Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lösenordsskydda mappar?


Vega

Rekommendera Poster

Hej,

 

Finns det något sätt att lösenordsskydda specifika mappar på datorn? D.v.s. inte hela hemmappen, utan bara vissa så det behövs skriva in lösenord för att komma in i dem. Eller om man kan ställa in att bara vissa användare kommer åt viss information.

Såg ett exempel på detta i filmen "the constant gardner", där de använder OS 9 (?) och har denna funktion.

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ändra vilka som ska tillgång till en viss mapp.

Äpple+i på mappen sedan ägare och behörigheter.

Annars så kan du göra en imagefil med lösen, är det säkrare alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd SÖK, finns några trådar om detta innan, med beskrivningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och hur gör man en image fil då.... kan ju vara intressant... tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och hur gör man en image fil då.... kan ju vara intressant... tack...

487926[/snapback]

Inne i skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh vad ni är besvärliga :lol: Har visat det i många inlägg...orkar inte visa det...nu ska jag :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh vad ni är besvärliga  :lol:  Har visat det i många inlägg...orkar inte visa det...nu ska jag  :nanakudde:

487952[/snapback]

Sov gott Poca, tror jag gör samma här, kryper ner till min honungslena :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Finns det något sätt att lösenordsskydda specifika mappar på datorn? D.v.s. inte hela hemmappen, utan bara vissa så det behövs skriva in lösenord för att komma in i dem. Eller om man kan ställa in att bara vissa användare kommer åt viss information.

Såg ett exempel på detta i filmen "the constant gardner", där de använder OS 9 (?) och har denna funktion.

 

tack på förhand!

487914[/snapback]

http://www.interdimensionmedia.com/widgets/widgetframe.html

Widget Abracadabra (en bit ner på sidan.

Lite obekväm/ologisk att använda, men annars smart.

Låser iofs inte mappar, men trollar bort dom så att dom inte syns. Den riktige Mac-gurun kan troligen komma åt innehållet ändå, men knappast vanligt folk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det något sätt att lösenordsskydda specifika mappar på datorn? D.v.s. inte hela hemmappen, utan bara vissa så det behövs skriva in lösenord för att komma in i dem. Eller om man kan ställa in att bara vissa användare kommer åt viss information.

 

Det är ju så från början (att bara vissa kommer åt visst).

Aktuell användare har en behörighet till det han äger (sitt) och en annan behörighet till det andra äger (andras).

Sen ingår oxå alla användare i olika grupper och dessa grupper har olika behörigheter till olika saker beroende på grupp.

< http://en.wikipedia.org/wiki/Permissions >

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ett underbar inbyggd tillgång, nämnligen Hjälp i menyraden.

Där kan få reda på mycket man undrar över

 

post-113-1170936548_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade åtkomsten som ni beskrev ovan. När jag ändrade tbx den så var mappen tom. Mina filer var borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...