Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programmen avslutas hela tiden


Glaader

Rekommendera Poster

Jag har en nyinförskaffad G4 Dual 1,25 med 1,5 Gb RAM o 80 + 180 Gb hårddisk. På den kör jag OSX. Men jag har sjukt stora problem med vissa programvaror. Mail stängs ner så fort det har öppnats (programmet har oväntat avslutats). Samma sak med Safari. Samma sak med StuffIt. Så fort man ska expandera nå´n fil stängs det oväntat ned.

Dessutom har jag problem med att cd-luckan ofta inte svarar när man trycker på tangentbordets "eject-knapp". Jag har varit en duktig gosse och laddat ner alla uppdateringar, men det fortsätter krångla ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara plistfiler som är korrupta, gå in i din usermapps Bibliotek>Preferenser, och släng Plistfilerna för

de program som dummar sig, kan hjälpa ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat som en annan användare (ny profil), men problemen kvarstår. Kan dock inte svära på att problemet med eject-knappen kvarstår, för den har inte låst sig så här långt i alla fall. Men crasherna av programmen är likadana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pajar inte programmet om jag tar bort plist-filerna då?

De måste ju finnas där av någon anledning, och hur får man tillbaka dem om det blir katastrof? Måste man ominstallera allt på hela burken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plist-filerna innehåller information om programmets inställningar. Det som händer när man tar bort en plist är att inställingarna i det programmet återställs till som de var från början. Alla program skapar en plist-fil, om det inte redan finns en där. Så det är ingen fara att slänga dem, du kommer inte behöva installera om något.

 

Plist-fil-systemet är praktiskt om man tex vill lägga in en ny version av ett program. Då finns programmets inställningar sparade, så mna inte behöver ställa in allt igen.

Safari-bokmärken ligger inte i plist-filerna, så de försvinner inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker ju och flytta plist filerna till en annan mapp om du är osäker och vill ha kvar dem, du är säker på att det inte är så att dina program kraschar för att du starta dem via dockan och genvägarna inte stämmer?

 

Prova starta dem genom att gå till programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...