Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad tycker du om Vista


macmonstret

Så vad tycker du?  

147 medlemmar har röstat

  1. 1. Så vad tycker du?

    • Fult
      25
    • Lika fult som xp
      20
    • snyggt
      62
    • jättesnyggt
      11
    • vet inte
      22
    • Ser ingen skillnad mellan Vista och Tiger (pure rippoff) :lol:
      7


Rekommendera Poster

Tycker själv microsoft har lyckats väldigt bra, ser riktigt snyggt ut, hur ska man beskriva det, macigt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja gränsnittet i Vista är riktigt fräckt

 

tyvärr märks det på prestandakraven :cry:

 

ska uppgradera min HP iaf, tror Vista kommer bli bra mkt bättre än XP

 

 

EDIT: Gör jag bara för att jag får uppgraderingen gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör vista i parallels just nu och tycker faktiskt det är aningens lite lulligt...men MYCKET bättre än XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör vista i parallels just nu och tycker faktiskt det är aningens lite lulligt...men MYCKET bättre än XP

486392[/snapback]

Tänk dock på att i Parallels så kan du inte använda Aero, alltså allt ögongodis som kommer med i Vista. Så ingen rättvis bedömning :)

 

Själv tycker jag nog Vista är snyggt, finns några saker jag inte gillar dock, såsom att enda sättet att se om ett fönster är aktivt är skuggningen samt att stänga-knappen "lyser" rött, helt idiotiskt. Inte helt lika idiotiskt i OS X, märks mer skillnad där. Men ja... hade gärna haft något som i Beryl/Compiz i Linux, att de inaktiva fönstren blir säg, en smula desaturerade, eller något snäpp mörkare/transparenta, något som mer särskiljer dem ifrån det aktiva iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör vista i parallels just nu och tycker faktiskt det är aningens lite lulligt...men MYCKET bättre än XP

486392[/snapback]

Hur ser vista egentligen ut utan aero glass? Kan du lägga upp en skärmdump?

 

Tänk dock på att i Parallels så kan du inte använda Aero, alltså allt ögongodis som kommer med i Vista. Så ingen rättvis bedömning :)

 

Själv tycker jag nog Vista är snyggt, finns några saker jag inte gillar dock, såsom att enda sättet att se om ett fönster är aktivt är skuggningen samt att stänga-knappen "lyser" rött, helt idiotiskt. Inte helt lika idiotiskt i OS X, märks mer skillnad där. Men ja... hade gärna haft något som i Beryl/Compiz i Linux, att de inaktiva fönstren blir säg, en smula desaturerade, eller något snäpp mörkare/transparenta, något som mer särskiljer dem ifrån det aktiva iaf.

486538[/snapback]

Tycker din beskrivning av inaktiva fönster i vista låter exakt som os x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer liten screen utan aero

post-14391-1170785686.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Allt för "amerikans" överprål, vet inte när det är dags att sluta, lull lull krafs för min smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer liten screen utan aero

486948[/snapback]

 

Har inte kört vista personligen än, bara sett på film och bilder.

 

Ska jag döma det från denna bilden så usch. inte min smak. För mycker, rörigt, och en grej jag stör mig på med windows är typsnittet, fonterna som används. Sjukt fula.

 

Btw, vet att det inte är med Aero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desingen är snygg, men jag tycker inte om gränsnittet i Windows. Tycker att de borde skippa det helt och gå över till Linux/Mac-inspirerat gränsnitt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Vista är snyggt, lite plottrigt ibland och inte lika rent som OS X. Men utseendet kan man ju ändra hur man vill nästan och smaken är som baken. Men det grymma är ju alla nya funktioner så som startmenyn som är mycket bättre enligt mig och dess sökfunktion som nu funkar som OS X spotlight, dvs att man även kan starta program därifrån och starta sina filer. Sen är ju brandväggen förbättrad och sen Windows Defender (spyware remover, som inte behövs i OS X men alla som sitter i Windows bör köra något sådant program ibland). Sen gillar jag den nya "bläddraren" när man ser alla fönster som man ser bläddra förbi, något som jag skulle vilja se i OSX.

 

Sen finns det ju andra saker o testa så som bitlocker (finns bara i Ultimate versionen vad jag förstått). Men efter ha haft Vista på min mac nu i ca 1 månad Business versionen så föredrar jag OS X som jag dock bara använt i 1 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker expose krossar fönsterbläddringen ganska så hårt faktiskt i användarvänlighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på hur mycket pengar microsoft har lagt ner på det där operativsystemet borde deras chefdesigner bli straffkn*llad med en kaktus.

 

helt ärligt.

 

de kunde gjort något betydligt smartare/roligare/originellare för de pengarna.

 

 

men det är ju tur att windowsanvändarna kan ha transparenta ikoner i systemet de oxå...såhär 10år senare.

det behöver ju inte betyda att just allt MÅSTE vara transparent och glansigt bara för det.

särskilt eftersom apple kört den stilen sedan 2000. det kan ju vara roligare att variera sig lite.

 

det är i klass med werthers original och dubbad ariel-ultra reklam...inte helt på topp mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker din beskrivning av inaktiva fönster i vista låter exakt som os x.

486921[/snapback]

Två knappar mer som ändras i OS X :P Samt även lite extra "borders" som ändras. Men som sagt, hade uppskattat mer skillnad även i OS X, det som jag använde i Compiz/Beryl var underbart, fönstren blev mer transparenta, mörkare och mer desaturerade ju "äldre" de var, underbart i användarvänlighet sett.

 

tycker expose krossar fönsterbläddringen ganska så hårt faktiskt i användarvänlighet

487089[/snapback]

 

Sant, det i Vista är ju bara en lite snyggare ALT-Tabbning.

 

men det är ju tur att windowsanvändarna kan ha transparenta ikoner i systemet de oxå...såhär 10år senare.

487130[/snapback]

XP har stött semitransparens på ikoner sen i början, transparenta ikoner har väl alltid funnits?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört vista personligen än, bara sett på film och bilder.

 

Ska jag döma det från denna bilden så usch. inte min smak. För mycker, rörigt, och en grej jag stör mig på med windows är typsnittet, fonterna som används. Sjukt fula.

 

Btw, vet att det inte är med Aero.

486956[/snapback]

 

Har heller inte sett det på andra sett än du, men kan ändå konstatera att aero glass är mycket snyggare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Är det bara jag som anser att aero glass faktiskt förfular Vista?

488389[/snapback]

 

 

ja :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får säga vad man vill om Vista, men snyggt är det. Jag gillar också att de har valt att lägga sin Dashboard på skrivbordet. Det förhöjer vissa grejer, som en photocast passar väl bäst när man ser den hela tiden? Designen ligger ju också perfekt eftersom den är anpassad efter deras största målgrupp, vanliga människor. Där ska det vara fint, moderiktigt, och styligt, vilket de har lyckats med.

 

Tycker att M$ har kommit enormt långt sen XP. Jag fattar heller inte alla som är superanti till vista. Snart är vista full standard och de flesta windows användare kör det, det är bara att inse, sällan att man bara klarar sig med Mac OS och Linux/Unix. Windows är störst och tills det försvinner så kommer man att behöva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde ju Beta 2 fram till Final av Vista men bytte sen till OS X och det är det bästa jag har gjort.

 

Några saker jag tycker suger med Windows och en del nya saker i Vista.

 

1. Installera program och de lägger sig över allt i systemet och efter många program-installationer så återstår det bara en formatering för att få det rent.

 

2. I Windows Vista så har dom rört till allt mer än det var i XP så att utföra något tar onödigt lång tid.

 

3. User access control har jag för mig det heter som poppar upp en massa säkerhets rutor så fort man ska göra något fungerar riktigt dåligt men det kan bero på att programmen inte var/är gjorda för Vista än.

 

4. Deras nya häftiga flipp funktion i Vista där man slänger upp ruterna på ett snyggt sätt är bara snyggt men man ser knappast vad det är för saker man har igång och får ingen överblick så som i OS X.

 

5. Funktionen finns i OS X och fanns i tidigare Windows versioner där man kunde välja vilka program man ville installera under installationen som är borttagen sen XP lanserades om jag inte helt miss minner mig.

 

6. Varför och åter ingen varför bygger man inte in ett program som spärrar dessa virus mm som finns så de inte kan lägga sig på hårddisken, Det vore ju den smartaste lösningen så blir man ju av med en massa skit, Man skulle ju även spärra skit programet Error Sefe :superirriterad: .

 

Vore det såhär skulle jag kunna tänka mig att köra Windows igen.

Vore Windows´s Kontrollpanel lika smart uppbyggd som OS X´s Systeminställningar så skulle det gå mycket lättare att ställa in dator.

 

Det borde vara på samma sätt man installerar program i OS X så man slipper programmen över hela hårddisken.

 

Ett inbyggt program som uppdateras då och då med spärrlistor mot virus så de inte kan skrivas till hårddisken / hårddiskarna.

 

hehe blev rätt långt men det är vad jag tycker iaf :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som anser att aero glass faktiskt förfular Vista?

488389[/snapback]

Frågan du ställer förutsätter att det måste finnas någon slags skönhet i Vista. Bara för att man toppar en dogpile med grädde har man inte fått någon crème de chocolat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...