Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

16:9 och Mac


magnesund

Rekommendera Poster

Hur kommer det sig att upplösningen på en iMac (exempelvis) inte exakt motsvarar kvoten 16/9? Det är samma sak på min TV, som visar 1366/768. (När jag kopplar min iBook till denna TV blir det 6 pixlar mindre horisontellt, av okänd anledning). Är inte standarden 1280/720 när det gäller HDTV i 720p?

 

Finns det förresten någon nackdel att koppla datorn till TVn genom VGA-ingången jämfört med de digitala varianterna? Det blir samma upplösning hur som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att upplösningen på en iMac (exempelvis)  inte exakt motsvarar kvoten 16/9? Det är samma sak på min TV, som visar 1366/768. (När jag kopplar min iBook till denna TV blir det 6 pixlar mindre horisontellt, av okänd anledning). Är inte standarden 1280/720 när det gäller HDTV i  720p?

 

Finns det förresten någon nackdel att koppla datorn till TVn genom VGA-ingången jämfört med de digitala varianterna? Det blir samma upplösning hur som helst?

484278[/snapback]

VGA ger nog inte samma höga kvalité, tror jag (DVI är digital och alltså exakt, VGA är på måfå)

 

Vore intressant att veta om man kan få ordning på det där med 16/9 och 16/10 för min Mac mini med 30" visar en tråkigt dåligt bild…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte späda på den här tråden med en fråga till i samma ämne, ungefär.

 

Jag har en intel macbook, och har alltså en mini-dvi som out... Jag skaffade en adapter för mini-dvi -> video, vilket funkar fint på min vanliga 28" rör-tv. Men, när jag kör den uppsättningen in i en 38" HDTV så blire ju inte riktigt samma kvalité, tyvärr. Skulle det vara möjligt att skaffa en mini-dvi -> dvi adapter, o där på sätta en dvi -> hdmi?

 

Eller det kanske bara är helt onödigt, för macbooken kanske inte kan pressa ut så fin kvalité iallafall?? Vad kan jag köra för upplösning på mini-dvi porten överhuvudtaget?

 

tack o hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Hur kommer det sig att upplösningen på en iMac (exempelvis)  inte exakt motsvarar kvoten 16/9? Det är samma sak på min TV, som visar 1366/768. (När jag kopplar min iBook till denna TV blir det 6 pixlar mindre horisontellt, av okänd anledning). Är inte standarden 1280/720 när det gäller HDTV i  720p?

 

Finns det förresten någon nackdel att koppla datorn till TVn genom VGA-ingången jämfört med de digitala varianterna? Det blir samma upplösning hur som helst?

484278[/snapback]

 

Vet inte exakt vilka upplösningar som stödjs ut från din dator, det beror på grafikkortet. Vad det gäller DVI så är det som sagt en digital signal till skillnad från VGA-signalen, så kvaliteten är förstås betydligt sämre eftersom den måste gå via en D/A-omvandlare först, och sedan via en A/D-omvandlare i TV:n för att åter bli digital. Är precis samma sak som med en signal från en DVD eller digitalbox. Skillnaden i kvalitet varierar stort på olika TV-apparater, men sämre blir det alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...