Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

X-bibel


olaus01

Rekommendera Poster

Finns det någon "OS-X bibel" för en som inte är så engelsktalande och inte törs bara hoppa på det "nya" systemet? Tacksam för hjälp och tips.

:eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en snabbsökning hos adlibris men alla var på engelska tyvärr, Macoteket skulle ha några gratissemniarier nu där de bla ska visa Panther det kanske kan vara något för dig? Inte så intressant kanske om du inte bor i Stockholm. Bor du här i närheten kan jag visa dig OS X lite :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du behöver vara rädd för att byta system...

Det var hur lätt som helst att komma igång med OSX, och då jobbar jag på

ett tryckeri och var den första att byta av alla här.

Blev lite Classic ibland i början men efter ett par månader hade jag uppdaterat

alla program och sedan dess har jag inte ens startat Classic.

Kan man med OS9 kommer man in i OSX hur fort som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det är väl lite fel att säga så också är du guru på OS9 så har du egentligen inte så mkt nytta av det i OSX, däremot hur man använder själva OSet är en annan sak.

 

Men ett hett tips är att ha en partion eller en egen disk där du kan lägga in OSX och så kan du ju prova på det lite själv då är det ju inget som kan gå fel heller.

 

OSX är ett jättebra operativsystem och du bör kunna komma in i det rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag kan bara med själva användandet (ytan alltså) och klarar mig bra ändå :)

 

Terminalkommandon osv kommer jag aldrig lära mig... verkar alldeles för krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte terminalen egentligen, bara om man vill göra avancerade saker, som man inte förstår och glömmer efter 5 minter :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja när man gjort samma sak X antal ggr känns det dumt o fråga nån igen hur man gör då är det bättre och lära sig själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Finns det någon "OS-X bibel" för en som inte är så engelsktalande och inte törs bara hoppa på det "nya" systemet? Tacksam för hjälp och tips.

:eeeh:

Jag tycker du ska hoppa i med ena foten iaf - vi finns ju här, du kan alltid fråga. De flesta frågor får svar ganska snabbt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja när man gjort samma sak X antal ggr känns det dumt o fråga nån igen hur man gör då är det bättre och lära sig själv :)

När man har lärt sig det är det inte avancerat längre, då är det smidigt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte alls kunna använda Terminalen för att använda Mac OS X!

Det behöver man bara om man vill göra avancerde saker som det inte finns grafiskt gränssnitt till. Jag tycker det verkar som att om man är så pass avancerad så man vill kunna göra de avancerade kommandon som finns i Terminalen, då är man tillräckligt avancerad för att kunna använda Terminalen. Själv använder jag aldrig terminalen i praktiskt syfte. Bara när jag ska testa nya saker och göra sånt som jag skulle kunna göra på annt sätt ändå. Jag kan inte heller Terminalen så bra, men jag tycker det räcker att följa tips på kommandon som man får från forum som detta.

 

Mac OS X är ju faktiskt det mest användarvänliga OSet, inte tvärtom! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...