Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Har mina foton blivit endast 40k?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag fotograferar med min Canon Ixus och sen för jag över bilderna till min MacMini (har tidigare fört över till PC). Sen tar jag bort dem från kameran eftersom de ligger på Macen. Men nu när jag skulle maila dem till en kompis så ser jag att dem är jättesmå. Typ 400px i bredd och 40k i storlek. Jag hoppas att detta bara är någon thumbnail och att inte alla bilder blivit förminskade!? Jag har ju tagit bort dem från kameran.

 

Kan någon förklara detta och jag hoppas verkligen att bildern finns i riktig storlek, typ 1200px i bredd kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i mappen Bilder/iPhoto Library/Originals och kolla vad för storlek dom ligger på där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du gjort, var har du lagrat bilderna, vilket program har du använt och var hittade du de små bilderna?

 

Dessutom så har du ju säkert gjort regelbundna backuper. Du ska givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fotograferar med min Canon Ixus och sen för jag över bilderna till min MacMini (har tidigare fört över till PC). Sen tar jag bort dem från kameran eftersom de ligger på Macen. Men nu när jag skulle maila dem till en kompis så ser jag att dem är jättesmå. Typ 400px i bredd och 40k i storlek. Jag hoppas att detta bara är någon thumbnail och att inte alla bilder blivit förminskade!? Jag har ju tagit bort dem från kameran.

 

Kan någon förklara detta och jag hoppas verkligen att bildern finns i riktig storlek, typ 1200px i bredd kanske?

487082[/snapback]

 

Det kan vara mailprogrammet som har förminskat dem innan du ska maila dem. Även om du tagit bort dem från kameran så finns de kvar om du inte har fyllt kortet igen så finns det många recoveryprogram typ data rescue eller min favorit filesalvage. Kolla även att du inte har råkat ställa om kameran så att någon inställning är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid datorn men de ligger i mappen typ:

Bilder/IPhoto/Data/sen kommer mina undermappar

 

Och när jag tittar där i så ser jag filstorleken, och den är 40k. Men om jag tittar på bilderna via FrontRow så är de i bra kvalité. Så antagligen finns de i större originalvariant någon annanstans. Ska titta i den ni tipsar om, Originals.

 

Jag kopplade bara in kameran och då ploppade ett program upp, kan ha varit IPhoto, som frågade om jag ville kopiera över alla bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid datorn men de ligger i mappen typ:

Bilder/IPhoto/Data/sen kommer mina undermappar

 

Och när jag tittar där i så ser jag filstorleken, och den är 40k. Men om jag tittar på bilderna via FrontRow så är de i bra kvalité. Så antagligen finns de i större originalvariant någon annanstans. Ska titta i den ni tipsar om, Originals.

 

Jag kopplade bara in kameran och då ploppade ett program upp, kan ha varit IPhoto, som frågade om jag ville kopiera över alla bilder.

487317[/snapback]

Förmodligen är det iPhoto. Det är bäst att inte mixtra med mappinnehållet.

 

I iPhoto (INTE Finder) markerar du de bilder du vill skicka. Gå till "Exportera" i "Arkiv"-menyn. Välj panelen "Exportera Filer". Där väljer du vilket format du vill ha och vilken storlek (i pixlar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tittar nog på thumbnail-arna. Prova att exportera ut de från iphoto i stället. Skapa ett "album" med filerna du vill ha och välj "exportera". Välj filexport och sedan full storlek och så vidare.

 

(Ta sedan backupen alla pratar om :-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var 2a. :)

487345[/snapback]

Men det var nära att döma av klockslaget. :excl:

Du klår mig nog nästa gång. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du han t om formulera och strukturera dig bättre än mig. Så jag får nog ligga i lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid datorn men de ligger i mappen typ:

Bilder/IPhoto/Data/sen kommer mina undermappar

 

487317[/snapback]

Du tittar ju i helt fel mapp, läste du inte mitt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tittar ju i helt fel mapp, läste du inte mitt inlägg?

487487[/snapback]

 

Jo, men som sagt, jag är inte hemma vid datorn nu. Ska kolla den mappen så fort jag kommer hem. Ville bara skriva vilken mapp jag tittat i tidigare, där de endast är 40k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i mappen Bilder/iPhoto Library/Originals och kolla vad för storlek dom ligger på där.

487086[/snapback]

Men om Pretorian manipulerat bilden så ska han/hon väl inte titta i original-mappen?

 

Bättre att exportera från iPhoto och INTE gå in och rota i mappstrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om Pretorian manipulerat bilden så ska han/hon väl inte titta i original-mappen?

 

Bättre att exportera från iPhoto och INTE gå in och rota i mappstrukturen.

487526[/snapback]

iPhoto sysslar väl inte med icke förstörande manipulering så det är väl just orginalet som blir manipulerat. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om Pretorian manipulerat bilden så ska han/hon väl inte titta i original-mappen?

 

Bättre att exportera från iPhoto och INTE gå in och rota i mappstrukturen.

487526[/snapback]

Det är väll klart att man ska titta i originalmappen om man tror att bilderna har blivit för små för att utesluta problemet att bilderna har blivit för små.

Sedan är det väll ganska så bra att veta vart ens originalbilder ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll klart att man ska titta i originalmappen om man tror att bilderna har blivit för små för att utesluta problemet att bilderna har blivit för små.

Sedan är det väll ganska så bra att veta vart ens originalbilder ligger.

487571[/snapback]

Jo, men det är ju redan uteslutet:

"Men om jag tittar på bilderna via FrontRow så är de i bra kvalité."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju redan uteslutet:

"Men om jag tittar på bilderna via FrontRow så är de i bra kvalité."

487592[/snapback]

Missade det där :blushing:

Men nu vet han iaf vart bilderna ligger :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade det där :blushing:

Men nu vet han iaf vart bilderna ligger :whistling:

487602[/snapback]

:ThumbsUp::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, tittade i Original-mappen och där låg bilderna i högupplösning. Puh, vad skönt. Tack för hjälpen.

 

Måste jag ha kvar bilderna som är i liten storlek? För mig räcker det med Original.

 

Men när jag tittar via FrontRow så skulle jag vilja komma in i samma slags mappstruktur. Tex en mapp som heter "2006" och sen vill jag kunna välja en som heter "2007" men jag hittar ingen sån struktur i FrontRow. Där måste jag välja "Se senaste bilderna" eller något sånt för att se mappen "2007".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag ha kvar bilderna som är i liten storlek? För mig räcker det med Original.

488186[/snapback]

Ja. Mixtra INTE med innehållet i iPhotos mappstruktur. Det är som att BE om problem.

 

Vad gäller FrontRow så har jag ingen aning, aldrig kört programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, tittade i Original-mappen och där låg bilderna i högupplösning. Puh, vad skönt. Tack för hjälpen.

 

Måste jag ha kvar bilderna som är i liten storlek? För mig räcker det med Original.

 

Men när jag tittar via FrontRow så skulle jag vilja komma in i samma slags mappstruktur. Tex en mapp som heter "2006" och sen vill jag kunna välja en som heter "2007" men jag hittar ingen sån struktur i FrontRow. Där måste jag välja "Se senaste bilderna" eller något sånt för att se mappen "2007".

488186[/snapback]

Ett tips, rör inte mappen ~/Bilder/iPhoto Library/... Eller titta, men rör inte.

Mappen Data innehåller miniatyrer av bilderna (för att snabba på visningen).

Mappen Originals innehåller orginalen av bilderna.

Mappen Modified innehåller modifierade/redigerade bilder.

I övrigt finns en massa filer man inte ska pilla i, saker som används av iPhoto till att spara kommentarer, bildspelsinställningar och saker jag inte vet finns...

 

Sköt allt som rör bilderna från iPhoto, om du redigerar fel kan du välja Bilder>Återgå till orginal i menyn.

 

Vad gäller FrontRow kan du göra ett smart album i iPhoto som har ex. alla bilder från 2006 som är tagna med en Canon, så sorterar datorn automatiskt.

 

Alla bildspel och album kommer upp i FrontRow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacj för all info för en nybörjare.

 

Men jag vill gärna kunna styra i FrontRow att jag vill titta på bilder från mapp "X" och sen ska jag kunna backa ur den och välja en annan mapp med bilder. Jag menar, om jag om ett år har tusen bilder så blir det jobbigt att bläddra igenom ALLA dem när man tittar via FrontRow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacj för all info för en nybörjare.

 

Men jag vill gärna kunna styra i FrontRow att jag vill titta på bilder från mapp "X" och sen ska jag kunna backa ur den och välja en annan mapp med bilder. Jag menar, om jag om ett år har tusen bilder så blir det jobbigt att bläddra igenom ALLA dem när man tittar via FrontRow.

489413[/snapback]

Men du kan väl välja album i FrontRow????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacj för all info för en nybörjare.

 

Men jag vill gärna kunna styra i FrontRow att jag vill titta på bilder från mapp "X" och sen ska jag kunna backa ur den och välja en annan mapp med bilder. Jag menar, om jag om ett år har tusen bilder så blir det jobbigt att bläddra igenom ALLA dem när man tittar via FrontRow.

489413[/snapback]

 

FrontRow visar inte bilder som ligger i mappar...

Tanken verkar vara att du lägger alla bilder på ett ställe (iPhoto-bilblioteket). Sortera bilderna i olika album eller bildspel. Sedan kan du välja album eller bildspel i FrontRow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...