Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbare än en


znozy

Rekommendera Poster

Blir jaguaren om man använder ett gratis prog som heter Monolingual som tar bort alla språkresurser man INTE använder. Själv sparade jag eng/swe, prog:et tragglade på i en 5 min o efter det blev sys snabbare o 100mb mindre. Så det kanske kan vara ett tips för dom som inte är avancerade macare, som jag typ. Det är ju lite onödigt att ha en massa skräp ligga o suga i bakgrunden.

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod

Monolingual

*haha na-na*

Du hade snabbare dator än mig :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Det blev en hel del plats som kom till när man tog borta alla språken som inte används.

 

/Heiko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet i sig blir väl inte rappare av att man frigör minne :) Se till att inte ta bort svenskan i alla fall om ni råkar köra classic på svenska. Skulle ni ångra er så finns språkpaketen på OSX skivorna så de går o lägga in dem i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet i sig blir väl inte rappare av att man frigör minne :) Se till att inte ta bort svenskan i alla fall om ni råkar köra classic på svenska. Skulle ni ångra er så finns språkpaketen på OSX skivorna så de går o lägga in dem i efterhand.

Ja-a du det är svårt att förstå det där med ettor o nollor. :lol: Men nog "svara" systemet snabbare på "klicken" men det kanske kan bero på att det inte behöver trampa genom alla filer för att komma till slutresultatet, inte vet jeg :lol:

 

/dan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro på det, kunde väl gått med på de om du hade en full disk typ inte annars tyvärr :) Det är nog inbillning :)

 

Så om jag rensar bort några GB på min disk nu så går min dator märkbart kvickare? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvickare eller ej, det frigör en jävla massa minne och det är ju aldrig fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej diskutrymme behöver man alltid just nu har jag ont om det som tusan ;) igår hade jag 60GB ledigt nu har jag tyvärr bara 10Gb ledigt är dags o köpa en disk till märker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

50 gig på en dag? Rätt snabb åtgång...

 

Frågan är: Om du tar bort språkfilerna, försvinner möjigheten att visa andra skriftspråk än latinskt? Vore riktigt jobbigt om det återgick till som det var i OS 9 när hemsidor med cyrillisk, japansk eller någon annan text bara blev frågetecken. Även om jag inte kan ryska så vill jag ju gärna ha rätt utseende på ryska hemsidor liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr vissa dagar ryker de disk av bara den ;)

 

Jag tror inte fonterna försvinner faktiskt om du tar bort språkfilerna för de är ju en separat installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om något annat liknande program som gör datorn snabbare alt. smidigare?

 

Drew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting så att du ska slippa gräva ihjäl dig för att nå tex ett dokument, är det här men du kanske redan har det. Här även stöd för panther om någon sådan skulle vilja ha det.

 

//Ska kolla vidare, finns nog mycke skräp man kan ta bort från X :)

 

PS det är shareware men inte så dyrt om man gillar det 29 dollars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om något annat liknande program som gör datorn snabbare alt. smidigare?

 

Drew

En installation av enbart Panthers skiva no 1 kan rekommenderas. Jag kör nu engelska i menyraden och saknar inget från den fulla installationen. Om du vill installera Panther med bara skiva no 1 får du mata in en annan CD vilken som helst när Macen frågar efter skiva no 2, då talar installeraren om för dig att det är fel skiva, tryck då OK - klart.

 

Du får en snabb installation och en smidig Panther med klös. Komplettering av eventuell skrivardrivrutin kan du göra senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar Monolingual även i Panther månntro utan att det händer några tråkigheter?

 

/Heiko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som finns på Disc 2 samt Disc 3 som man inte installerar om man bara kör Disc 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir jaguaren om man använder ett gratis prog som heter Monolingual som tar bort alla språkresurser man INTE använder. Själv sparade jag eng/swe, prog:et tragglade på i en 5 min o efter det blev sys snabbare o 100mb mindre. Så det kanske kan vara ett tips för dom som inte är avancerade macare, som jag typ. Det är ju lite onödigt att ha en massa skräp ligga o suga i bakgrunden.

 

//Danne

Vad är det för skillnad på att välja bort alla onödiga språkpaket vid installationen, eller att använda Monolingual efterråt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om något annat liknande program som gör datorn snabbare alt. smidigare?

 

Drew

En installation av enbart Panthers skiva no 1 kan rekommenderas. Jag kör nu engelska i menyraden och saknar inget från den fulla installationen. Om du vill installera Panther med bara skiva no 1 får du mata in en annan CD vilken som helst när Macen frågar efter skiva no 2, då talar installeraren om för dig att det är fel skiva, tryck då OK - klart.

 

Du får en snabb installation och en smidig Panther med klös. Komplettering av eventuell skrivardrivrutin kan du göra senare.

Är det inte bara att välja bort att installera alla språkversioner man inte behöver, skrivardrivrutiner man inte kommer att använda och program som man redan har? Gjorde jag och använde bara en av skivorna, den andra skivan var bara in och vände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...