Jump to content
Just nu i M3-nätverket

G5 har nu funnits en tid!

knugge

Recommended Posts

Tänkte att det vore intressant, ialla fall för mig, att få veta alla G5 användares åsikter om sina nya datorer. Är den så mycket snabbare att ni känner att uppgraderingen var lyckad? Har ni hittat några minus? osv.

Alltså anser ni att det är en bra dator och hur upplever ni den i jämförelse med era tidigare maskiner? :)

Anders Lundberg

Min G5:a 1.6 GHz med Radeon 9600 och 1280 meg minne har helt och hållet levt upp till förväntningarna, och faktiskt mer därtill i vissa hänseenden. Jag hade iof inte direkt senaste versionen innan, men när den slår en P4 2.6 GHz med samma grafikkort på nästan allting så kan jag inte annat än trivas (w00t)

Vilket påminner mig om att jag lovade er lite benchmarks. Har varit rätt upptagen med skolan och sånt, så har inte direkt hunnit med ordentlga tester, men dom kommar. Lite UT2003, NWN, Q3 och sånt borde jag kunna få till, och Photoshop och kanske Maya PLE. Americas Army kanske, laddade faktiskt hem det för att testa.

Jag är nöjd ägare av en PowerMac 2x2GHz G5/1.5GB/160GB/Radeon9600/Bluetooth mm. Datorn slår betydligt hårdare än vad jag hade kunnat ana. Utan tvekan bästa macen jag nånsin ägt. Grym prestanda, välbyggt, låter inte mycket jämfört med G4 osv. och en rad andra trevliga features (Moduluppbyggnaden i maskinen för utbyte av hårdvara osv. Inga sladdar, utan allt smidigt anslutet med direktkontakter osv. Välbyggt!).

Det enda minuset är väl att nätdelen ger ifrån sig små svaga (väldigt svaga) blipp/pip när datorn står i vila. Dessa kunde dock åtgärdas med Apple CHUD tools. Men jag har fått veta att Apple kommer byta ut nätdelen på garrantin så fort de fått in nya PSU:s.

Hade en PowerMac G4 tidigare som havererade varvid jag först trodde att det skulle bli problem med överföringen av filerna från min IDE hårddisk i den maskinen. Men det gick aldeles utmärkt att bara plocka ut DVD-R enheten ur G5:an (två snäppen man lossar, tar ut och lossar kablarna, enkelt värre), och ansluta hårddisken på ATA-bussen som annars DVDn använder. Fungerade klockrent.

Om G5 är värd sina pengar är för tidigt att yttra sig om efter tre veckor. Jag avvaktar tills att Panther dyker upp. Men den verkar lovande. Jag glömde beställa mera minne vid leveransen och har endast 256. Hur mycket behöver man för att bekvämt köra bl a Photoshop, alt. Photoshop Elements 2.0, och för iDVD som exempel?

Och vad bör man tänka på vid köp ex mera mine? Fabrikat osv. Någon som vet?

Joakim Ågren
512MB och uppåt, köper man märken som VIking & Kingston så kan man vara säker på att få bra minnen.

Hej!

Skall man vara lite petig så kan man aldrig vara säker på att få bra minnen då vissa enheter är felaktiga. Så var noga med vart man köper RAM. Det finns vissa sviniga ställen som ej har öppet köp på alla former av instickskort inklusive. RAM.

Det är så sant, men jag har bara goda erfarenheter utav dessa minnena och jag har säkert köpt över 100 sådana moduler genom åren till olika maskiner.

Men dessa noname minnena är säkert bra också.

Jag har en G5 1,8 ghz i standardutförande, 512 mb ram osv. Har endast köpt till Panther.

Jag är helt och hållet nöjd. Har inte sött på något som jag skulle vilja klaga på. Samtliga program jag använder fungerar helt smärtfritt och jag har hitills inte kännt av att datorn sackar. Lite mer minne kanske man bör satsa på, men eftersom jag ännu inte har kännt det direkta behovet så avvaktar jag tills vidare. :)

Jag har endast haft positiva upplevelser med min G5'a! :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...