Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

minskat stöd för usb i osx?


Jonatan Lindström

Rekommendera Poster

Jonatan Lindström

För ett tag sedan köpte jag en psx->usb-adapter av märket rockfire på claes ohlsson. Det är alltså en adapter som låter en koppla in en playstationkontroll i en vanlig usb-port. Enligt tillverkaren ska det bara fungera till pc men jag litade på macens förmåga och gjorde en chansning. Mycket riktigt fungerade det på min blåvita G3 som kör OS9.

 

Men när jag sedan bytte upp mig till en stationär G4:a och kopplade in adaptern fungerade den plötsligt inte. Lampan på adaptern vägrade lysa och USB overdrive reagerade inte alls på den. Underligt tänkte jag och funderade på om usb porten skiljer sig på den nyare datorn.

 

Som en sista åtgärd testade jag att starta upp datorn i OS9. Till min stora förvåning fungerade adaptern plötsligt tll 100% igen. Det var alltså operativsystemet det hängde på.

 

Varför fungerar den inte under OSX och vad kan jag göra åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkaren ska det bara fungera till pc

 

 

 

Varför fungerar den inte under OSX och vad kan jag göra åt det.

 

Just answered your own Q. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan köpte jag en psx->usb-adapter av märket rockfire på claes ohlsson.

 

Varför fungerar den inte under OSX och vad kan jag göra åt det.

Mycket beror på HUR USB-enheten presenterar sig. Om det är ett HI-Device, så kan du se om den syns på USB Bussen genom att starta USB Prober (som kommer med Devtools på OSX), och titta om den syns, och hur den presenterar sig. Troligvis är det ett HID, och då, beroende på vilken Vendor/Class den säger ett den är, kan HID-Managern i 10 hitta den. Oftast när det gäller billiga prylar av "noname" kategori, så har dom felatkiga VendorID/Class och felaktig information i HIDBlocken, vilket gör att HIDmanagern inte tror att det är ett gameinputdevice, utan prylen kanske säger "Hej - jag är en cykelpump, så koppla mig till cykelpumpdrivern". OS-9 struntade ganska mycket i HID-infon, men X bryr sig.

 

Kanke en ledtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...