjort för alla andra, med andra ord inga problem så långt ögat når och örat kan höra.

 

Upplevelsen som kommer med Os X och iLife går inte beskriva utan måstes upplevas med hjälp av att använda Os X och iLife. Med andra ord att lära sig Apples filosofi = Enkelheten & Virusfri miljö harmoni mellan elektronik och människan hmm.….

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja Apples support är verkligen inget att hurra för

 

en enda gång har jag fått prata med en kunnig och trevlig kille

 

 

å andra sidan har jag stött på gräslig support hos bla. HP och Microsoft där den sistnämnda ville ha 900:- för att hjälpa mig

 

 

när jag ringde support så tog den en kvart innan jag fick svar på hur man tvångsavslutar iPoden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja Apples support är verkligen inget att hurra för

 

en enda gång har jag fått prata med en kunnig och trevlig kille

å andra sidan har jag stött på gräslig support hos bla. HP och Microsoft där den sistnämnda ville ha 900:- för att hjälpa mig

när jag ringde support så tog den en kvart innan jag fick svar på hur man tvångsavslutar iPoden

489236[/snapback]

 

Apple kanske borde se över sin support? Bla.a. inte skicka in danskar som man inte hör vad de säger..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga in en eloge till MacForum i Götet.

http://www.macforum.se/

 

Deras support var suverän när G5'an överhettade. Jag beskrev problemet noga och förklarade hur man kunde provocera fram det.

Han ställde upp datorn och körde igång alla mina tyngsta applikationer och lät maskinen gå tills den tröttnade. Det tog bara ett par timmar innan han ringde tillbaks och sa att den hade överhettats och stängt ner sig.

 

Tänk om andra ställen också hade sån support istället för att köra stormarknads stilen och tycka att en kund är en resurs tills han köpt varan, sen är han en belastning som måste glömmas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

De man har läst så är frågan om man ska köpa någon mac överhuvudtaget.

 

Är Imac bara skit eller har barnsjukdomarna försvunnit nu på dom version av Imac som finns nu?

 

Jag vet att saker kan gå sönder men om en grej går sönder efter 3 dagar borde man få en ny dator istället för den som har gått sönder men de är som vanligt dom vill ha tre försök på sig innan dom byter ut datorn.

 

Då kommer min fråga, ska man satsa på Imac eller köpa en PC :fundersam: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

De man har läst så är frågan om man ska köpa någon mac överhuvudtaget.

 

Är Imac bara skit eller har barnsjukdomarna försvunnit nu på dom version av Imac som finns nu?

 

Jag vet att saker kan gå sönder men om en grej går sönder efter 3 dagar borde man få en ny dator istället för den som har gått sönder men de är som vanligt dom vill ha tre försök på sig innan dom byter ut datorn.

 

Då kommer min fråga, ska man satsa på Imac eller köpa en PC :fundersam: ?

Du har haft otur, det kommer säkert att lösa sig. Samma sak kan ju hända med en PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bättre förr.......... :ThumbsUp:

haha håller med, jag har tillochmed tappat min imac g3 i golvet från typ 1 meters höjd, funkar prima ännu :).. dock var dom ju inte så snabba på den tiden :P..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Överlag är jag nöjd med min iMac jag har fortfarande problem med att inte kunna sätta datorn i viloläge utan den vaknar hur den vill när den vill och hur som helst. Supporten har inte gett vettiga svar på detta ...

 

Sedan köpte jag en iPod Nano som funkar klockrent, sambon har den nu.

Som uppgradering till Nanon köpte jag då en iPod 30Gb Video med docka och tjaa när man sätter den i dockan så slocknar inte belysningen alls. Den bara lyser och lyser, efter 2 samtal till supporten på ca 1,5 timmar har jag nu fått ett nummer och adress där jag kan lämna in den för repration ...

 

Jag är fortfarande rätt nöjd med hur sakerna är och fungerar, men vill ha rätt på mitt viloläge finns det någon som har detta problemet och löst det?

 

Hoppas att det löser sig för er med de stora problemen, jag vet att jag inte hade haft tålamodet eller mod nog att ge mig på Apple igen om jag råkat ut för de sakerna ni gjort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Men varför köper man dator efter dator om man är så missnöjd med kvalitet och service då? Jag går ju inte till en bilverkstad flera gånger om kompetensen saknas och servicen är undermålig. Jag tycker man ska ifrågasätta sitt eget omdömme, för att inte säga intelligens, om man gör samma misstag upprepade gånger utan att prova alternativen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...