Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Erfarenheter av OS X 10.3 Panther


Mäster G

Rekommendera Poster

Alla ni som redan installerat 10.3!

 

Fungerar det bra? Vad är mindre bra? Något speciellt som saknas? Något som är överflödigt? Har du hittat något i 10.3 som är lysande? Bättre eller sämre prestanda?

 

Skriv och berätta om ditt nya operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching är det jag haft mest nytta av det jag tycker är lite löjligt är att om man vill ändra default webbläsare och mail klient så gör man detta i Safari och Mail. Det känns ju lite ologiskt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronny Norebrink

Den känns bara obetydligt rappare än Jaguaren, tycker jag (på min 2x867 G4 768 mb RAM). Däremot funkar inte min Norton SystemWorks 3.0 längre, varken från hd eller CD. Norton AntiVirus hittar alla mina diskar, men inte Disk Doctorn. Väntar med spänning på en uppdatering från Symantec, annars har jag slängt 750 kr i sjön känns det som.

Jag gjorde först en uppdatering av Jaguaren till 10.3, men den blev inte bra. Fick problem med skärmsläckarinställningarna (kraschade omedelbart). Men en clean install funkar finfint.

Gillar Exposé....

Någon annan som fått problem med Norton eller ngt annat verktygsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite äldre maskin (2,5 år gammal). PowerBook G4 Titan 400Mhz med löjligt svagt grafikkort (8 mb). På min dator går systemet markant snabbare än Jaguar. Mycket mycket bra. Med Jaguar körde jag med tusentals färger instället, miljoner gick helt enkelt för slött. Med Panther kör jag med miljoner färger och det går avsevärt mycket snabbare... även med dubbla skärmar.

Det faktum att alla operationer av samtliga slag går snabbare gör att datorn nu känns snabb igen. Behöver inte köpa ny på länge på grund av att OS'et skulle vara för krävande. Bra betyg Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite äldre maskin (2,5 år gammal). PowerBook G4 Titan 400Mhz med löjligt svagt grafikkort (8 mb). På min dator går systemet markant snabbare än Jaguar. Mycket mycket bra. Med Jaguar körde jag med tusentals färger instället, miljoner gick helt enkelt för slött. Med Panther kör jag med miljoner färger och det går avsevärt mycket snabbare... även med dubbla skärmar.

Det faktum att alla operationer av samtliga slag går snabbare gör att datorn nu känns snabb igen. Behöver inte köpa ny på länge på grund av att OS'et skulle vara för krävande. Bra betyg Apple!

Som jag redan skrivit på ett otal platser i detta forum så kan jag bara hålla med palegolas här. Min gamla iBook G3/600 blev en helt ny (?) maskin. Nja, kanske inte helt ny, men klart rappare! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ml-Mac, Limewire, Dave och Transparent dock funkar inte längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ml-Mac, Limewire & transparent dock kanske inte här livsnödvändiga? ;) Well transparent dock kom det väl en ersättare för, tror det var samma killar som släpper Tinkertool som släppte nåt program för att få transparent docka. Kan ju vara värt att kolla upp, Limewire har du uppdaterat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hört nått om Phanter & G3 GRÅ ??

....sugen som tusan vet`du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching är det jag haft mest nytta av det jag tycker är lite löjligt är att om man vill ändra default webbläsare och mail klient så gör man detta i Safari och Mail. Det känns ju lite ologiskt tycker jag.

Fast User Switching verkar väldigt bra tycker jag. Kan knappt vänta på att få mitt paket från Apple. Sedan håller jag med ang. Safafi och Mail. Innebär detta att de tagit bort dessa inställningar från "systeminställningar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching verkar som sagt skitbra.. fast jag kommer nog aldrig ha användning av det. Glad för alla som har användning av det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching är det jag haft mest nytta av det jag tycker är lite löjligt är att om man vill ändra default webbläsare och mail klient så gör man detta i Safari och Mail. Det känns ju lite ologiskt tycker jag.

Fast User Switching verkar väldigt bra tycker jag. Kan knappt vänta på att få mitt paket från Apple. Sedan håller jag med ang. Safafi och Mail. Innebär detta att de tagit bort dessa inställningar från "systeminställningar".

Jo i jaggan fanns ju Internet prefpanen men den är borta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis installerat Panther.

 

Det är snabbt och snyggt. Datorn känns inte längre seg. (Det borde den inte heller ha gjort tidigare kan man tycka man tanke på att det är en PowerMac QS 733MHz, 896MB RAM...)

(Dock ska sägas att den hårddisk jag installerade Panther på är snabbare än den jag hade Jaguar installerat på...)

 

Exposé är snyggt och flyter hur bra som helst.

 

Jag gillar däremot inte den borstade alluminiumen i Finder, jag tycker det är konstigt att Aqua nu är totalt borta och har ersatts av en mer grå miljö, även om de flesta förändringarna i denna är snygga och bra.

 

Installationen var lätt, fast jag fick aldrig välja vilken typ av installation jag skulle ha eftersom jag installerade på en annan partition än den Jaguar var installerad på. (Jag gissar att det är anledningen.)

 

F.ö. fungerar Direct Connect alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching är det jag haft mest nytta av det jag tycker är lite löjligt är att om man vill ändra default webbläsare och mail klient så gör man detta i Safari och Mail. Det känns ju lite ologiskt tycker jag.

Fast User Switching verkar väldigt bra tycker jag. Kan knappt vänta på att få mitt paket från Apple. Sedan håller jag med ang. Safafi och Mail. Innebär detta att de tagit bort dessa inställningar från "systeminställningar".

Jo i jaggan fanns ju Internet prefpanen men den är borta :(

Hmm,

 

är det inte lite windows över att bygga in generella inställningar (som skulle kunna finnas i internet prefs) i sin egen webbläsare och i sitt eget mailprogram?

 

På måndag kommer jag att installera 10.3 på min Ibook SE 366 Mhz. Jag återkommer med detaljer om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast User Switching är det jag haft mest nytta av det jag tycker är lite löjligt är att om man vill ändra default webbläsare och mail klient så gör man detta i Safari och Mail. Det känns ju lite ologiskt tycker jag.

Fast User Switching verkar väldigt bra tycker jag. Kan knappt vänta på att få mitt paket från Apple. Sedan håller jag med ang. Safafi och Mail. Innebär detta att de tagit bort dessa inställningar från "systeminställningar".

Jo i jaggan fanns ju Internet prefpanen men den är borta :(

Hmm,

 

är det inte lite windows över att bygga in generella inställningar (som skulle kunna finnas i internet prefs) i sin egen webbläsare och i sitt eget mailprogram?

 

På måndag kommer jag att installera 10.3 på min Ibook SE 366 Mhz. Jag återkommer med detaljer om detta.

Ja speciellt när jag inte ens använder något av programmen så känns det väldigt lustigt. Jag hoppas väl nån dag kunna börja använda dem men Safari funakr ju inte överallt och mail ja där är de för lite filterfunktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hört nått om Phanter & G3 GRÅ ??

....sugen som tusan vet`du

Har inte själv testat men jag fick detta svar på Amrekanska Macworld

 

Do you mean Beige G3s? They won't work officially with Apple's installers. You'll need a program called Xpostfacto to install panther once they released the new 3.0 version.

 

Så snart ska det gå :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte till med lite nätverksgrunkor där jag ändrade runt lite i konfigen för ethernet. Därefter ville inte mitt nätverk funka som det skulle trots att jag ställde allt iordning igen. Av någon anledning var jag tvungen att lägga in ip-adresserna till två olika dns-serverar för att det skulle flyta på igen. Underligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hört nått om Phanter & G3 GRÅ ??

....sugen som tusan vet`du

Har inte själv testat men jag fick detta svar på Amrekanska Macworld

 

Do you mean Beige G3s? They won't work officially with Apple's installers. You'll need a program called Xpostfacto to install panther once they released the new 3.0 version.

 

Så snart ska det gå :lol:

Kalas!

Vad jag förstått av inläggen här & på andra ställen verkar det som hastighetsökningen märks mest hos oss med slöare maskiner..

nu bli`re snart kul igen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är man på banan med 10.3, gick faktiskt ganska fort. Mycket nöjd med findern, både stuket och hastigheten. Lite rappare på min gamla G4.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...