Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gratis bokföringsprogram för Mac OS X?


MacAlex

Rekommendera Poster

Någon som vet ett gratis bokföringsprogram för Mac OS X? Helst svenska, MEN, det är inget jätteviktigt, klarar mig såklart med ett engelskt program också.

 

Väldigt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla www.unicell.se. Fula, men lättanvända program. (Iallafall UNI_BAS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla www.unicell.se. Fula, men lättanvända program. (Iallafall UNI_BAS)

489874[/snapback]

 

Kostar. :(:P Men annars verkar det hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Excel så kan du knåpa ihop något själv, har jag gjort..

Sök annars på Versiontracker, finns hur mycket som helst, beror ju helt på vad det ska omfatta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ett gratis bokföringsprogram för Mac OS X?

488755[/snapback]

Jag förstår inte det här med att det ska vara gratis. Att du vill ha något utan att betala måste betyda att det saknar värde för dig. Så varför efterfrågar du något som du tycker är värdelöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte det här med att det ska vara gratis. Att du vill ha något utan att betala måste betyda att det saknar värde för dig. Så varför efterfrågar du något som du tycker är värdelöst?

490135[/snapback]

 

hmm, intressant tanke :fundersam::fundersam:

men om man tänker på att man kan lägga pengarna på bio eller en dvd

istället så är ju gratis alltid att föredra, gratis är gott :kaffe::kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, intressant tanke :fundersam:  :fundersam:

men om man tänker på att man kan lägga pengarna på bio eller en dvd

istället så är ju gratis alltid att föredra, gratis är gott :kaffe:  :kaffe:

490742[/snapback]

Det där tror jag var en floskel av den där typen som mina amerikanska bekanta faller för så lätt. Den kom nog till i lite hastigt mod och är inte typiskt för telly alls.

 

Givetvis vill man ha saker och ting så billigt som möjligt. Det är alldeles naturligt. Dessutom finns det massor med saker som man inte betalat ett öre för men som man värderar oerhört högt och rent ändå. Allt från små guldprogram till datorn eller ett bussigt ord från nån till livet självt eller ens nära och kära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, intressant tanke :fundersam:  :fundersam:

490742[/snapback]

Man kan formulera om frågan: Varför är frågeställaren inte alls intresserad av program som är BRA utan bara de som är gratis, hur dåliga de än är?

 

Själv betalar jag gärna några hundra för ett program som funkar bra. Det stödjer utvecklingen av ännu bättre program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan formulera om frågan: Varför är frågeställaren inte alls intresserad av program som är BRA utan bara de som är gratis, hur dåliga de än är?

 

Själv betalar jag gärna några hundra för ett program som funkar bra. Det stödjer utvecklingen av ännu bättre program.

490859[/snapback]

Nej, man kan formulera frågan: Varför ska någon som ställer en enkel fråga plötsligt få moralkakor och kritik och tvingas att börja förklara varför han/hon ställer frågan över huvudtaget? Gratisprogram finns, och det betyder väl inte att den som gjort som tycker att dom är värdelösa. Eller ska man inte använda dom för att utvecklarna inte kräver pengar?

 

Låt folk ställa frågor som dom vill. Kanske formulerar dom sej inte exakt varenda gång, kanske har dom just nu inte en spänn, kanske frågar folk åt en kompis och har fått förhållningsorder, kanske har dom lagt ut 100.000 på program senaste året men vill just denna gång ha ett GRATIS program, kanske vill dom ha ett gratisprogram för att kunna jämföra med de fyra betalda program han/hon redan har, kanske går vederbörande på en kurs och ska kolla just gratisprogram, kanske.....

 

Om man plötsligt måste börja förklara varför man ställer frågor i det här forumet eller riskera kritik och lösa spekulationer om ens moral och värderingar, så slutar nog snart folk att fråga alls. Så snälla, låt folk fråga utan sånt här. Det är heller inte likt dig telly, så jag förstår inte riktigt varför detta plötsliga utfall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte det här med att det ska vara gratis. Att du vill ha något utan att betala måste betyda att det saknar värde för dig. Så varför efterfrågar du något som du tycker är värdelöst?

490135[/snapback]

 

Det måste betyda att jag tycker att kärlek är värdelöst - eftersom jag inte betalar för det. Och hur är det med naturupplevelser? Etc... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Nej, man kan formulera frågan: Varför ska någon som ställer en enkel fråga plötsligt få moralkakor och kritik och tvingas att börja förklara varför han/hon ställer frågan över huvudtaget? Gratisprogram finns, och det betyder väl inte att den som gjort som tycker att dom är värdelösa. Eller ska man inte använda dom för att utvecklarna inte kräver pengar?

 

Låt folk ställa frågor som dom vill. Kanske formulerar dom sej inte exakt varenda gång, kanske har dom just nu inte en spänn, kanske frågar folk åt en kompis och har fått förhållningsorder, kanske har dom lagt ut 100.000 på program senaste året men vill just denna gång ha ett GRATIS program, kanske vill dom ha ett gratisprogram för att kunna jämföra med de fyra betalda program han/hon redan har, kanske går vederbörande på en kurs och ska kolla just gratisprogram, kanske.....

 

Om man plötsligt måste börja förklara varför man ställer frågor i det här forumet eller riskera kritik och lösa spekulationer om ens moral och värderingar, så slutar nog snart folk att fråga alls. Så snälla, låt folk fråga utan sånt här. Det är heller inte likt dig telly, så jag förstår inte riktigt varför detta plötsliga utfall...

 

Vet att det här är jätte gammal tråd men jag ville ändå säga att det var väldigt bra sagt. Hatar också när folk hela tiden blandar in moralkakor och undviker att svara på frågan.

 

Förresten om någon fortfarande läser denna tråd och använder iOrdning så vore jag tacksam om du kunde berätta vad det kostar. Finns inte på deras sida tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är din vän... samt citerar iOrdnings hemsida "En licens för en användare för version 3 kostar 980 kr + moms. Då ingår support (per e-post), samt patchar och buggfixar i version 3.x. Du kan fortsätta att använda iOrdning 3 hur länge du vill, utan att betala något ytterligare. "
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
milongastar

iOrdning är jag kanonnöjd med!

 

Kopierat från iordning:

 

En licens för en användare för version 4 kostar 980 kr + moms. Då ingår support (per e-post), samt patchar och buggfixar i version 4.x. Du kan fortsätta att använda iOrdning 4 hur länge du vill, utan att betala något ytterligare.

 

Undrar om du nu behöver pynta ytterligare 980+moms för version 4 för det står ju inget om uppgraderingar...känns lite olustigt innan man köper för jag läste just unicell håller på med att pynta dyrt för uppgraderingar.

 

Är ute efter ett bra bokföringsprogram med fakturering för MAC, har inget emot att betala en engångsumma, men inte vill ja pynta varje år för en ny uppdatering. Verkar som det inte finns så många ute, därför nyfiken om någon som har iordning måste betala för uppgradering.

 

Unicell verkar ha stora problem med att installeras, har iordning samma problem?

 

tacksam för bra feeback..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierat från iordning:

 

En licens för en användare för version 4 kostar 980 kr + moms. Då ingår support (per e-post), samt patchar och buggfixar i version 4.x. Du kan fortsätta att använda iOrdning 4 hur länge du vill, utan att betala något ytterligare.

 

Undrar om du nu behöver pynta ytterligare 980+moms för version 4 för det står ju inget om uppgraderingar...känns lite olustigt innan man köper för jag läste just unicell håller på med att pynta dyrt för uppgraderingar.

 

Är ute efter ett bra bokföringsprogram med fakturering för MAC, har inget emot att betala en engångsumma, men inte vill ja pynta varje år för en ny uppdatering. Verkar som det inte finns så många ute, därför nyfiken om någon som har iordning måste betala för uppgradering.

 

Unicell verkar ha stora problem med att installeras, har iordning samma problem?

 

tacksam för bra feeback..

 

Jag uppfattar det som att patchar och buggfixar i ver 4.x likställer med uppdateringar dvs x.1 x.2 osv...

 

Men enda säkra svaret är att ringa och fråga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokföringsprogram är till för företag. Även om iOrdning skulle kosta 980 kr (momsen drar du ju av) per år (ev rimlig uppgraderingstakt) så borde du ha råd med det, annars har du på tok för dåliga marginaler i ditt företagande. Därmed inte sagt att du inte kan köpa ett billigare eller till och med gratis program. Använd det som funkar bäst för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hmm, intressant tanke :fundersam::fundersam:

men om man tänker på att man kan lägga pengarna på bio eller en dvd

istället så är ju gratis alltid att föredra, gratis är gott :kaffe::kaffe:

 

Ett bokföringsprogram använder man för att bokföra ens företags intäkter och utgifter, alltså pengar som är kopplade till ens företag.

Jag tror knappast man går på bio för företagets pengar, det kan bli problem med att förklara ett sådant tilltag för revisorn.

 

Om man vill ha ett program för att hålla koll på sin privatekonomi, ja då finns det flera program för detta - men termen "bokföring" syftar på den rutin som företag enligt lag måste utföra för att göra Skatteverket glada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om du nu behöver pynta ytterligare 980+moms för version 4 för det står ju inget om uppgraderingar...känns lite olustigt innan man köper för jag läste just unicell håller på med att pynta dyrt för uppgraderingar.

 

Version 4 kostar 980 kr exl moms och i det ingår kommande buggfixar och nya versioner av V4.

Om du däremot vill ha version 5 så får du betala för det när det kommer.

Detta är något som de flesta företag följer. Små uppgraderingar (buggfixar och mindre tillägg av funktioner) är gratis, men stora uppgraderingar kostar pengar.

 

Iwork 09 - iWork 11 kostar pengar, exempelvis.

 

Unicell verkar ha stora problem med att installeras, har iordning samma problem?

 

Jag har inte upplevt något problem med installation av iOrdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ett gratis bokföringsprogram för Mac OS X? Helst svenska, MEN, det är inget jätteviktigt, klarar mig såklart med ett engelskt program också.

 

Stelvio Bokföring Mini kostar 295 kr exl moms.

Stelvio gör en hel serie med ekonomiprogram för ens företagande.

 

Fördelen med svenska bokföringsprogram är att de redan är förladdade med svenska kontoplaner. De mer avancerade bokföringsprorgammen kan även hjälpa till med momsredovisning och skatteberäkning.

 

Eftersom olika länder har olika bokföringsregler anser jag att just bokföringsprogram bör absolut vara anpassat till det land som ens företag har sin verksamhet i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Ett bokföringsprogram använder man för att bokföra ens företags intäkter och utgifter, alltså pengar som är kopplade till ens företag.

Jag tror knappast man går på bio för företagets pengar, det kan bli problem med att förklara ett sådant tilltag för revisorn.

 

Om man vill ha ett program för att hålla koll på sin privatekonomi, ja då finns det flera program för detta - men termen "bokföring" syftar på den rutin som företag enligt lag måste utföra för att göra Skatteverket glada.

Bortsett från att många företag verkar ha ett lager biopresentkort att del ut vid behov så kan man ju faktiskt, om förtaget går med vinst istället för att köpa onödigt dyra prylar, plocka ut pengar ur företaget och bjuda någon snygging på bio.

 

Tvivlar på att en revisor skulle protestera mot det, om nu inte revisorn råkar vara gift med snyggingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...