Jump to content
Just nu i M3-nätverket

WC3 skirmish

Tobberoth

Recommended Posts

Fler här som spelar WC3? jag och mina kompisar har börjat spela lite tillsammans på LAN och märkt att datorn är helt sjuk. Vi var 3 människor med varandra mot EN dator motståndare satt på easy. Vi vann tillslut, men det var helt galet vad mycket som krävdes. Jag och en kompis samlade ihop våra armeer och anföll hans bas (detta var tidigt i spelet). Inte nog med att han lyckades försvara sin bas och slå ner våra armeer så vi fick backa, han kunde direkt skicka en jätte armé efter mig in i min bas och slå sönder den totalt...

Finns det någon patch så datorn slutar fuska? Eller finns det någon speciell taktik ni kan?

Anders Lundberg

Hemlig teknik: Öva! :P

Allvarligt, på Easy är inte datorn speciellt svår. På Hard tror jag inte den är ett dugg bättre, men den fuskar och får dubbel inkomst (varje peasant drar in dubbelt så mycket guld/trä per tillfälle)

Hemlig teknik: Öva! :P

Allvarligt, på Easy är inte datorn speciellt svår. På Hard tror jag inte den är ett dugg bättre, men den fuskar och får dubbel inkomst (varje peasant drar in dubbelt så mycket guld/trä per tillfälle)

487508[/snapback]

Definiera "inte speciellt svår". Om du med det menar ungefär "Extremt mycket svårare än fienden man möter i kampanjen på hard" så har du alldeles rätt iaf.

Jag har visserligen inte spelat WC3, men i både ettan och tvåan så fuskade datorn för fullt. Fast det känns som att det är likadant i de flesta spel av denna typen.

Det största problemet tycker jag är att datorn verkar bygga orimligt snabbt, plus att de alltid verkar veta exakt var på kartan motståndarna är. Man sitter där i godan ro och bygger sin lilla stad, och efter fem minuters speltid så kommer datorn med ett helt gäng gubbar och slaktar en. Game over!

Datorn fuskar utav helsike, men är också otroligt korkad. Är det en bra dag kan jag själv ta tre datorer på hard, så öva på! Och tänk på att Night Elves är bäst! :)

jag testade en omgång innan idag, både på frozen throne och utan expansion. Datorn är inte speciellt bra på easy eller normal. Insane däremot får man tänka en gång innan man attackerar även om det inte är speciellt svårt.

På kampanjen vet jag att datorn attackerar närmsta basen (vilket kan utnyttjas med att bara ha försvar där) och att datorn aldrig blir slut på pengar på svåraste nivån. Jag vet inte hur det är på de vanliga spelen, men antar att det är ungefär det som ställer in svårigheten.

Personligen tycker jag att banan Booty bay är bra att öva på, om man inte är så bra, eftersom det bara finns ett håll datorn kommer från samt att det är en liten karta, men med hyfsat stort avstånd mellan baserna (mer tid att förstärka sig om man förlorat en attack).

Vll man ha lite lättare går det ställa in så att man ser hela kartan hela tiden så behöver man inte bli överraskad av fienden. Efteråt kan man kolla på replay och se exakt var man förlorade med, om man vill :)

Datorn fuskar utav helsike, men är också otroligt korkad. Är det en bra dag kan jag själv ta tre datorer på hard, så öva på! Och tänk på att Night Elves är bäst! :)

487566[/snapback]

Det håller jag inte med om. Alla raser är bra fast på olika saker. Däremot kan jag hålla med om att nightelves antagligen är bland de bästa innan man lärt sig kontrollera alla enheter på ett effektivt sätt, eftersom de flesta gubbar slåss bra automatiskt (vilket tex orcs inte gör, när man möter air-units och har raiders)

WC3 är vansinnigt balanserat, mitt uttalande om Nattalverna var mer en personlig åsikt formulerad som ett faktum. Jag gillar alla andra lag väldigt mycket, men har aldrig vunnit så stort som med alverna. :)

hm.. Intressant.

Jag fick dra igång mitt wc3 frozenthrone med senaste patchen och köra en match mot easy. Och jag tror ditt problem ligger i att du måste öva.. Hittar inga fusk hoss han, fast jag tror inte att rusha mot datorn funkar, bättre att bygga upp en stor arme o sen slakta han.

glhf

Självklart fuskar datorn, Den vet redan var du är från start, Den reagerar absolut direkt om du expanderar din bas, Jag lovar det dröjer inte många sekunder innan den kommer och försöker ta död på det projeket. Men det är helt förklarligt, För att göra en datormotståndare svår måste den ha tricks, Så är det med alla spel.

hm.. Intressant.

Jag fick dra igång mitt wc3 frozenthrone med senaste patchen och köra en match mot easy. Och jag tror ditt problem ligger i att du måste öva.. Hittar inga fusk hoss han, fast jag tror inte att rusha mot datorn funkar, bättre att bygga upp en stor arme o sen slakta han.

glhf

491985[/snapback]

Han fuskar just för att det inte går att rusha honom, något som alla gör i riktig multiplayer på elite nivå. Problemet är att datorn bygger mycket snabbare än en själv. (fuska så du ser hela kartan och titta på datorn hela tiden.)

Jag har precis klockat datorn på insane och kan säga att de varken bygger hus eller units snabbare än vad spelare gör. Däremot får de dubbelt så mycket gold/wood än vad spelare får, vilket naturligtvis underlättar mycket.

Att datorn sedan vet exakt var jag är gör det också svårare.

Jag skulle gissa på att svårare svårighetsgrad på datorn innebär större sannolikhet att enheterna uppgraderas och att bättre enheter byggs. Är ganska säker på att jag sett datormotståndare på easy som inte uppgraderat sin main-byggnad och därför bara gör tier1-enheter (footman/rifle för människorna).

Datorn är svår för att man själv suger. Att enbart försvara sig kommer inte fungera i längden. Toward victory my friends!! :pompoms:

Den största fördelen som "datorn" (AI) har är att den styr varje unit som enskilt objekt. Tänk dig en armé på 50 blandade gubbar (Headhunters, Catapults, Grunts, Doctors, Shamaner, Spirit Breakers etc.). Att hantera dessa är inte lätt - du måste klicka på varje enskild för att de skall utföra en EGEN specifik order. Detta tar tid.

Datorn däremot har AI i VARJE unit, dvs. hans armé kan fördela femtio uppgifter samtidigt (en Shaman gör purge, en annan attackerar en Ghoul med lite liv, en Doctor gör stasis trap på smart ställe, en katapult tar ut tornen osv.). Ni förstår vad jag menar.

Att datorn fick mer guld/trä visste jag inte. Det tycker jag är fusk. Dock fixar jag två datorer på "Expert" ensam, so why bother! :skondans:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...