Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa Internet läsaren?


BoZZo

Rekommendera Poster

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple

Enligt många och mig själv är Safari alldeles utmärkt

Firefox är också bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jgg tror det är så att om du laddar hem någånting (i safari), tex en widget så packar safari upp den och frågar dig om du vill installera den. Tror inte firefox gör detta utan du måste leta upp filen och sedan installera den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jgg tror det är så att om du laddar hem någånting (i safari), tex en widget så packar safari upp den och frågar dig om du vill installera den. Tror inte firefox gör detta utan du måste leta upp filen och sedan installera den....

479292[/snapback]

 

Du får det nästan att låta jobbigt ;)

 

alla har sin smak av läsare. jag kör Firefox. "bookmarksen" sitter bättre där "i min smak", och kör add-ons för firefox som jag vill ha.

 

gillar interfacet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med thegrange. Safari funkar också bra, men firefox är mitt första pågrund av alla smarta add-ons som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jgg tror det är så att om du laddar hem någånting (i safari), tex en widget så packar safari upp den och frågar dig om du vill installera den. Tror inte firefox gör detta utan du måste leta upp filen och sedan installera den....

479292[/snapback]

Detta är endast en inställning, som så mycket annat, och är inte särskilt avgörande vid val av webbläsare.

 

Safari och Firefox är mina favoriter. Fast ska du köra Firefox så rekommenderar jag en optimerad version som finns att hämta här. Finns optimerad för G4, G5 och Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så gäller Camino, safari är mycket segare för det mesta... för mig iallafall... Har inte träffat på någon sida som inte funkar i camino heller, har stött på några stycken som inte funkar något vidare med safari... Värt att prova iallafall om du letar webläsare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är endast en inställning, som så mycket annat, och är inte särskilt avgörande vid val av webbläsare.

 

Safari och Firefox är mina favoriter. Fast ska du köra Firefox så rekommenderar jag en optimerad version som finns att hämta här. Finns optimerad för G4, G5 och Intel.

479327[/snapback]

 

Kul tips, man tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar just nu Camino och Shiira. Shiira känns tämligen snabb på min iBook 500 (G3)! Men frågan är om firefox blir snabbare med add-ons för att ta bort reklam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga Opera är den absolut bästa webbläsaren i fråga om funktionalitet, användbarhet och framförallt standardisering. Den enda webbläsare som rendrerar inline-block på korrekt sätt till exempel. Tyvärr uppfattar jag den även som den mest instabila och buggiga webbläsaren på marknaden, så oftast använder jag Firefox.

 

Safari är precis som Firefox hyfsat bra på att följa standard och tillräckligt stabil för att användas, men jag tycker den saknar alldeles förmycket funktionalitet (tabbar, plugins, dela bokmärken med en linuxdator(?!)) för att vara användbar i en arbetsmiljö, så den använder jag bara till att snabbt kolla på någon enstaka länk ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jgg tror det är så att om du laddar hem någånting (i safari), tex en widget så packar safari upp den och frågar dig om du vill installera den. Tror inte firefox gör detta utan du måste leta upp filen och sedan installera den....

479292[/snapback]

 

Absolut inte. FF är enormt flexibel och går att anpassa i oändlighet.

1) Använd Inställningar

2) Gå loss och leta add-ons och teman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga Opera är den absolut bästa webbläsaren i fråga om funktionalitet, användbarhet och framförallt standardisering. Den enda webbläsare som rendrerar inline-block på korrekt sätt till exempel. Tyvärr uppfattar jag den även som den mest instabila och buggiga webbläsaren på marknaden, så oftast använder jag Firefox.

 

Safari är precis som Firefox hyfsat bra på att följa standard och tillräckligt stabil för att användas, men jag tycker den saknar alldeles förmycket funktionalitet (tabbar, plugins, dela bokmärken med en linuxdator(?!)) för att vara användbar i en arbetsmiljö, så den använder jag bara till att snabbt kolla på någon enstaka länk ibland.

482287[/snapback]

Opera är bäst på PC, där den inte är instabil. På Mac är firefox bäst.

 

Men bara så du vet, Safari stöder tabbar, har du ens tittat i inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är endast en inställning, som så mycket annat, och är inte särskilt avgörande vid val av webbläsare.

 

Safari och Firefox är mina favoriter. Fast ska du köra Firefox så rekommenderar jag en optimerad version som finns att hämta här. Finns optimerad för G4, G5 och Intel.

479327[/snapback]

 

Jag råder er att tanka versionen som använder Firefoxs standardforumlär och inte den som säger sig använda Aqua eftersom Aqua ite funakr bra på alla sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni dessutom vill ha Svenska istället för Engelska som språk så kan ni tanka hem det exempelvis här:

Språk till Firefox

Välj "sv-SE.xpi"

Skriv sedan "about:config" i adressraden och skriv in "general.useragent.locale" i Filter.

Ändra variabelns värde till "sv-SE" och starta om Firefox.

 

Blir ju lite knöligt att fixa men man får en lite snabbare webbrowser!

 

P.S Behöver fixas med Stavningskontrollen också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:cry: Ett exempel på sida firefox inte visar på rätt sätt : http://fiatklubben.nu/ kan man fixa de tro?

482952[/snapback]

Visar sidan hur fint som helst här... (Firefox på Windows iofs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar sidan hur fint som helst här... (Firefox på Windows iofs)

483025[/snapback]

 

Inte på mac bilden på bilen blir bara en blek quicktime symbol :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
nån som vet hur Camiera funkar med Mac?

483186[/snapback]

 

Du menar väl Camino? Jo, den har jag också. Camino är väl en typisk Mozilla-läsare som gör sitt jobb, men den har inte lika bra skydd mot oönskad reklam som Firefox, även om man kan ställa in popupblockering, men släppa fram vissa sidor. När man laddar ner filer med den, kan man dessutom se hur lång tid det har tagit när filen är färdigladdad. Kanske den laddar en del sidor snabbare än Firefox, men då får man sitta och jämföra hela tiden, och så finns det inte lika många bra plugins till den som till Firefox. En sak som är bättre i Camino än i Flrefox är att när man har skrivit något i en liten formulärruta, kan man markera hela texten med piltangenterna i Camino, men inte i Firefox, om man nu skulle vilja söka efter något mer efter det man sökte sist, som i Google, hitta.se osv. Camino är inte heller lika bra på att visa hur många sidor man har öppna i olika fönster, men i Firefox kan man öppna sidorna i flikar och se hur många sådana man har öppna samtidigt. Idén verkar knyckt från Opera gör likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Visar sidan hur fint som helst här... (Firefox på Windows iofs)

483025[/snapback]

 

Och på min Macapär också!!! Nyheterna till vänster går faktiskt att klicka på, även om inget händer när pekaren ligger över dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på mac bilden på bilen blir bara en blek quicktime symbol  :ThumbsDown:

483385[/snapback]

 

Inte på min Mac. Du kanske inte har den nödvändiga decodern för quicktime installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:cry: Ett exempel på sida firefox inte visar på rätt sätt : http://fiatklubben.nu/ kan man fixa de tro?

482952[/snapback]

 

Använder Firefox 1.5.0.9 och det ser bra ut. Brukar inte uppdatera innan det kommit några versioner av program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Opera är bäst på PC, där den inte är instabil. På Mac är firefox bäst.

 

Men bara så du vet, Safari stöder tabbar, har du ens tittat i inställningar?

Får nog hålla med att på PC är den extremt snabb att rendrera om man nu jämför med MAC senaste 8.10 och 8.20 betan där känns den klart i klass med ie när den laddar.

Safarin är snabb men saknar tyvärr livsviktiga Mouse Gesture funktionen som är svår att överleva utan.

Får ge FX ett riktigt hårdtest nu när du säger att den är bra samt leta upp gesture pluginet som tydligen inte håller samma klass som Operan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jgg tror det är så att om du laddar hem någånting (i safari), tex en widget så packar safari upp den och frågar dig om du vill installera den. Tror inte firefox gör detta utan du måste leta upp filen och sedan installera den....

 

När SIT filer laddas hem i Firefox, så packas de upp automatiskt. ZIP och DMG filer hamnar på skrivbordet och där dubbelklickar jag på dem så packas de upp. När man hämtar en fil i Firefox så kan man välja om man vill Spara på hårddisken, eller köra filen. Jag antar att om man kör filen så packas även DMG och ZIP:ar upp automatiskt? Jag har inte provat, jag kör Spara på allt utom PDF dokument.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...