Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Se Jobs presentera Macintosh.


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Det där måste ha varit väldigt imponerande 1984. Jämför jag med min farfars IBM- PC från 1984 så är den där macen ljusår före när det gäller allt. Medans den där kör med fönster och ljud, så är allt farfars IBM-PC har DOS och pipljud. Och då var den ändå den värsta PCn som fanns då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön nostalgi!

 

Två reflexioner:

 

- Han visste att marknadsföra sig själv redan på den tiden, Steve Jobs!

 

- Coolt att de hade samma talfunktion 1984 som de har 2007! Frågan är om Apple var 20 år före på den tiden, eller 20 år efter idag???

 

:kaffe::kaffe::kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där måste ha varit väldigt imponerande 1984. Jämför jag med min farfars IBM- PC från 1984 så är den där macen ljusår före när det gäller allt. Medans den där kör med fönster och ljud, så är allt farfars IBM-PC har DOS och pipljud. Och då var den ändå den värsta PCn som fanns då.

488516[/snapback]

Jag tror att det är lite svårt att greppa hur sanslöst revolutionerande detta var när det kom 1984!

 

En dator som lät mig arbeta på ett sätt som vem som helst kan förstå. Att kunna skapa snygga saker genom peka-och-klick. Hörde ni jublet när bilden på schackbrädet i 3d kom upp. Människor hade ju aldrig kunnat drömma om att få se såna saker i en dator, och framförallt inte i en bordsdator.

 

Dom enda konkurrenterna på den här tiden var väl just yargnitz farfars IBM och då snackar vi verkligen ingenjörsutbildning för att få ut någonting vettigt på papper.

Jag gissar att det var denna skillnad som gjorde att all världens datanerdar började kalla Macen för en "leksak". Plödsligt bahövdes inte dessa människor när man behövde hjälp med att skriva ut ett brev eller liknande. Ren avundsjuka helt enkelt.

Trist att denna inställning fortfarande lever kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jäklar, folk blev helt till sig ju... gick bananas! :foralskad::borstatanderna::pompoms::skondans::rockapa::stjarnsmall::totaltgalen:

 

tråkit man inte varit me ända sen dess, måste varit en sjuk resa att upleva, jag menar, de e ball nu, men fy fan vad de kommit långt!

Undra hur de ser ut om 20 år, och undra om vi skulle bli lika sjövilda över o få se det nu... kul tid o finnas! (bortsett från allt annat mänskligt elände förståss)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer fortfarande ihåg när jag spelade Falcon och Mac Challenger på Mac Plus'en hemma hos päronen.

Liten svartvit skärm och kanske 5-10 fps. Det gällde att förutse vad simulatorn skulle göra när man rörde "joysticken" (Mouse stick).

 

Det var en söt liten tyst dator. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är lite svårt att greppa hur sanslöst revolutionerande detta var när det kom 1984!

 

En dator som lät mig arbeta på ett sätt som vem som helst kan förstå. Att kunna skapa snygga saker genom peka-och-klick. Hörde ni jublet när bilden på schackbrädet i 3d kom upp. Människor hade ju aldrig kunnat drömma om att få se såna saker i en dator, och framförallt inte i en bordsdator.

 

Dom enda konkurrenterna på den här tiden var väl just yargnitz farfars IBM och då snackar vi verkligen ingenjörsutbildning för att få ut någonting vettigt på papper.

Jag gissar att det var denna skillnad som gjorde att all världens datanerdar började kalla Macen för en "leksak". Plödsligt bahövdes inte dessa människor när man behövde hjälp med att skriva ut ett brev eller liknande. Ren avundsjuka helt enkelt.

Trist att denna inställning fortfarande lever kvar.

488626[/snapback]

 

ja men vi ska kanske inte glömma Atari... de var ju bättre än macen under de första åren, men sågs tyvärr bara som leksaker (huvudsakligen för att de marknadsfördes som sådana). Men jäklar vad Jobs kunde konsten att sälja en produkt redan då, slående likhet med dagens keynotes i sättet att presentera produkter. Och att paketera hårdvara med mjukvara i en enkelt fungerande enhet var ju redan från början affärsplanens centralpunkt. Otroligt konsekvent affärsidé över så lång tid (jämför t ex med Nokia som väl mestadels tillverkade kablar, däck och gummistövlar vid den här tiden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1984 var jag fem år gammal. Men runt 1987 satt jag mest hela tiden framför farsans SE (tror jag det var). Det var något ritprogram och en del spel som gamla "Lode Runner" och lite annat. Systemet var nummer 6.

 

När Apple släppte sin "Portabel" något år senare började man ana vart utvecklingen skulle gå, även om "Portabel" var allt annat än just vad namnet gav sken av.

 

Med II-serien började det verkligen likna något. Då var det färg och exern skärm, och med det slog ju bildbehandlings och layoutprogrammen (QuarkXPress, Pagemager och Photoshop) igenom.

 

Och detta var ju åratal innan Windows 95. Då satt man man Windows 3, som var sju svåra år och sju bedrövelser i jämförelse med Windows 95 och ännu värre jämfört med system 7.

 

Men det är ju inte förrän nu, när OS X visat musklerna, som man som envis macentausiast fått ordentlig upprättelse efter allt spott och hån från PC-folket.

 

Kul resa har det varit i alla fall.

 

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System Software upp till version 6 var riktigt bra sett till konkurrensen. Men sedan dess tycker jag inte att de varit direkt i framkant förrän de första OS X-betorna i slutet på 90-talet. När System 7 kom i början på 90-talet var det främst NeXTstep och Linux som var hett. Möjligen blev det lite bättre i och med den nya kärnan i OS 8.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1984 var jag fem år gammal. Men runt 1987 satt jag mest hela tiden framför farsans SE (tror jag det var). Det var något ritprogram och en del spel som gamla "Lode Runner" och lite annat. Systemet var nummer 6.

489207[/snapback]

Lode Runner! :wub: Jag satt och lirade det en hel sommar, och när höstterminen började på universitetet så såg jag små gubbar som sprang i textraderna i mina idéhistoriaböcker. Gubbarna kunde klättra uppåt eller falla ner i luckorna som bildades mellan orden! Helt sjukt beroendeframkallande! :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju nästan lite tårögd över detta... man blir liksom inte lika imponerad nu som förr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magiskt.

 

Elektriskt.

 

Jag blir fortfarande så rörd när jag ser ögonblicket då "MACINTOSH" seglar förbi på skärmen. Vid denna tid så var ju MS-DOS det mest tekniskt imponerande som fanns för vanliga hemanvändare. Att fått sitta med i publiken och se när skärmen lyses upp och musiken dånar fram... det måste ha varit en upplevelse man aldrig glömmer!

 

:blushing:

 

Kan någon, förresten, säga mig vad musikstycket som spelas vid denna keynote heter? Alla kan nynna den, men få vet var den kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon, förresten, säga mig vad musikstycket som spelas vid denna keynote heter? Alla kan nynna den, men få vet var den kommer ifrån.

489653[/snapback]

 

Jag trodde det men det var helt fel av mig :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det soundtracket till 2001 A Space Oddysey?

489752[/snapback]

 

Nä.. det stycket heter "Also spracht Zarathustra". Jag luskar vidare i denna fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stycket i reklamen: Vangelis, Chariots of Fire

 

Se Vangelis framföra det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det soundtracket till 2001 A Space Oddysey?

489752[/snapback]

Trodde först det också för början är väldigt lik men sedan när jag lyssnade på 2001 så va det ju inte det, men Priest har tydligen rätt svar :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Mr.Barbeque

Håller helt med, när MACINTOSH glider förbi över skärmen är det tårögdhet och gåshud här.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...