Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, allt bara kraschar!

AndreasGibson

Recommended Posts

AndreasGibson

Nu är jag snart trött på det här!

Jag har varit macanvändare sen 1994 och varit med sen OS7 (tror inte jag upplevde sexan) och macen har väl inte alltid varit så stabilt. Kommer ihåg den där bomben och knappen omstart som jag tror aldrig funkade :superirriterad:

Efter bytet till OSX har ju det mesta gått på räls men på sista tiden har mina problem blivit värre och värre.

Jag tror att Azuerus har något med saken att göra, efter jag har börjat använda det programmet har datorn känts lite ostabilt. Jag vill bara tilläga för de som undrar att jag inte laddar olagligt. :ThumbsUp: För en musikfreak som jag är internet helt fantastiskt, i stället för att leta upp bootlegs på mässor eller skicka till varandra i stora kedjor finns allt på nätet. Så länge inga pengar byter ägare är inte bootlegs olagligt.

I alla fall så kraschar Azuerus ibland men på sistone har även findern börjat krascha tex. typ varann gång när jag högerklickar på ett dokument!

Även andra program börjar krascha, speciellt när Azuerus är igång i bakgrunden men även annars. När jag har skrivit det här har Safari kraschat en gång :armskeptisk: Jag har också fått ganska många kernel panics med högt fläktljud.

Hur hittar jag problemet enklast och hur underhåller jag macen? Spelar det någon roll att jag laddar på nätterna, jag läste nånstans att macen gör nåt underhåll mellan 3 och fem?

Jättetacksam för svar :geros:

Har du kört skivverktyg och kontrollerat skivan? Annars så brukar jag göra backup och installera om systemet när jag känner att det börjar köra ihop sig, går mycket snabbare och är säkrare än att försöka plåstra ihop systemet...

Fan, störigt.

Låter lite som ett trasigt minne. Testa att plocka ut etti taget och se hur datorn beter sig...

Kör AppleJack, LÄNK HÄR.

AndreasGibson

Tack för svaren redan, sover aldrig folk på det här forumet :chock:

Rember hittade jag igår men inte hunnit testa, tack för tipset med Apple Jack.

Efter tips i Mac World har jag laddat ner Onyx men har inte gjort så mycket mer än satt på debugmenyn i Safari. Kan jag göra något i det programmet för att min mac ska bli lite gladare?

För en musikfreak som jag är internet helt fantastiskt, i stället för att leta upp bootlegs på mässor eller skicka till varandra i stora kedjor finns allt på nätet. Så länge inga pengar byter ägare är inte bootlegs olagligt.

488649[/snapback]

Det är fel. Det är olagligt, även om inga pengar byter ägare. Du borde läsa på om begreppet "immateriella rättigheter".

http://europa.eu/scadplus/glossary/intelle...property_sv.htm

Du ska nog också kolla in lagen om upphovsrätt.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM

AndreasGibson

Ok, jag vet du har egentligen rätt :blushing: , jag är själv musiker och har även några poäng immaterialrätt på universitet så jag är medveten om det.

Men bootlegs har funnits sen början på musikindustrin och ses väl med blandade ögon av artister men de allra flesta har inte något speciellt emot det. I och med att det inte är pengar inblandade utan från början handlar om inbitna fans som bytte kassetband med varandra så förlorar inte artisten några potentiella pengar på det. Dessutom har de fans som gör det antagligen alla skivor ändå.

Nu har samma företelse flyttat ut på nätet vilket gör att man inte behöver känna den som känner den osv. för att få tag i den där brusiga Zappakonserten från 1973 med en tidig version av Inca Roads. :skondans: Men ett sådant fan som är intresserad av det kommer att köpa den konserten ändå om Gail Zappa får för sig att släppa den på riktigt någon gång.

Jag är som sagt medveten om det moraliska dilemmat men jag är bara otroligt musikintresserad och det är ett fantastiskt sätt att lära sig mer om en artist. :kaffe:

lol, rida på moraliskt felaktiga å fascistlika paragrafer får du väl göra telly82, du måt nog gott, men på bootlegs, där får du ge dig, skadar absolut ingen, de används bara som substitut när originalmaterialen är svåra att få tag på, eller som supplement till originalen

Xtorrent är nog den bästa bittorrent klienten för osx atm, transmission var king men sjabblade sig med lite prylar å får svårt å vinna tillbaka tappad mark.

så, byt ut azureus mot xtorrent. 

lol, rida på moraliskt felaktiga å fascistlika paragrafer får du väl göra telly82, du måt nog gott, men på bootlegs, där får du ge dig, skadar absolut ingen, de används bara som substitut när originalmaterialen är svåra att få tag på, eller som supplement till originalen

489129[/snapback]

han har ändå rätt, enligt svensk lag så är bootlegs olagliga. Visst, det är en extremt korkad lag, men det är så det är.

AndreasGibson
Här diskuteras det vilt om filbytarorogram utan att ngn stänger luckan  :ermm:

489177[/snapback]

Det var inte riktigt min mening :blushing:

Jag vill inte ge mig in på minerad mark så sluta gärna diskutera det i min tråd, tack. :ThumbsUp:

Min ursprungliga fråga var faktiskt problemet med datorn. Utan att ha något program igång så har jag provat att högerklicka flera gånger på ett dokument och finder kraschar typ var 4-5 gång!

Jag har även som sagt haft problem med att andra program också kraschar.

Jag har provat att starta felsäkert, zappa pram, reparera skivbehörigheter och köra de nattliga skripten men det verkar inte hjälpa. Är det någon som har något mer konkret tips.

marcushedenstrom

Har friserat tråden lite. Diskutera gärna programkrascher, torrents vara lagligt/olagligt, men tekniska diskussioner om bittorrent håller vi oss undan.

Har du testat mitt tidigarte tips att plocka ut minnena (ett i taget)?

Kan även vara HD som har det har blivit något fel på just där det ligger någon viktig fil. Har du provat scanna disken efter felaktiga sektorer? Vet inte om det finns inbyggt något sånt verktyg på mac.

Ursäkta att jag går lite off-topic, men jag måste fråga acc, var köpte du en macbook 15"? De existerar inte ^^.

AndreasGibson
Har du testat mitt tidigarte tips att plocka ut minnena (ett i taget)?

489373[/snapback]

Jag har inte hunnit det men jag provade programmet Rember som testar minnena och den verkar inte hitta något fel.

Minnena som sitter i är insatta från fabrik, 4 st 512 MB och dom verkar okej.

AndreasGibson

Tack för alla tips :kaffe:

Jag har som sagt använt Mac sedan 1994 men har aldrig installerat om systemet, vilket jag hoppas säger mer om mac än om lata mig :huh:

Därför undrar jag lite hur man går till väga; startar jag från cd:n och väljer nånting där som sköter det automatiskt? Alla program och dokument finns kvar antar jag, den formaterar inte hårddisken?

Tack för alla tips  :kaffe:

Jag har som sagt använt Mac sedan 1994 men har aldrig installerat om systemet, vilket jag hoppas säger mer om mac än om lata mig  :huh:

Därför undrar jag lite hur man går till väga; startar jag från cd:n och väljer nånting där som sköter det automatiskt? Alla program och dokument finns kvar antar jag, den formaterar inte hårddisken?

490416[/snapback]

No worries. Starta från CDn och välj arkivera/installera. Den installerar bara om systemet, alla filer och sådant är kvar.

(Backup om du är orolig, ska inte behövas men skadar ju aldrig).

AndreasGibson

Ok tack. Jag ska prova det så fort får tid.

Känns på nåt sätt lite tråkigt att behöva göra det. :deppig: Jag köpte mac en gång i tiden för att bara vara krativ med datorn och slippa oroa mig för tekniken bakom. Man går ju och skryter lite för windows-användarna om hur smärtfritt allt är och så händer det här!

Men man behöver ju inte tala om det för dom :whistling:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...