Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på "ljudkort" för att spela in analog musik?


2mac

Rekommendera Poster

Vill alltså läsa in gamla lp-skivor och sedan bränna dem på cd!

 

Vad behövs? Ljudkort m.m. Några förslag på något bra & billigt?

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-SpinDoctor som medföljer programmet Toast är användbart!

Du behöver en mikrofoningång i din dator, och en speciell kabel som du köper hos Clas Olsson för en billig penning.

Ljudkort har du väl redan i din dator :)

Du ansluter kabeln från din förstärkares Tape out och in i datorns mikrofoningång

 

Sen tar det tid att sitta och spela av varje låt :(

 

Jag la ner det projeket för att det var så tidsödande......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svårare än så?

 

Har Toast Titanium 6, mikrofoningång har jag väl, har aldrig tänkt på den! Ljudkort såklart!

 

Vad heter den där kabeln?

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Spin doctor funkar, men med Sound Studio (www.felttip.com) spelar du in en hel LP-sida eller kassett på en gång till en enda fil och sedan kan du klippa och redigera i efterhand. Lite pill, men bara man kommer igång och hur noga man är med att tona ned/upp mellan varje klipp så går det bra.

 

Har du dator med enbart USB-portar och ingen ljud-/eller mic-ingång så kan du köpa en 600-kronorspryl som heter Griffin Imic så får du bl.a. en analog ljudingång. Det finns säkert bra PCI-ljudkort också, men Imic duger bra till hemmamixaren. ;) Har du en dator med PCI-platser så har du förmodligen inbyggt ljudkort med ingång också så då ska det inte behövas ett extra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en G4 1 GHZ Dual, får väl kolla lite nämare på vad jag har där!

 

Har också SoundEdit, Sonix Worx, Sound Studio. Brukar använda SoundEdit till klippning m.m. av aiff filer så det ska väl fungera?

 

 

Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Soundedit tona upp/ner också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja "fade out" och "fade in" är det inga problem med. Jättelätt!

 

Har kollat bak på min G4, där finns ett kort och det är där bildskärmen sitter! Trodde där skulle vara ingångar för audio/video eller något liknande!

 

Vad är det för ett kort jag behöver för att plugga in video och/eller extern hifi utrustning?

 

 

Tacksam för all hjälp.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Din G4 har en inbyggd linjeingång så det är (nästan) bara att plugga in.

 

Har inte hunnit titta på Toast 6 fullversion ännu, men i med version 4 och 5 följde den kabel du behöver med i programkartongen. Annars kostar de inte mer än en 50-lapp. Det är en y-kabel med stickpropp i ena änden som delar upp stereosignalen till separata RCA-kontakter L och R. Om det finns en topplista över mest sålda prylrna på eftermarknaden för hemelektronik torde en sådan kabel ligga bland topp 5. Kjell & Company vill ha 29 kronor men kabeln finns i varenda affär som säljer ljudprylar.

 

Glöm inte att du behöver en grammofonförstärkare för att ljudet ska bli korrekt. Har du en äldre stereo/hifi-stärkare hemma finns de nästan säkerligen inbyggd. Har du en modern hemmabiostärkare eller ett kompakt system är det inte säkert att det finns inbyggt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju lovande!

 

 

Har en gammal super förstärkare från HITACHI (av alla märke) med slutsteg (30 kg!) och förförstärkare som är väl en 20 år gammal. Det borde ju vara kanon då?

 

 

Tack för alla råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Har en gammal super förstärkare från HITACHI (av alla märke) med slutsteg (30 kg!) och förförstärkare som är väl en 20 år gammal. Det borde ju vara kanon då? [...]

Yepp!

 

Tips:

Får du svårt att styra TAPE OUT-signalen från förförstärkaren kan du prova att ta ut-signal från ett kassettdäck i REC/PAUSE-läge (eller SOURCE-läge för ett tre-huvudsdäck) så kan du styra signalstyrkan med inspelningskontrollen på ett oproffsigt, men tillräckligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du en så pass saftig pjäs med separat försteg är det fint-fint! Koppla förförstärkarutgång till datorn. Då kan du styra bas, diskant och volym på inspelningen. Nivån på signalen från en grammofon är ganska låg. Att höja volymen via datorn brukar bli si-och-så, framförallt tillför det brus.

 

Tänk bara på att stänga och bryta strömmen när du kopplar ihop dator och stärkare. Kör inte ihop dem "live", det kan uppstå strömspikar som tar kål på datorns ljudport och eventuellt på förstärkaren också.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en så pass saftig pjäs med separat försteg är det fint-fint! Koppla förförstärkarutgång till datorn. Då kan du styra bas, diskant och volym på inspelningen. [...]

Självklart gör man så när man har separat förförstärkare! Klockrent!

 

(Jag tänkte fel och i banor av vanliga hifi-förstärkare med inbyggd effektförstärkning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...