Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur funger det med filerhantering etc.


Krqagyzzz

Rekommendera Poster

Har ytterligare en fråga, denna gången handlar det om installation och nedladdning av program.

 

exempel, Firefox:

 

jag laddade ned firefox, det hamande på desktopen. Jag dubbelklickade på dmg-filen och installerade och körde igång firefox. allt kanon. Då jag var klar med surfandet för stunden så stängde jag ned FF och raderade installationsfilen som låg på skrivbordet. Då jag startade datorn en stund senare för att återigen gå ut en sväng på nätet var mitt installerade firefox som bortblåst..

 

vad håller jag på med? kan man radera en dmg-fil efter att man dragit igång programmet? Om man lägger ett program genom drag+släpp i ex applications, kan man då radera en dmg-fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste dra firefox-"ikonen" till applicationmappen ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har tagits upp ett otal gånger.

 

.dmg filer är det som tankas hem i många fall när man hämtar ett program.

 

DMG står för Disk Image och är en virtuell disk som lägger sig på skrivbordet. Datorn simulerar att du kopplat in en extern enhet (som en CD-skiva, extern hårddisk, ett USB-minne) och denna .dmg fil beter sig på exakt samma sätt. Det är alltså bara en "förpackning" som Pocahontas brukar kalla det :-). Den virtuella skivan innehåller filer som du ska antingen flytta till din egen hårddisk (till programmappen) eller så innehåller det en installationsfil som du ska dubbelklicka på.

 

Installation sker alltså på ett av två sätt:

1. Du drar programikonen till din hårddisk (programmappen är bäst) och när den väl ligger DÄR så dubbelklickar du på den filen som ligger på DIN hårddisk för att starta programmet.

2. Genom en installationsfil. Då drar installationsguiden igång och hjälper dig kopiera filerna till rätt ställe på sedvanligt sätt.

 

Oftast är det bara att dra och släppa en programfil som gäller i Macen. Det är mer sällan som det behövs ett installationsprogram och då gäller det mer komplexa program som t ex behöver installera typsnitt eller andra saker på lite andra ställen.

 

När du väl kopierat över sakerna du vill från den virtuella disken (.dmg) så slänger du alltså den (vilket i datorns värld tolkas som att du "matar ut" en extern enhet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, nu förstår jag... tack för att du svarade på den otaliga frågan ännu en gång.. kanske är dags för en klister på denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner IPobserver.... men jag kan inte bli av med den dmg-filen från skrivbordet. Jag försöker dra den till programmappen, men det går inte. Är det ngt särskilt med just det programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, nu förstår jag... tack för att du svarade på den otaliga frågan ännu en gång.. kanske är dags för en klister på denna?

487445[/snapback]

 

Det finns, den heter "allt för nybörjaren" Missa inte heller svenskutvecklade www.macforbeginners.com !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...