Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Priser på reservdelar.


Tompa-Bompa

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Som stolt nybliven Mac-ägare så kanske jag kommer med lite dumma frågor, jag hoppas ni har överseende.

 

Jag är i behov av en ny nätdel till min fina Mac och kollade runt efter en återförsäljare av reservdelar.

Fick svar från en återförsäljare, med det verkar osjäligt dyrt:

 

"Kostnad för nätdelen är 1517:- plus en arbetskostnad 990:-

Priser ex moms."

 

Vet någon om priserna, eller om ni har några tips på olika återförsäljare?

 

Mvh,

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan man inte köpa reservdelar annat än hos vissa ÅF och service firmor och priserna är så höga ja, du kan väl trösta dig med att installationen av ett nätagg är enkelt så det bör du kunna göra själv.

 

Vad är det för maskin det gäller? Begagnat kanske du kan få tag i ett fungerande annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att det inte känns så himla konsumentvänligt att hålla sånna priser. :blink:

 

Hade nog tänkt att montera nätdelen själv i vilket fall som helst, men jag blev lite smått förbannad när jag insåg att den mindre tekniske Mac-ägaren skulle få betala över 3000:- ink moms för ett sådant enkelt ingrepp. Hutlöst skulle jag nog vilja påstå. Arbetet tar ju dessutom på sin höjd en halvtimma och det har man mage att ta 1200:- ink moms för. Galet...

 

 

Min burk är en dual 450Mhz G4, om det säger någonting...

 

Mvh,

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl finnas ett pc-agregat med samma "värden" som macen's!? trotts att de bara kostar 300:-

 

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man debiterar ju sällan per halvtimme ;) Och 1200kr i timmen är väl rätt rimligt. Men till saken du borde kunna få tag i ett nätagg begagnat.

 

Alternativ 2 är att kolla om det finns några ATX agg som är kompatibla börja med att undersöka det på xlr8yourmac.com jag är inte 100% säker på om det går till din mac till vissa vet jag att det går men till ex MDD går det inte till osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reservdelar och extrautrustning till Mac är skrämmande dyrt...enda (och stora) nackdelen med Mac tycker jag. Jag gruvar mig för den dagen min nätdel till TiBooken pajar. Vad kan en ny gå på? Man kan ju inte direkt köpa en ersättare på Clas Ohlson, hehe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man debiterar ju sällan per halvtimme ;) Och 1200kr i timmen är väl rätt rimligt. Men till saken du borde kunna få tag i ett nätagg begagnat.

 

Alternativ 2 är att kolla om det finns några ATX agg som är kompatibla börja med att undersöka det på xlr8yourmac.com jag är inte 100% säker på om det går till din mac till vissa vet jag att det går men till ex MDD går det inte till osv.

Vet inte om jag tycker att 1200:- / timme är direkt rimligt för den här typen av arbete.

Hade det handlat om felsökning och dyligt så hade jag kanske köpt det. Men i det här fallet så var ju redan diagnosen ställd.

 

Jag undersökte anslutningarna på en PC för att se om de skulle vara kompatibla, men det verkar som att det kontaktdon som koplas till moderkortet inte är det samma på MAc som på PC. Så där stöp dessvärre den idén... :eeeh:

 

Får helt enkelt bita i det sura äpplet här verkar det som. :sorry: Om jag inte skulle hitta en beg nätdel dvs...

 

 

Mvh,

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätdelen har du ju externt ;) Men givetvis går något sönder så är det oftast svindyrt att fixa det är för det mesta bättre att köpa en helt ny mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man debiterar ju sällan per halvtimme ;) Och 1200kr i timmen är väl rätt rimligt. Men till saken du borde kunna få tag i ett nätagg begagnat.

 

Alternativ 2 är att kolla om det finns några ATX agg som är kompatibla börja med att undersöka det på xlr8yourmac.com jag är inte 100% säker på om det går till din mac till vissa vet jag att det går men till ex MDD går det inte till osv.

Vet inte om jag tycker att 1200:- / timme är direkt rimligt för den här typen av arbete.

Hade det handlat om felsökning och dyligt så hade jag kanske köpt det. Men i det här fallet så var ju redan diagnosen ställd.

 

Jag undersökte anslutningarna på en PC för att se om de skulle vara kompatibla, men det verkar som att det kontaktdon som koplas till moderkortet inte är det samma på MAc som på PC. Så där stöp dessvärre den idén... :eeeh:

 

Får helt enkelt bita i det sura äpplet här verkar det som. :sorry: Om jag inte skulle hitta en beg nätdel dvs...

 

 

Mvh,

Tompa

1200kr/timmen är väl rätt vanligt arvode oavsett vad man gör liksom, men du kanske kan hitta nåt nätagg eller så på ebay där finns massa "skrot". Tja annars får du väl helt enkelt köpa dig ett nytt för de där sura pengarna tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan byta kontakterna? Du är säker på att du kollade på att ATX agg va? AT skiljer sig väl eller var det bara moderkorten nu igen? (kan inte så värst mkt om pc som du märker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Jag undersökte anslutningarna på en PC för att se om de skulle vara kompatibla, men det verkar som att det kontaktdon som koplas till moderkortet inte är det samma på MAc som på PC. Så där stöp dessvärre den idén...  :eeeh: [...]

Kontaktgränssnittet är ju det minsta problemet i sammanhanget. Är aggregatet rätt (eller tillräckligt) specat så är det bara att skarva med nå't hemmagjort. Kontakter och sladdar kan man ofta köpa hos Elfa, Clas Ohlson eller likn.

 

Lycka till!

 

Mac-relaterade priser är ofta hysteriska, tyvärr! Kämpa emot så mycket du kan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac-relaterade priser är ofta hysteriska, tyvärr! Kämpa emot så mycket du kan!

Jo, jag har börjat att förstå det nu.

Det verkar som att det är allmänt accepterat att Mac-delar och reparationer kostar mer, än vad de gör för PC. Kan inte låta bli att tycka att det inte skulle skada med lite bootleg-reservdelar, precis som det finns för bilar. Det skulle nog vara nyttigt med lite konkurrens där.

Och jag som precis hade börjat bli riktigt förtjust i min Mac... :sorry:

 

Men, men.

Ska man vara fin får man lida pin, eller hur man nu säger.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Molarin

Nu ärdet säkert inte så enkelt men... Om nätdelen till din 450 MP är samma som till MDD så lär det finnas drivor med såna ute i landet som bra ligger och skräpar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Men, men. Ska man vara fin får man lida pin, eller hur man nu säger.

:rolleyes:

Ja, lida är (nästan) rätt ord. ;) Ta bara en sån enkel sak som en hårddisksläde till bl.a. de gråa Power Macarna 7-8-9000-serierna samt G3 (det finns säkert fler datorer de passar i). Det är en plastbit(!), några mm tjock samt lika stor som en hårddisk och den kostar i runda slängar 160 spänn PLUS moms. Jag fick tag i en begagnad för 40:- när det blev aktuellt.

 

Nu är ju inte 160:- så vansinnigt mycket pengar för att sitta några år i en dator, men, HALLÅ, 160+moms för en plastbit!?!

 

Problemet är att bilindustrin gör ju likadant, men då är det tur att vi har Mekonomen och liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att bilindustrin gör ju likadant, men då är det tur att vi har Mekonomen och liknande...

Efterlyser "Maconomen" :rolleyes:

 

Tänkte sätta in en Combodrive i min G4 Cube, 2869:- inkl moms på Macoteket.

I och för sig får jag väl vara glad att den finns att få tag på men... aningens dyrt tycker jag nog att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekonomen är minsann inte så himla billiga på allt, skulle köpa krängingshämmarstagen till min BMW men de var billigare på BMW inte för att det var mkt (skiljde 2kr :P) men det var billigare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett fel på min skärm i PowerBooken. En grön linje från topp till tå på höger sida. Går nog inte att laga, så att köpa en ny skärm återstår. 9000kr. Glöm det, det får jag ju nästan en ny iBook för! Jag kör bittert vidare med den något defekta skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekonomen är minsann inte så himla billiga på allt, skulle köpa krängingshämmarstagen till min BMW men de var billigare på BMW inte för att det var mkt (skiljde 2kr :P) men det var billigare :)

Jo, jag har också varit med om liknande saker. Men oftast är det ju tvärtom. Skulle köpa en vattenpump till min Volvo 760 (med V6-motor) som kostade ca 2000 hos Volvo, men ca 600 hos Micro. Gissa var jag köpte... En annan skum grej; skulle köpa avgasventiler till samma bil. Dubbla priset hos Volvo jämfört med en "noname"-motorverkstad trots att det var samma tillverkares grejer, men i olika kartonger.

 

Prispolitik? You bet!

 

Jag känner även till en liten "hemlis" med biltillverkare som ingår i samma koncern; Det fina premiummärket delar vissa komponenter med det mindre fina bilmärket. Köper du exakt samma grej med det fina märkets namn så får du betala 10 ggr mer jämfört med det "billiga" bilmärkets. Nu snackar jag bromsklotsar. Fatta detta; SAMMA bromsklotsar! Det är detta som Apple (och de flesta andra företag) sysslar med så långt det bara är möjligt!

 

{Fiaxde stvfael.}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1200kr/timmen är väl rätt vanligt arvode oavsett vad man gör liksom, men du kanske kan hitta nåt nätagg eller så på ebay där finns massa "skrot". Tja annars får du väl helt enkelt köpa dig ett nytt för de där sura pengarna tyvärr.

Eftersom jag är nyblivem Mac ägare så kan jag ju inte säga om det är vanligt eller ej i Mac-världen, men i PC-världen kan man få det jobbet gjort till 1/3 del av det priset. Och priset på nätdelar ligger oftast 50-60% under det priset jag vick på nätdelen för min Mac. Men jag kanske helt enkelt får vänja mej vid det...? :huh:

 

Den som tog upp kampen om att tillverka och sälja alternativa reservdelar skulle nog tjäna en rejäl "hacka" kan jag tänka mej...

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Jag gruvar mig för den dagen min nätdel till TiBooken pajar. Vad kan en ny gå på? Man kan ju inte direkt köpa en ersättare på Clas Ohlson, hehe...

Vi fick pynta 1200:- för en ny strömadapter till vår iBook. Felet var att sladden hade gått av vid stickkontakten man sticker in i datorn och det finns inga stickisar att uppbringa på jorden!! :angry::angry::angry: Om man hade använt vanlig standard hade jag fixat problemet själv och stickisen hade kostat 25 pix! JÄTTEKUL! Bu Apple! Bu Steve med Jobsen! Buuuu!!!! :angry::angry::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte sätta in en Combodrive i min G4 Cube, 2869:- inkl moms på Macoteket.

I och för sig får jag väl vara glad att den finns att få tag på men... aningens dyrt tycker jag nog att det är.

Jag fick DUSTIN-katalogen i går. Där säljer de Pioneer DVR-A06 DVD -+R/RW 1195:- + moms. Nec dito 1250:- + m. Sedan fanns det fler. Kolla!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som tog upp kampen om att tillverka och sälja alternativa reservdelar skulle nog tjäna en rejäl "hacka" kan jag tänka mej...

:)

Framför mig ser jag en ny typ av hackers födas........... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte sätta in en Combodrive i min G4 Cube, 2869:- inkl moms på Macoteket.

I och för sig får jag väl vara glad att den finns att få tag på men... aningens dyrt tycker jag nog att det är.

Jag fick DUSTIN-katalogen i går. Där säljer de Pioneer DVR-A06 DVD -+R/RW 1195:- + moms. Nec dito 1250:- + m. Sedan fanns det fler. Kolla!!

Axelman, om du får in en DVR-06A i en Cube så kommer du att få många kunder! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, om du får in en DVR-06A i en Cube så kommer du att få många kunder! :D

Det är snart dags att spänna fast nästa i slöjdbänken, så släng dig i bilen och kom fort! -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...