Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Video hackar på MacMini


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny MacMini, vid årsskiftet. Det blev den "billigare" processorn men med 1 GB RAM.

 

Jag har testat lite filmer för att se vad den klarar av men många filmer har lite hack i sig. Syns extra tydligt vid panoreringar. Filmerna är 4.4 GB och några flyter jättebra medans andra har det där pulserande hacket. Jag spelar upp dem i VLC.

 

Vet ni om det är hårdvaran som inte klarar det (konstigt eftersom vissa filmer fungerar) eller är det filmerna som är olika komprimerade?

 

För övrigt undrar jag om MacMini har support för DTS med tanke på att min receiver ställer om sig till DTS när vissa filmer spelas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt blandat. Har både exempel på 720p och 1080p samt "rena" DVD.

720p i QT fungerar jättebra men när det är DVD så måste det gå via VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt blandat. Har både exempel på 720p och 1080p samt "rena" DVD.

720p i QT fungerar jättebra men när det är DVD så måste det gå via VLC.

488337[/snapback]

 

 

1080p funkar inte så bra på en macmini...720p, är det apples qt filmtrailers? qt hd gallery?

 

Är vissa matroskafiler? (.mkv)

 

DVD borde ju funka bra i DVD Player.

 

Vad har du för skärm? den kanske inte är så snabb (lite ghost-effekt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fwiw; Jag kan också se hack vi vissa panoreringar, t o m på min DVD-spelare med originalfilmer.

 

Jag är rätt säker på att det har med komprimeringen att göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fwiw; Jag kan också se hack vi vissa panoreringar, t o m på min DVD-spelare med originalfilmer.

 

Jag är rätt säker på att det har med komprimeringen att göra!

488808[/snapback]

 

 

komprimeringen?? vad surrar ni om egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det inte med grafikkortet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det inte med grafikkortet att göra?

489068[/snapback]

 

 

nä, han säger ju att den hackar på en stationär DVD spelare med orginalfilmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte utläsa att han gjort? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte utläsa att han gjort?  :fundersam:

489096[/snapback]

 

 

"t o m på min DVD-spelare med originalfilmer."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"t o m på min DVD-spelare med originalfilmer."

489117[/snapback]

 

Carlsson skrev det ja, inte den förste frågeställaren :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlsson skrev det ja, inte den förste frågeställaren  :ThumbsUp:

489254[/snapback]

 

 

Du citerade ingen så jag antog att du kommenterade sista inlägget :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men datorn(Macen) klarar av att visa en hel del filmer och jag startar väl VOB-filen antagligen. Slänger in hela mappen i VLC och sen startar den. Och vissa hackar, andra inte. 1080p via QT fungerar bra.

Och jag vet att det ibland kan kännas hackigt på DVD-filmer via den vanliga DVD-spelaren men dessa hack är mycket tydligare.

 

Jag gissar att det är filmen som är annorlunda komprimerad. Men kan man se sån info på en film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1080p funkar inte så bra på en macmini...

488792[/snapback]

 

Jo, det gör det visst?!

 

Vad har du för skärm? den kanske inte är så snabb (lite ghost-effekt)

488792[/snapback]

 

Om det var fallet skulle hacken vara konstanta och inte uppstå sporadiskt, som de tydligen gör.

 

 

 

Ligger filmen på hårddisken eller spelar du upp den från en DVD? Är det köpta filmer eller "mindre" köpta?

 

Om de faktiskt ligger på en fysisk DVD, varför spelar du då upp dem i VLC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. skärmen är det inga problem med eftersom det gäller vissa filmer. Och de ligger inte på en fysisk DVD. Det är lagliga men gratis kan vi väl säga... jag tänker inte klaga därifrån jag fått dem.

 

Men eftersom många filmer fungerar bra med bra ljud och bild så undrar jag bara vad det är som gör att vissa är sämre, just i rörelsen. Storleken på dem är ca 4.4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att senaste VLC är hackigt, jepps. Nått litet fel är det.

 

MPlayer funkar mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
DistantHoller
Jag har köpt en ny MacMini, vid årsskiftet. Det blev den "billigare" processorn men med 1 GB RAM.

 

Jag har testat lite filmer för att se vad den klarar av men många filmer har lite hack i sig. Syns extra tydligt vid panoreringar. Filmerna är 4.4 GB och några flyter jättebra medans andra har det där pulserande hacket. Jag spelar upp dem i VLC.

 

Vet ni om det är hårdvaran som inte klarar det (konstigt eftersom vissa filmer fungerar) eller är det filmerna som är olika komprimerade?

 

För övrigt undrar jag om MacMini har support för DTS med tanke på att min receiver ställer om sig till DTS när vissa filmer spelas?

 

Svarar kanske lite sent, men ändå... Att det hackar vid panoreringar har inget att göra med om det är en dålig processor etc. det handlar om att det inte är lika många bildrutor per sekund som filmen är inspelad i. Tex kan en film ha 24 bilder per sekund medans din dator eller tv kör 60 eller 50 rutor per sekund.

 

Kan också ha att göra med att du kör en ntsc film på en pal tv, 60 bilder mot 50 bilder per sekund. Testa att ändra fram och tillbaka mellan PAL och NTSC i bildskärmsinställningarna (om den är kopplad till en tv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte datorn vara lite halvdålig på att deinterlacing av bilden?!

då kan den upplevas hackig

 

för kör man ett deinterlacefilter när man rippar in filmen med handbrake slipper man hackighet, om jag tänker på samma som dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...