Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera disk


laban

Rekommendera Poster

finner diskverktyg vid kontroll, och inte kan den reparera det heller. Vad betyder det egentligen? Är det något att bry sig om? Eller är det första steget till en total krasch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova kör fsck också, starta upp i single user mode (håll nere cmd S vid uppstart)

skriv fsck -y

 

 

och reboot för att starta om när det är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet, men jag är en "något" mindre avancerad användare (det är därför jag gillar Mac!) så jag behöver en mer detaljerad beskrivning. Det du skriver är rena natta för mig :ph34r:

Vad ska jag göra efter att ha skrivit fsck -y? Vad är "reboot"? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter du skrivit fsck -y så väntar du bara :)

 

reboot betyder omstart skriv det så startar macen om och du ska komma tillbaka till din login ruta (eller om du har autologin på så kommer du in i Finder)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från din systemskiva igen, håll nere c vid omstarten, och försök med Skivverktyget igen.

Kör det ett par ggr, det kan hjälpa, annars behöver du ett annat verktyg, typ Diskwarrior eller Drive10.

 

Det maccis föreslår är samma sak som att köra med Reparera Skiva.

Glöm inte heller att man ibland bör köra Reparera Skivbehörighet.

 

Vid varje uppstart så körs denna proceduren med fsck -y, men det sker i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från din systemskiva igen, håll nere c vid omstarten, och försök med Skivverktyget igen.

Kör det ett par ggr, det kan hjälpa, annars behöver du ett annat verktyg, typ Diskwarrior eller Drive10.

 

Det maccis föreslår är samma sak som att köra med Reparera Skiva.

Glöm inte heller att man ibland bör köra Reparera Skivbehörighet.

 

Vid varje uppstart så körs denna proceduren med fsck -y, men det sker i bakgrunden.

fsck körs när man bootar men det är inte samma sak som att köra den i single user mode för då kolalr den "allt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter du skrivit fsck -y så väntar du bara :)

Njaa...man måste ju trycka på "enter" knappen också! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter du skrivit fsck -y så väntar du bara :)

Njaa...man måste ju trycka på "enter" knappen också! ;)

H0h0 nu ska du inte vara sån ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo förresten....

 

Kommer det inget "-" när du trycker på "-"knappen så tryck på "?+" knappen.

 

Och så en fråga:

Har fsck -y ändrats till fsck -f i och med panther? hörde av Josef att det stod att han skulle skriva fsck -f istället när han skulle köra fsck -y.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det har inte ändrats men per default slår den på "journaling" vid installationenen och fsck klarar inte detta så lägger man i växeln -f så betyder det force.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det har inte ändrats men per default slår den på "journaling" vid installationenen och fsck klarar inte detta så lägger man i växeln -f så betyder det force.

ah! ok.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte samma problem som du har men:

Hade stora bekymmer med "overlapped-nånting" när jag hade 9:an på en SCSI disk.

Har för mig att det fixade sig med skivverktyget från cd`n men att det tog en jä ...ljusår att laga.

Ingen SCSI nu och har inte sett till problemet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...