Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spionprogram på Macen...


Axelman

Rekommendera Poster

Efter att ha läst DEN HÄR artickeln om spionprogram, undrar man hur mycket Macen är utsatt för. Kan det vara lagligt att smyga in ett program utan användarens vetskap? Trots att man accepterar licensvillkoren får man ju något man inte trodde man fick eller ville ha. Någon visade i en tidigare tråd att det finns de som tror att Google är ett spionprogram i det att den bevarar information som den egentligen inte har rätt att bevara eller anledning heller för den delen... Kan vi få en genomlysning av ämnet av forumets självutnämnda kamikatzeåsiktsinkastare! (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Tja, det finns nog. Kring Hotline 1.9 t ex, går det vilda rykten som säger att det är spyware. Och att det finns flera program som så att säga "ringar hem" trots att man inte bett den om det är nog ett faktum snarare än rykte.

 

Google anklagas för en massa saker men det mesta är bara snack från dom som känner sig lurade på konfekten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns nog. Kring Hotline 1.9 t ex, går det vilda rykten som säger att det är spyware. Och att det finns flera program som så att säga "ringar hem" trots att man inte bett den om det är nog ett faktum snarare än rykte.

 

Google anklagas för en massa saker men det mesta är bara snack från dom som känner sig lurade på konfekten ;)

Hotline 1.9 är nu mera Open Source så man kan själv inspektera och rekompilera om man är misstänksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns nog. Kring Hotline 1.9 t ex, går det vilda rykten som säger att det är spyware. Och att det finns flera program som så att säga "ringar hem" trots att man inte bett den om det är nog ett faktum snarare än rykte.

 

Google anklagas för en massa saker men det mesta är bara snack från dom som känner sig lurade på konfekten ;)

Hotline 1.9 är nu mera Open Source så man kan själv inspektera och rekompilera om man är misstänksam.

Ja, just det, det kan man ju. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns nog. Kring Hotline 1.9 t ex, går det vilda rykten som säger att det är spyware. Och att det finns flera program som så att säga "ringar hem" trots att man inte bett den om det är nog ett faktum snarare än rykte.

 

Google anklagas för en massa saker men det mesta är bara snack från dom som känner sig lurade på konfekten ;)

Hotline 1.9 är nu mera Open Source så man kan själv inspektera och rekompilera om man är misstänksam.

Och alla dem som inte kan det då?

 

Well Adobe sviten skickar väl lite info till Adobe också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om man inte tar bort filerna som sköter om det, det är så att säga extramaterial i ~/Library/Application Support/Adobe eller /Library/Application Support/Adobe, så det borde varken va farligt eller olagligt.

 

Och jag visste inte att Hotline hade blivit Open Source, förut var det ju väldigt dolt liksom. Men det var ju en trevlig nyhet. Fast jag föredrar Frogblast nu när threaded news fungerar. Är ju rätt meningslöst med Hotline utan nyheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar inte ta så hårt på detta. Ska man strunta i att bry sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liksom inte hört talas om nåt på mac som spionerar o har sig så jag bryr mig faktiskt inte, Netbarrier med content filter grejen kanske är nåt för dig :)

 

Den dagen jag hör talas om "spyware" i en större utsträckning till MacOS så ska jag börja bry mig :) Men då kommer det säkert bra verktyg liknande Adaware (för win) som tar bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mest snack även på Windows eller är det ett reellt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mest snack även på Windows eller är det ett reellt problem?

På Windows är det väl ett problem faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöar det ned datorn, eller skadar spyware datorn? Eller består problemet bara i att någon får info som man inte skulle ha haft? Om jag förstår artickeln rätt verkar det vara ofarlig information som spywaren hämtar. Otrevligt iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöar det ned datorn, eller skadar spyware datorn? Eller består problemet bara i att någon får info som man inte skulle ha haft? Om jag förstår artickeln rätt verkar det vara ofarlig information som spywaren hämtar. Otrevligt iofs.

Tja på en lite modernare dator så kvittar det väl iofs men ja den skickar ju massa info som inte borde skickats övh egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om man inte har brandvägg eller sitter bakom en router så är det ett problem med Win XP. En polare som suttit med ADSL helt utan IP-maskering i ett halvår eller så körde ett program som letar upp och tar bort spyware och trojaner... den hittade runt 80 mer eller mindre jobbiga saker. Och han är ändå en försiktig och sansad datoranvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har brandvägg eller sitter bakom en router så är det ett problem med Win XP. En polare som suttit med ADSL helt utan IP-maskering i ett halvår eller så körde ett program som letar upp och tar bort spyware och trojaner... den hittade runt 80 mer eller mindre jobbiga saker. Och han är ändå en försiktig och sansad datoranvändare.

Kan bara hålla med.. XP suger rejält när det gäller spyware mm.. sitter bakom en pc just nu och för ca 2 mån sen blev jag tvungen att omistallera op systemet då nedladdning från en kompis FTP fick på halvfart ... dettta bekräftades då det gick dubbelt så fort efter ominstalleringen... har nu en brandvägg och antalet attacker med olika försök att installera backdoors mm har varit helt otroligt många,.. ska nu gå över till mac igen,,, hade imacen för 1,5 år sedan och köpte då en PC och sa att jag aldrig skulle köpa en Mac igen men nu är det kört.. Mac är bäst helt enkelt... sjukt och sant... :D

 

Cheers

 

Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit nu i två dagar och arbetat vid en pc laptop av senaste snitt, den är grym i specifikationerna men helt enkelt tokslö ;)

 

Varför? Tja ägaren uppdaterade Windows XP och då var det 50!!!!! uppdateringar att lägga in och efter det har datorn gått tokslött ;)

 

Kan ju tänka mig hur mkt spyware de fanns på den maskinen :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till om Adware (tror jag det heter) är något bra och kan ta bort spionprogram och dylikt? Finns det till Mac förresten?

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis har ett program (brandvägg?) som heter Black Ice till sin PC. Den visar intrångsförsök och stoppar dem (tror jag..) Det är OFATTBART många attacker mot datorn. Hela tiden den är uppe på nätet sniffar inkräktare på den och vill in. Förut tänkte jag inte så mycket på det, men nu när jag har OS X och kommer in i PC-n hemma via nätverket börjar man fundera. Går det att komma åt macen via PC lika lätt med OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra länk (http://grc.com/default.htm) om man vill testa hur ens firewall fungerar, se "ShieldsUP!" en bit ner på sidan.

 

En kompis har ett program (brandvägg?) som heter Black Ice till sin PC.

Har för mig att detta är bland ett av de sämmre alternativen, det vara det i alla fall för något/några år sedan, men kan nu inte hitta någon bra länk som förklarar varför.

 

Lite nät sökande _antyder_ att den nuvarande version tycks vara relativt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja, men efter en smärre utskällning här på forumet blir jag tvungen att påpeka att du, precis som jag en gång blev, har blivit lurad av Gibson. Gå på DefCon och skandera ut hans storhet och expertis och känn hur skrattsalvorna sätter marken i gugning som en jordbävning... eller något i den stilen.

 

Fråga Reefer och Anvil ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men efter en smärre utskällning här på forumet blir jag tvungen att påpeka att du, precis som jag en gång blev, har blivit lurad av Gibson. Gå på DefCon och skandera ut hans storhet och expertis och känn hur skrattsalvorna sätter marken i gugning som en jordbävning... eller något i den stilen.

 

Fråga Reefer och Anvil ;)

Hmmmmm.... Gibson hade hemsidan med länken. Vad är DefCon? Fö har jag inte provat vad det nu va jag fick en länk till pga min något försiktiga läggning (ibland...).... Jag fattar inte riktigt vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...