Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ibook + vila =krash


heathen

Rekommendera Poster

hej!

jag har en ibook g4 som krashar/låser sig när datorn ska gå i vila.

t.e.x om man stänger locket så blinkar det till en gång i vila lampan men sedan bara dör ibooken?

samma sak händer om jag går via äpplemenyn och väljer vila.

 

enda sättet att starta den igen är att dra ur strömkabel, plocka ut batteriet och låta den stå helt ström lös i ca 20-30sek innan den vill starta igen.

 

jag har provat att köra en reset på pmu utan resultat.

 

någon som vet varför den beter sig på detta vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är en trasig plistfil (inställningsfil) men vad den heter vete tusan... :fundersam:

 

Reparera Skivbehörigheter antar jag att du gjort, likaså att använda Skivverktyget på din installationsskiva och kört enbart Reparera Skiva.

 

Har du ett program som heter Applejack ? Om inte ladda ner det och installera som det anvisas.

 

Sedan startar du om datorn i Single User Mode, dvs "enanvändarläge" genom att hålla ner två tangenter, cmd (den med äpplet) och s.

Vänta tills all text rullat förbi, efter prompten skriver du

applejack auto restart

tryck enter, och låt datorn jobba helt själv, den startar om automatisk.

Sen får vi se om din dator blir bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där hade jag oxå problem med när ibooken var ny.

Såfor man kom åt expose hörnet med vilan, som jag inte visste fanns då, så la den av o vägrade starta på ca 20 sekunder. Det hände oxå att man kollade på en dvd och så gick skärmsläckaren igång(!?) och så la den av.

Lämnade in den två gånger, sen blev det bra, och har inte hänt sen dess. Tror dom bytte något andra gången... har för mig att dom aldrig var säkra på vad felet var, men efter allt pillande måste dom ha gjort något rätt iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

applejack gjorde ingen skillnad, verkar som om jag får leva med felet, min lilla sjukpension tillåter mig inte att lämna in datorn för reparation :(

 

hoppas bara att det inte händer nått mer med den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får fundera vidare på det, du ska inte behöva lämna in den, vi kommer nog på det :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några ideer till

 

Prova att zappa PRAM, det gör du så här:

 

Stäng av datorn.

 

Starta om datorn, och snabbt hålla ner 4 tangenter.

alt, cmd, p och r

 

Låt startljudet plinga 3 ggr, sedan släpper du upp knapparna och låter datorn starta upp.

 

 

Återkommer med fler "knep" om det inte hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är lite omständigare, och kräver att du kastar en del plistfiler, de återskapas igen efter att du startat om datorn

 

På hårddisken har du mappen Bibliotek post-113-1170939670_thumb.jpg

 

I den mappen finns det en mapp som heter Preferences, öppna den och leta upp post-113-1170939740_thumb.jpg

 

 

Öppna och lägg dessa två filer i din papperskorg, (eller ute på skrivbordet) post-113-1170939806_thumb.jpg

 

 

Därefter går du till din Hemmapp, den med huset på, i den finns det också ett Bibliotek och inuti den ännu en mapp som heter Preferences.

Leta upp en fil som heter post-113-1170939905_thumb.jpg och lägg den i papperskorgen.

 

Starta om datorn, och se om någon förbättring skett.

 

 

Nästa steg är annars att göra en Arkiv/Install, så får du en ny fräsch Systemmapp, lite mer pyssel, men är effektivt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu provat alla förslag, inklusive en hel ominstallation(formaterade och installerade) utan att problemet har försvunnit...

 

så antingen är det fel i firmware eller i hårdvaran :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, låter som hårdvarufel i så fall, har du monterat in extra RAM nyligen.

Kört Hardwaretest?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det första jag gjorde vara att köra hårdvarutestet men den fann inga fel.

 

jag har även plockat ur airport kortet och extra ram minnet och provat men med samma fel.

 

jag får nog leva med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
det första jag gjorde vara att köra hårdvarutestet men den fann inga fel.

 

jag har även plockat ur airport kortet och extra ram minnet och provat men med samma fel.

 

jag får nog leva med det...

488777[/snapback]

Prova med detta: "Resetting your Mac's PRAM and NVRAM". Studera vad som finns där och om det kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...