Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör jag...


TeddyW

Rekommendera Poster

Som nybörjare i "filmvärlden" har jag läst igenom Forumet här, och testat göra enligt följande: gjorde bildspel i iView Media Pro och sparade den som "movie". Sedan tog jag i all enkelhet QT Pro och tittade på min film, allt var OK. Nu exporterade jag filen från QT som DV-ström (som det rekommenderades här) och då trodde jag att allt var klart! Öppnade iDVD, importerade min fil och brände den, men vår DVD-spelare vill inte veta av min skiva!

 

1. Är det min DVD-spelare som är för gammal?

2. Har jag gjort något galet när jag sparade filmen som DV-ström?

3. Ska jag kanske testa med ett annat format än DV-ström och dra den till iDVD?

 

Tacksam för alla tips och hjälp! :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt ser fint ut i iDVD så borde det blir rätt på DVD-skivan sen.

Prova om DVD-filmen fungerar att spela upp med Mac'ens DVD-spelare. Fungerar det så kanske din DVD-spelare hör till en av de 5-10% som inte stödjer DVD-R.

 

Det här ska kanske inte spelar nån roll, men kolla så att iDVD är inställt på att jobba med PAL (europeisk TV-standard), och inte NTSC (amerikansk och japansk TV-standard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej palegolas och tack för ditt svar! Jag hade iDVD inställt på PAL. Jag kom tänka på en sak, spelar det någon roll i vilket format bilderna var när jag gjorde bildspelet? Jag använde .tif, kan det strula till det?

 

Har nu testat filmen på en PC med DVD-spelare (ju, det finns!) och den fungerar utmärkt där, så nu misstänker jag verkligen att det är vår DVD-spelare hemma. Detta trots att i instruktionsboken står det att den spelar DVD-R och DVD-RW. Att jag inte är helt säker beror på att jag har lyckats att bränna en VCD-skiva som gick att spela... Betyder det något, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...