Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det trodde jag inte


Pocahontas

Rekommendera Poster

Stoppade in Ethernetkabeln i frugans gamla PowerMac 4400/200, ändrade

i TCP/IP och jag trodde inte det var sant, jag kom ut på nätet.

 

På denna datorn är det Mac OS 8.1, och milde min gud, vad segt det är.

Man kan inte tro att det sitter en bredbandskabel på baksidan.

Webbläsaren är Internet Explorer 5.0...

 

Det går väl inte att snabba upp en sånt här tröskverk?

Inte lönt s.a.s :D

 

Har inte surfat på ett par år i denna, och det var lite jobbigt att hitta nån länk som funkade, alla gamla URL var inte giltiga längre, inte ens MacWorlds :)

Som tur var funkade startsidan i vart fall. telia.se

 

Nej, bäst jag byter stol och sätter mig vid G4:an (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Pocahontas

 

Om du kör Netscape 4.x.x och system 8.1 på fruns gamla Mac har jag ett tips som fungerar. Leta upp Netscapes Cachemapp i Programinställningar och lägg den på skrivbordet. (Viktigt att du gör detta efter att du startat Netscape, annars skapar programmet bara en ny.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka i nutid :D

 

Ska testa det nästa gång ackiboa.

 

maccis, g3-kort, vad är det för något?

 

 

Tänk det är inte så länge sen man körde 8:an ändå så har man glömt av vissa grejer :lol:

Letade efter "Programuppdaterare" men en sån fanns väl inte då?

 

Man fick ha tålamod märkte jag när man satt vid den datorn.

Hur ska det då kännas vid denna G4:a, när man tar steget upp till G5?

Lite som att köra en gammal Volvo Amazon och sen sätta sig i en ny Volvo :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån programuppdaterar finns de inte den kom inte förrän MacOS 9.

 

G3 kort är tja en G3 processor den ersätter din 603a elelr den är kvar men man sätter den i L2 platsen på 4400 och så har man en G3a istället.

 

Nu kan man väl inte direkt jämföra den med en blåvit g3a eller så men den blir rappare helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag med, en uppdatering av processorn, fattar trögt ibland.

Du menar de korten som heter Crescendo L2/400 512k resp. 1MB

 

Minns hur bökigt det var att byta batteri i den burken, är det lättare att klämma i ett sånt kort?

I Macotekets blad står det att man byter det på 5 min, men det tvivlar jag på.

Men det är ju inte mycket arbetsminne i burken heller..ska ju vara typ 168 pin DIMM 3,3V EDO

Det är väl max med 64 MB antar jag? Det sitter 48 MB i den nu.

 

För det är väl inte så att man kan utöka minnet om man sätter in ett sånt kort?

 

Det beror på vad det skulle kosta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja 5min är inte orimligt det dryga på den burken är ju att det är nån "pc konstruktion" :P så locket brukar alltid ta en evig tid o få tbx :)

 

Men av med locket o i med kortet är max 5min.

 

Nej man kan inte utöka RAM mer när man sätter i ett sånt kort men MAX har jag för mig är 112MB men är inte 100% säker är du jätte nyfiken kan jag fråga en som vet (han köpte en sån 4400 av mig med MAX ram i)

 

Priset tja ge mig ett bud helt enkelt isåfall är det G3/300 eller 350 1MB L2 cache. Varför jag inte vet speeden är pga jag har ett par stående och orkar inte koppla in o testa osv :) Vill du ha ett skruvar jag ur ett ur den första jag ser och skickar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får tala med innehaverskan först :lol:

Dumt lägga ner tid och pengar på den om hon inte vill använda den. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig i livet (w00t)

 

Det är min käraste ägodel :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det ju rätt kul att trimma upp gamla leksaker :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det ju rätt kul att trimma upp gamla leksaker :P

Jo - det var med ett visst intresse som jag läste om hotrod-bygget i Macworld, där de maxade en G3:a. Fick en viss lust, att det sedan inte ekonomiskt försvarbart är ju en helt annan sak... Kanske skulle ta fram den gamla SE:n och se vad man kan göra med den? ;) akvarium kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte ha mkt annat än några tetror för de blir ju väldigt litet akvariet :) Jag har en gammal 512k sparad för att nån gång ta fram den och fixa igång den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det kan ju vara en ide, själv tycker jag inte att de där gamla macarna är ett dugg snygga ;) En färgglad iMac skulle apssa bättre som både akvarie och ljuslykta i ditt växthus :) Men smaken är som baken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maccis

Om jag skulle sätta in ett G3-kort i 4400/200, då klarar den väl Mac OS 9.2.2?

 

Kan inte släppa tanken riktigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle ta fram den gamla SE:n och se vad man kan göra med den?  ;)  akvarium kanske?

[Nedrans också! Skrev ett helt inlägg och så bara försvann det!]

 

Har kvar min gamla Colour Classic bara för att den är så himla söt! Är dessutom min första dator (och Mac!). Hur kan man va så sentimental?

Hade den utlånad till min bror och hans familj ett tag men sen köpte de pese så då fann jag att det bästa var att den gamla trotjänaren fick komma hem igen.

 

Körde igång den för ett tag sedan när jag tänkte rensa ut alla disketter som ligger och skräpar. Ville spara gamla brev och sånt. Då upptäckte jag till min fasa att min kära CC blivt brutal misshandlad under sin "utlandsvistelse". Den vill nämligen bara ta emot disketter typ var tredje gång. Fick dessutom inte igång min Zip100 (SCSI) på CCn och då föll liksom hela projektet. Desstuom fick jag inte heller igång det Ethernet-kort jag köpte en gång för länge sedan (och som jag använde på LC-platsen på min gamla Performa 5260). Jag kan ändå inte skiljas från dyrgripen. Den är ju ändå vansinningt charmig!

 

Har en StyleWriter II till den också men den tappade jag tyvärr i golvet när jag skulle hämta hem den från brorsan så den är nog färdig för skroten (har inte kollat).

 

Under CCn står en PowerBook Duo 270c fint instoppad i sin dockningsstation. Denna supercoola maskin köpte jag begagnad och använde som skrivmaskin och programmerade prolog på när jag gick en kurs i deklarativ programmering. Skaffade en tredjeparts dockningslist/minidocka med ehternet (!) till den också. Tyvärr vill inte PBn starta i minidockan längre (vet inte vad som hänt). Har dock svårt att skilja mig från denna läckerbit också. Det är ju historia! Tänk att den lilla plastbiten kostade sisådär 40.000 när den var ny (har det sagts mig alla fall).

 

Det är ju tur att jag kunnat skiljas från min Performa, iMac och iBook indigo i alla fall... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra den till akvarium eller lykta är ju helgerån!

 

Far har kvar sin Classic II men StyleWriter:n kastade han. Jag tyckte att han skulle laga den istället! Dock finns kartongen till Classic II:an kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i MacTracker och finner att jag kan köra Mac OS 9.1 i min gamla låda.

Kunde vara kul att höra om någon annat prövat det och om det gick bra..

Har en känsla att de måste gått djäkligt segt :D .

 

Finner också att det går faktiskt att klämma i 160MB RAM, oj då!

MacTracker är roligt ha, alla fakta om gamla burkar finns...

 

powermac1.jpg

powermac2.jpg

 

inget grafikkort:(

 

Mactracker undrar ni :)

Hittar ni här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en 4400 men jag har däremot en 6500 som jag nu har 9.1 på, jag hade t.o.m. laggt in 9.2.2 med ett hack förut. Det gick, men det gick segt och 9.2.2 var ännu segare. Jag skulle gissa att 8.6 är det optimala systemet för din 4400. Jag har dock ingen 8.6 skiva så jag kan inte testa och min lillebror som har den datorn nu vill nog inte heller att jag ska hålla på och exprementera med den. På din 4400 ska du t.o.m. kunna köra upp till 10.1 men det kommer att gå ännu segare.

 

Usch det här blev mest en massa svamel men det kanske kan va till någon nytta ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10,1 (w00t)

 

Hade man bara haft rimliga priser på grejer som man vill hotta upp den med så är det ju rätt kul

att hålla på med göra det.

Kollade på ett 64MB minne hos Macoteket, och betala över 450:- för det är inget kul.

Man kunde ju köra en fräckis och säga att jag betalar 100:- för det.

 

Hur många köper den sortens minne idag? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

450kr. Låter billigt för mej, jag betalade ca 700 kronor för samma sak fast till en 6500

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...