Jump to content
Just nu i M3-nätverket

mac-krash

Guest anonymacy

Recommended Posts

Guest anonymacy

Jag har alldeles nyss varit med om min första mac-krash. Så här gick det till:

Jag lämnar hemmet med extern hårddisk inkopplad, MSN-messenger står på med en konversation öppen och en pågående filöverföring. Har en spotlightsökning uppe också. När jag kommer hem en timma senare har skärmen gått i viloläge och eventuellt vilar diskarna. När jag rör på trackpaden vaknar burken till liv men stannar med tänkande pekare (den färgglada snurrande grejen) och det går inte att göra någonting. Jag väntar i 10 minuter och inget händer... Jag får starta om datorn med huvudströmbytaren och sedan går den igång igen så verkar allt som vanligt. En fel upptäcker jag dock; det går inte att göra några sökningar i Spotlight. Vad jag än söker på bland program och filer så hittar den ingenting...

Nån som varit med om nåt liknande? Åtgärder? Hur fixar man Spotlight?

Jag har alldeles nyss varit med om min första mac-krash. Så här gick det till:

Jag lämnar hemmet med extern hårddisk inkopplad, MSN-messenger står på med en konversation öppen och en pågående filöverföring. Har en spotlightsökning uppe också. När jag kommer hem en timma senare har skärmen gått i viloläge och eventuellt vilar diskarna. När jag rör på trackpaden vaknar burken till liv men stannar med tänkande pekare (den färgglada snurrande grejen) och det går inte att göra någonting. Jag väntar i 10 minuter och inget händer... Jag får starta om datorn med huvudströmbytaren och sedan går den igång igen så verkar allt som vanligt. En fel upptäcker jag dock; det går inte att göra några sökningar i Spotlight. Vad jag än söker på bland program och filer så hittar den ingenting...

Nån som varit med om nåt liknande? Åtgärder? Hur fixar man Spotlight?

487008[/snapback]

För att bygga om Spotlight så ska man kunna använda MainMenu. Jag har skrivit in den länken ett par gånger i olika trådar men det verkar vara ett bra program för enklare felsökning. Gränssnittet är smidigt och enkelt också. Skriv gärna ett svar ifall det funkar eller ej!

Ett gammalt knep för att bygga om Spotlight är annars att gå in i systeminställningarna för spotlight och lägga till hela hårddisken på integretetslistan. Logga sen ut och in och ta bort den igen så kommer hela disken att indexeras.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...